Gå til innhold

Kan jeg bytte RAM på min laptop selv? Hva slags RAM bør jeg eventuelt kjøpe?


Anbefalte innlegg

Får ikke det Kingston HyperX opp som kompatibelt. https://www.kingston.com/us/memory/search?DeviceType=3&Mfr=DEL&Line=Inspiron&Model=97555

Sjansen er også (om de funker, i.e kompatibel bank organisering på modulene) at det vil kjøre med 2133Mhz med cl13 1.2V som er spd data.

Personlig ville ikke tatt sjansen på de om det ikke kan bekreftes 100% at de funker med din maskin (Intel HM175 brikkesett)

 

Aha. Ok. Tusen takk! Veldig nyttig :)

 

Fikk nemlig vite indirekte fra Dell at det Kingston kunne fungere. Dvs., de kunne ikke gi direkte anbefalinger, men jeg spurte om dette direkte og fikk et samtykkende ja.  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utifra erfaring vil de fleste sodimm brikker trolig fungere på maskinen, med støtte menes det som oftes bare at de ikke automatisk får lest av de riktige instillingene for minnet, og det vil være noe underklokket automatisk, og man må inn på bios instillingene og endre dette manuelt om bios i det heletatt lar deg gjøre dette.

 

MEN det finnes vel noen bios versjoner som nekter å gjenkjenne andre minnemoduler en det som er registrert av produsenten, og blånekter deg å boote med ikke-støttet minnemoduler, men dette er mer en ett unntak en en regel.

 

Personlig ville jeg ha gamblet på å kjøpe noen rimelige sodimm moduler på en norsk nettbutikk, og heller benytte 30dagers angrerett om de ikke fungerer.. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Usikker på om jeg faktisk trenger mer minne? Er det slik at om jeg er godt under 50 % utnyttet minne, så vil alt annet være overflødig?

 

Slik det ser ut for meg, så er det jo Google Chrome som tar mest minne og det står nå på 33-35% kun ved vanlig web browsing.

 

Jeg fyrte opp alle mine tre programmer nå.

 

Status er 36 % på minnebruk by default.

 

1. Ved oppstart av Excel går jeg til 40 %.

 

2. Kjører nå en beregning i det ene programmet jeg nevnte (C#). Ser ut til å kreve minimalt av minne (15 Mb).

 

3. Laster inn data fra database til Excel (går opp til 44 %).

 

4. Starter opp et nytt Excel ark. Laster inn data fra database til dette. Peaker nå på 52 %.

 

Ligger rundt 51 % nå i 'hvilemodus'. 

 

I tillegg kan det vel kanskje skje ting som gjør at minnebruken går ytterligere opp.

 

Siden jeg er godt under 100 % - betyr det at jeg har nok?

 

Eller er det noe her som indikerer at jeg kunne trenge/ha godt av 32 GB? :) 

 

Lenke til kommentar

Usikker på om jeg faktisk trenger mer minne? Er det slik at om jeg er godt under 50 % utnyttet minne, så vil alt annet være overflødig?

 

Slik det ser ut for meg, så er det jo Google Chrome som tar mest minne og det står nå på 33-35% kun ved vanlig web browsing.

 

Jeg fyrte opp alle mine tre programmer nå.

 

Status er 36 % på minnebruk by default.

 

1. Ved oppstart av Excel går jeg til 40 %.

 

2. Kjører nå en beregning i det ene programmet jeg nevnte (C#). Ser ut til å kreve minimalt av minne (15 Mb).

 

3. Laster inn data fra database til Excel (går opp til 44 %).

 

4. Starter opp et nytt Excel ark. Laster inn data fra database til dette. Peaker nå på 52 %.

 

Ligger rundt 51 % nå i 'hvilemodus'. 

 

I tillegg kan det vel kanskje skje ting som gjør at minnebruken går ytterligere opp.

 

Siden jeg er godt under 100 % - betyr det at jeg har nok?

 

Eller er det noe her som indikerer at jeg kunne trenge/ha godt av 32 GB? :)

Jeg har bare 16GB 3200mhz DDR4 minne i min stasjonære PC og føler jeg ikke har behov for noe ekstra minne :) Men har siktet meg heller inn på en M.2 disk med 3800MB/s :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utifra erfaring vil de fleste sodimm brikker trolig fungere på maskinen, med støtte menes det som oftes bare at de ikke automatisk får lest av de riktige instillingene for minnet, og det vil være noe underklokket automatisk, og man må inn på bios instillingene og endre dette manuelt om bios i det heletatt lar deg gjøre dette.

 

MEN det finnes vel noen bios versjoner som nekter å gjenkjenne andre minnemoduler en det som er registrert av produsenten, og blånekter deg å boote med ikke-støttet minnemoduler, men dette er mer en ett unntak en en regel.

 

Personlig ville jeg ha gamblet på å kjøpe noen rimelige sodimm moduler på en norsk nettbutikk, og heller benytte 30dagers angrerett om de ikke fungerer.. :)

Han skal ha minne med X8 chiporganisering og HyperX Impact black 2400 32GB kit har det.

Jeg har selv Dell Precision notebok med 2x16 og de er ikke sære med minne og bios.

 

Re: Dell Inspiron 7577 8gb RAM Specs

I changed the installed Kingston **bleep** RAM for 2x 16GB HyperX Impact 2400 (board limit is 32GB). RAM rating for 7577 systems increased from 40 to 79 points at userbenchmark. Working without any problems. The slow Toshiba XG5 was also changed for a 1TB Samsung Pro 960. UBench increased from 170 points to 284.

Da kan HyperX 2x16 minne kit bekreftes okay.

https://www.dell.com/community/Inspiron/Dell-Inspiron-7577-8gb-RAM-Specs/td-p/5694656

Endret av syar2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forslag:

960GB nvme m.2 SSD (kompatibel ref. https://www.kingston.com/us/memory/search?DeviceType=3&Mfr=DEL&Line=Inspiron&Model=97555

https://www.komplett.no/product/1005330/datautstyr/lagring/harddiskerssd/ssd-m2/kingston-a1000-960gb-m2-ssd#

32GB Minne HyperX impact black

https://www.komplett.no/product/893911/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/hyperx-impact-ddr4-2400mhz-32gb-sodimm#

 

Hjelper å erstatte din raske lagring til noe større (128GB er lite). Bruk 1TB kun til arkivering.

Det er også en mulighet å skifte 1TB disken med 2.5" SSD.

Om minne utover 16GB totalt er nødvendig må du ta stilling til.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forslag:

960GB nvme m.2 SSD (kompatibel ref. https://www.kingston.com/us/memory/search?DeviceType=3&Mfr=DEL&Line=Inspiron&Model=97555

https://www.komplett.no/product/1005330/datautstyr/lagring/harddiskerssd/ssd-m2/kingston-a1000-960gb-m2-ssd#

32GB Minne HyperX impact black

https://www.komplett.no/product/893911/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/hyperx-impact-ddr4-2400mhz-32gb-sodimm#

 

Hjelper å erstatte din raske lagring til noe større (128GB er lite). Bruk 1TB kun til arkivering.

Det er også en mulighet å skifte 1TB disken med 2.5" SSD.

Om minne utover 16GB totalt er nødvendig må du ta stilling til.

 

Takk for innspill. :)

 

Føler ikke jeg er kvalifisert til å svare på om jeg trenger minne eller ikke. Jeg postet mine resultater på post #24. Virker som jeg bruker typisk 50% minne om jeg leser det rett.

 

Ganske sikker på at du ikke trenger mer enn 16 GB ram.

Vil tro at en bedre oppdatering å gjøre er å bytte SSD M.2 disken med en ny.

F.eks denne som nevnt i posten over https://www.komplett...0-960gb-m2-ssd#

Kanskje det er det som må til da? :) 

 

Så du også det jeg skrev i post #24?

 

Bytter jeg forresten denne selv? 

 

Noen tanker om hvor mye dette vil øke ytelsen? Merkbart?

Lenke til kommentar

Takk for innspill. :)

 

Føler ikke jeg er kvalifisert til å svare på om jeg trenger minne eller ikke. Jeg postet mine resultater på post #24. Virker som jeg bruker typisk 50% minne om jeg leser det rett.

 

Kanskje det er det som må til da? :)

 

Så du også det jeg skrev i post #24?

 

Bytter jeg forresten denne selv? 

 

Noen tanker om hvor mye dette vil øke ytelsen? Merkbart?

Jeg så post 24 ja Virker som du bruker ca 50% av 16 GB minne.

Ytelse gevinst ved å bytte SSD er jeg usikker på. Kan være liten, men kan også være stor om det betyr at du bruker SSD lagringen istedet for harddisken.

 

For å bytte M.2 disken som Windows er installert på så må du installere på nytt. Det gjøres slik:

1. Last ned Windows installasjon, og lag en USB installasjons disk. https://www.microsoft.com/nb-no/software-download/windows10

2. Ta ut den gamle ssd disken og harddisken. Ta backup av alle filer først.

3. Sett inn den nye ssd disken.

4. Installer Windows fra usb.

5. Sett inn igjen harddisken.

6. Installer alle programmer

7. Legg filer inn igjen fra backup.

 

Kanskje en bedre oppdatering er å bytte fra harddisk til ssd. Det er også lettere:

1. Ta backup av filene.

2. Bytt harddisk med en 2.5" sata ssd.

3. Legg filene inn igjen fra backup.

Endret av Svein M
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg så post 24 ja Virker som du bruker ca 50% av 16 GB minne.

Ytelse gevinst ved å bytte SSD er jeg usikker på. Kan være liten, men kan også være stor om det betyr at du bruker SSD lagringen istedet for harddisken.

 

For å bytte M.2 disken som Windows er installert på så må du installere på nytt. Det gjøres slik:

1. Last ned Windows installasjon, og lag en USB installasjons disk. https://www.microsoft.com/nb-no/software-download/windows10

2. Ta ut den gamle ssd disken og harddisken. Ta backup av alle filer først.

3. Sett inn den nye ssd disken.

4. Installer Windows fra usb.

5. Sett inn igjen harddisken.

6. Installer alle programmer

7. Legg filer inn igjen fra backup.

 

Kanskje en bedre oppdatering er å bytte fra harddisk til ssd. Det er også lettere:

1. Ta backup av filene.

2. Bytt harddisk med en 2.5" sata ssd.

3. Legg filene inn igjen fra backup.

Flott guide ovenfor, men ønsker å legge til dette..

 

Et annet alternativ er vel å klone hele disken.. Dette kan gjøres via nettverk til en disk i en annen PC eller via ett adapter koblet til USB..  Da får du også med skjulte partisjoner og hurtigtaster maskinen ikke lenger har nytte av ved formatering og reinstallering.. da de ikke lar deg boote opp til disse..

 

Dette krever da at man har da en ekstra maskin med M.2 slot eller ett adapter, samt har kjenskap til å installere en bootbar minnepen med ett kloneverktøy.. Ellers er det vel mulighet å klone over til en ekstern disk og klone tilbake igjen til ny interndisk.

 

Jeg kan ta på meg og lage en liten guide på dette om ønskelig :) Men for å være sikker på at ting fungerer vil det ta noen tid da jeg vil bekrefte at alt fungerer.. :)

Endret av Krozmar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for grundig svar begge to! :) 

 

Tenker dere at dette kan gi meg noe særlig økning i ytelse?

 

Forstår jeg riktig at det er snakk om enten å bytte ut SSD-en med en bedre ELLER å bytte ut harddisken jeg har som ikke er SSD?

 

Begynner å tenke at skal jeg gidde dette bør jeg i det minste kunne vite at det gir merkbar forskjell i ytelse. Hvem vet. Kanskje en Windows Clean Install i seg selv gjør underverker.

 

Jeg har sprengt litt utviklingsbudsjettet mitt på andre ting de siste ukene, så må derfor knipe igjen litt. Skal kanskje også kjøpe ny PC om ikke altfor altfor lenge. Men tenker det kan være verdt å oppgradere nå om det kan ha en god effekt. :) 

 

Jeg så post 24 ja Virker som du bruker ca 50% av 16 GB minne.

Ytelse gevinst ved å bytte SSD er jeg usikker på. Kan være liten, men kan også være stor om det betyr at du bruker SSD lagringen istedet for harddisken.

 

For å bytte M.2 disken som Windows er installert på så må du installere på nytt. Det gjøres slik:

1. Last ned Windows installasjon, og lag en USB installasjons disk. https://www.microsoft.com/nb-no/software-download/windows10

2. Ta ut den gamle ssd disken og harddisken. Ta backup av alle filer først.

3. Sett inn den nye ssd disken.

4. Installer Windows fra usb.

5. Sett inn igjen harddisken.

6. Installer alle programmer

7. Legg filer inn igjen fra backup.

 

Kanskje en bedre oppdatering er å bytte fra harddisk til ssd. Det er også lettere:

1. Ta backup av filene.

2. Bytt harddisk med en 2.5" sata ssd.

3. Legg filene inn igjen fra backup.

 

 

Flott guide ovenfor, men ønsker å legge til dette..

 

Et annet alternativ er vel å klone hele disken.. Dette kan gjøres via nettverk til en disk i en annen PC eller via ett adapter koblet til USB..  Da får du også med skjulte partisjoner og hurtigtaster maskinen ikke lenger har nytte av ved formatering og reinstallering.. da de ikke lar deg boote opp til disse..

 

Dette krever da at man har da en ekstra maskin med M.2 slot eller ett adapter, samt har kjenskap til å installere en bootbar minnepen med ett kloneverktøy.. Ellers er det vel mulighet å klone over til en ekstern disk og klone tilbake igjen til ny interndisk.

 

Jeg kan ta på meg og lage en liten guide på dette om ønskelig :) Men for å være sikker på at ting fungerer vil det ta noen tid da jeg vil bekrefte at alt fungerer.. :)

 

Lenke til kommentar

Dytter litt på denne. Tar gjerne i mot innspill om det i det hele tatt er verdt å oppgradere harddisk eller om jeg like gjerne kan spare pengene og legge det i en ny PC senere i år.

 

Grunnen til at jeg vurderte å oppgradere RAM i utgangspunktet var jo egentlig bare fordi jeg trodde det kunne gi en god ytelsesboost og at det er ganske enkelt å bytte. Oppgradering av harddisk er litt mer komplisert ser det ut til og jeg er i tillegg usikker på hvor mye man kan forvente i økt ytelse?

Lenke til kommentar

Skal være svært rask som den er denne pc'en. I grunnen liten effekt av å oppgradere den med mindre det er bruk av harddisken som går for tregt, dvs når programmer eller filer ligger på harddisken og ikke på SSD.

 

Takk for innspill, Svein! Og alle andre også som har tatt seg tid til å svare i tråden. Har lært litt mer nå.

 

Tenker jeg lar denne ligge død inntil videre. :) 

Lenke til kommentar

Relevant spørsmål:

 

Etter en Clean Install, jf. en annen tråd, vurderer jeg nå å droppe Google Chrome. Liker godt denne nettleseren og er jo godt vant med den etter mange år nå, men virker som den stjeler mye minne?

 

Googlet det raskt og det virker å være et kjent fenomen.

 

Vurderer derfor å holde meg til Edge fremover.

 

Evt. Edge hvis jeg multi-tasker og ikke ønsker å 'destabilisere' systemet og så Chrome når surfing er hovedprioritet.

 

Synspunkt/erfaringer? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...