Gå til innhold

Kan jeg bytte RAM på min laptop selv? Hva slags RAM bør jeg eventuelt kjøpe?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Håper noen kan forbarme seg over meg og komme med noen gode tips. :)

 

Jeg kjøpte en Inspirion 15 7577 for to år siden nå. Denne ble levert med "16 GB, DDR4, 2400 MHz, opptil 32 GB (ekstra minne selges separat)",

 

Jeg tolker dette i hvert fall som at det er plass til mer RAM. 

 

Spørsmålene mine blir da:

 

1. Er dette noe jeg kan gjøre selv?

 

2. Hva slags RAM-brikke trenger jeg eventuelt? Nøyaktig den samme som over?

 

3. Vil dette utgjøre stor forskjell i ytelse?

 

Jeg spiller ikke, men gjør en del beregninger i Excel, SQL databaser og noen applikasjoner i C#. Innbiller meg at det ikke hadde skadet med litt mer RAM.

 

På forhånd hjertelig takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Venter på svar fra Dell, men tar gjerne i mot innspill her også. :) 

 

Føler av og til at PC-en lugger litt. Jeg kjører flere applikasjoner samtidig som isolert sett ikke skulle være veldig krevende, men samlet kan kreve litt av systemet. 

 

Jeg har sett at bruk av minne er veldig høyt ved enkelte anledninger. Så jeg har grunn til å tro det skulle ha effekt og at minne kan være en flaskehals.

 

Spørsmålet er jo hvor mye ekstra jeg bør ha.

 

32GB skulle vel være rikelig for det meste av oppgaver?

Lenke til kommentar

Å oppgradere til 32GB vil ikke være til særlig hjelp. Dell støtter desverre ikke XMP så du får ikke til å kjøre raskere minne enn 2400 er jeg redd.

 

Det kan hende du har fått levert ut minnebrikker med CL17, det finnes 2400-brikker med CL14. Det vil hjelpe litt, men i det store og hele ville jeg droppa å oppgradere om jeg var deg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å oppgradere til 32GB vil ikke være til særlig hjelp. Dell støtter desverre ikke XMP så du får ikke til å kjøre raskere minne enn 2400 er jeg redd.

 

Det kan hende du har fått levert ut minnebrikker med CL17, det finnes 2400-brikker med CL14. Det vil hjelpe litt, men i det store og hele ville jeg droppa å oppgradere om jeg var deg :)

 

Dette er jo et godt innspill. :)

 

Kan du utdype litt? Sier du altså at å doble minnet mitt ikke vil ha noen effekt og at dette er noe som gjelder spesielt Dell (og ikke andre PC-er)?

 

Hvorfor tilbyr da Dell å levere maskinene med mer RAM? Rip-off? 

 

Husker jeg hadde muligheten til å utvide når jeg kjøpte, men tenkte det var nok.

 

Takknemlig for hjelp her altså. :)

Lenke til kommentar

Vet du om det står i en eller 2 brikker i maskina di? Ram yter best i identiske par. Leste litt mer og ser at i SQL kan over 16gb ram noen ganger være til hjelp. Disse kan være en mulighet: https://www.computersalg.no/i/1467104/hyperx-impact-ddr4-32-gb-2-x-16-gb?utm_source=prisjaktNo&utm_medium=prisjaktNoLINK&utm_campaign=prisjaktNo CL14 som garantert er litt kjappere enn den/de som står i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet du om det står i en eller 2 brikker i maskina di? Ram yter best i identiske par. Leste litt mer og ser at i SQL kan over 16gb ram noen ganger være til hjelp. Disse kan være en mulighet: https://www.computersalg.no/i/1467104/hyperx-impact-ddr4-32-gb-2-x-16-gb?utm_source=prisjaktNo&utm_medium=prisjaktNoLINK&utm_campaign=prisjaktNo CL14 som garantert er litt kjappere enn den/de som står i.

 

Hei! 

 

Har nå snakket med Dell. De sier følgende:

 

Akkurat nå har du 2x8 GB som blir til sammen 16 GB. I din laptop, har du kun plass til 2 minnekort.
Dette vil si at har du lyst til å oppgradere til 24 så må du kjøpe en 16 GB kort, da tar du kun ut ett av de du allerede har i datamaskinen. Altså 8GB + 16 GB = 24 GB.
Dersom du ønsker 32 GB, så må du kjøpe 2x16 GB, altså 2 minnekort med 16 GB på hvert, og da ta ut begge minnekortene du allerede har i datamaskinen.

 

Da tenker jeg for eksempel denne:

 

https://www.komplett.no/product/893911/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/hyperx-impact-ddr4-2400mhz-32gb-sodimm#

 

Eventuelt den du linket til? Den er sikkert vel så bra? :)

 

Men du mente det ikke ville ha særlig effekt? Skjønte ikke helt den.

Lenke til kommentar

Det er slik at om du bruker mer enn 16 GB minne så kan det ha stor betydning for ytelsen, men om du bruker mindre enn 16 GB så har det ingen betydning. Hvor mye minne du bruker til en hver tid kan du se i Windows (Oppgavebehandling).

Det kan være lurt å sjekke hvilke brikker som er produsenten mener er kompatibel med maskinen. Men i prinsippet vil alle DDR4 SO DIMM 260-pin brikker virke, men kanskje ikke på full hastighet (2400MHz?).

Uansett om du finner at 16 Gb er for lite så er det lurt å gå opp til et 2x 16GB set med brikker for å få 32 GB.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva slags disk er det i denne maskinen?

Kan hende det vil være en bedre måte å oppgradere maskinen på ved å bytte til en bedre disk enn å oppgradere ram.

Samsung PM961 for det meste. Så disse har allerede SSD som primær disk (sata m.2 eller nvme)

 

Storage Devices

 

The same M.2 2280 slot and 2.5-inch SATA III bay from the Inspiron 7567 have returned unscathed. Users can configure from a standard 128 GB M.2 SSD up to a 512 GB NVMe SSD with secondary HDD storage up to 1 TB. Our test configuration is equipped just a single 256 GB Samsung PM961 MZVLW256HEHP NVMe SSD. @

https://www.notebookcheck.net/Dell-Inspiron-15-7000-7577-i5-7300HQ-GTX-1060-Max-Q-Laptop-Review.264134.0.html

 

Merk at man ikke får dual channel ytelse med en 8GB minne modul sammen med en 16GB modul.

Beste er å bytte begge (2x16) om man virkelig trenger å gå opp fra 16GB (2x8) totalt.

Oppgavebehandlig i Windows kan gi et feil inntrykk av minnebehov da alt tilgjengelig minne caches av operativsystemet. Så man på se på paged out som er litt mere tricky.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hos Crucial får man opp til 3200 2 x16 kompatibelt minne for Inspiron 15 7577

Men det koster

 

 

Compatible Memory for

Dell Inspiron 15 (7577)

 

3200

Crucial 32GB Kit (2 x 16GB) DDR4-3200 SODIMM

CT2K16G4SFD832A

Configuration ID: CT14301427

DDR4 PC4-25600 • CL=22 • SINGLE RANKED • X16 BASED • UNBUFFERED • NON-ECC • DDR4-3200

 

 

2666

Crucial 32GB Kit (2 x 16GB) DDR4-2666 SODIMM

CT2K16G4SFD8266

Configuration ID: CT10958946

DDR4 PC4-21300 • CL=19 • DUAL RANKED • X8 BASED • UNBUFFERED • NON-ECC • DDR4-2666

 

2400

Crucial 32GB Kit (2 x 16GB) DDR4-2400 SODIMM

CT2K16G4SFD824A

Configuration ID: CT10958906

DDR4 PC4-19200 • CL=17 • DUAL RANKED • X8 BASED • UNBUFFERED • NON-ECC • DDR4-2400

 

 

 

https://www.crucial.com/usa/en/compatible-upgrade-for/Dell/inspiron-15-%287577%29#MEMORYFilters

Lenke til kommentar

Det er slik at om du bruker mer enn 16 GB minne så kan det ha stor betydning for ytelsen, men om du bruker mindre enn 16 GB så har det ingen betydning. Hvor mye minne du bruker til en hver tid kan du se i Windows (Oppgavebehandling).

Det kan være lurt å sjekke hvilke brikker som er produsenten mener er kompatibel med maskinen. Men i prinsippet vil alle DDR4 SO DIMM 260-pin brikker virke, men kanskje ikke på full hastighet (2400MHz?).

Uansett om du finner at 16 Gb er for lite så er det lurt å gå opp til et 2x 16GB set med brikker for å få 32 GB.

 

Jeg har forsøkt å følge med på dette. Husker ikke i farten og fant ikke skjermdump jeg har tatt tidligere, men synes huske at det har vært "høyt" tidligere.

 

Jeg tok en sjekk akkurat nå. Kun med Google Chrome oppe er jeg på 33%.

 

Vanligvis kjører jeg i tillegg:

 

a) Excel som importerer data fra database med jevne mellomrom

b) Skreddersydd applikasjon i C#

c) Programvare for handel av aksjer

 

Det er mulig jeg rett og slett skulle hatt et bedre system overall, men håpet at oppgradering av minne kunne hjelpe i første omgang.

 

post-433036-0-68909000-1557942801_thumb.png

Lenke til kommentar

Takker for link, men hva tenker du om det jeg postet i post #7?

 

Foretrekker å bestille fra Norge om mulig. :)

Får ikke det Kingston HyperX opp som kompatibelt. https://www.kingston.com/us/memory/search?DeviceType=3&Mfr=DEL&Line=Inspiron&Model=97555

Sjansen er også (om de funker, i.e kompatibel bank organisering på modulene) at det vil kjøre med 2133Mhz med cl13 1.2V som er spd data.

Personlig ville ikke tatt sjansen på de om det ikke kan bekreftes 100% at de funker med din maskin (Intel HM175 brikkesett)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...