Gå til innhold

Clean Install Windows 10 - Verdt bryderiet? :)


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Hvor enkelt er det for en lekmann som meg å utføre en Clean Install av Windows 10? Windows var forøvrig installert på PC-en ved leveranse (Dell Inspiron 7577). 

 

Og vil det gi en "ny" PC? 

 

I de gode gamler dager gjorde jeg dette titt og ofte, men har inntrykk av at det var enklere den gang og også at det kanskje hadde mer for seg.

 

Takker for innspill og råd vedrørende dette. :)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det enkleste er vel å "tilbakestille Windows 10". Noe som enkelt kan gjøres i meny systemet.

 

Reinstall innebærer vell at du ma ha en eller annen form for minnebrikke eller CD med WIN10.

 

Nei dette er ikke det samme som å ta en clean install.

 

TS den største forskjellen ligger i hvor mye bloatware leverandøren av maskinen har stappet inn i OSet, noen er verre enn andre, DELL er nok ikke de verste.

 

Om noe har det egentlig bare blitt mer verdt bryet spør du meg, og iallefall ikke noe vanskeligere å gjennomføre enn tidligere.

 

Om det er verdt tiden og bryet med å forberede og installere programvare på nytt osv etter en clean install må du nesten vurdere selv, jeg hadde ikke hivd meg rundt for å gjøre det umiddelbart på en DELL om du har et fungerende OS, men du kan prøve å kjøpe en Toshiba, Acer eller HP og se hva slags møkk en må stri med  :nei:

 

Microsoft creation tool er kjekk, om du har tilgang på riktig OS fra et annet sted anbefaler jeg Rufus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei dette er ikke det samme som å ta en clean install.

 

TS den største forskjellen ligger i hvor mye bloatware leverandøren av maskinen har stappet inn i OSet, noen er verre enn andre, DELL er nok ikke de verste.

 

Om noe har det egentlig bare blitt mer verdt bryet spør du meg, og iallefall ikke noe vanskeligere å gjennomføre enn tidligere.

 

Om det er verdt tiden og bryet med å forberede og installere programvare på nytt osv etter en clean install må du nesten vurdere selv, jeg hadde ikke hivd meg rundt for å gjøre det umiddelbart på en DELL om du har et fungerende OS, men du kan prøve å kjøpe en Toshiba, Acer eller HP og se hva slags møkk en må stri med  :nei:

 

Microsoft creation tool er kjekk, om du har tilgang på riktig OS fra et annet sted anbefaler jeg Rufus.

 

Nå er jeg veldig usikker på om DELL har implementert noe lurt i Windows sin Reset funksjon - men på alle andre stasjonære maskiner og laptopper jeg har kjørt en Reset på så har man fått en clean installasjon av windows etterpå uten drivere eller noe.

 

Kjører en reset og velger "keep nothing". 

Men forøvrig ikke så vanskelig å bruke media creation tool til å lage en bootbar minnebrikke. Det eneste som er litt tungvindt kan være å få noen eldre bioser til å ville boote fra usb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er jeg veldig usikker på om DELL har implementert noe lurt i Windows sin Reset funksjon - men på alle andre stasjonære maskiner og laptopper jeg har kjørt en Reset på så har man fått en clean installasjon av windows etterpå uten drivere eller noe.

 

Kjører en reset og velger "keep nothing". 

Men forøvrig ikke så vanskelig å bruke media creation tool til å lage en bootbar minnebrikke. Det eneste som er litt tungvindt kan være å få noen eldre bioser til å ville boote fra usb.

 

Aha? Om jeg tar feil så tar jeg feil, men de gangene jeg har testet reset har den revertert til 'factory', inklusive bloatware som levert fra leverandøren. Betyr det at det som regel ligger 2 images i backup partisjon eller henter funksjonen nå et nytt image fra nett før den kjører reset?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei dette er ikke det samme som å ta en clean install.

 

TS den største forskjellen ligger i hvor mye bloatware leverandøren av maskinen har stappet inn i OSet, noen er verre enn andre, DELL er nok ikke de verste.

 

Om noe har det egentlig bare blitt mer verdt bryet spør du meg, og iallefall ikke noe vanskeligere å gjennomføre enn tidligere.

 

Om det er verdt tiden og bryet med å forberede og installere programvare på nytt osv etter en clean install må du nesten vurdere selv, jeg hadde ikke hivd meg rundt for å gjøre det umiddelbart på en DELL om du har et fungerende OS, men du kan prøve å kjøpe en Toshiba, Acer eller HP og se hva slags møkk en må stri med  :nei:

 

Microsoft creation tool er kjekk, om du har tilgang på riktig OS fra et annet sted anbefaler jeg Rufus.

Merk at man snakker om «legmann».

Refresh , start fresh gir det samme resultatet som en clean installasjon fra media selv om det er på en Dell pc.

Og er i tillegg en veldig brukervennlig metode.

 

If you are looking for an easy way to perform clean install in Windows 10, starting with the Anniversary Update, the Refresh Tool will help you do just that. Unlike the Reset feature in previous revisions of Windows 10, the Refresh Tool is a bit more automated and easy to use. The application removes personal files, apps, bundled OEM software, and drivers. The most interesting and welcome part of the Refresh Tool is; it installs the most recent build of Windows 10. This means you won’t have to worry about reinstalling Updates or downloading the latest version from Windows Update after setup is complete.

https://www.groovypost.com/howto/perform-a-clean-install-of-windows-10-using-the-refresh-tool/
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Perfekt! :) 

 

Har du forsøkt å følge den selv forresten? Bladde raskt gjennom linken og det så jo veldig greit ut. :)

 

Merk at man snakker om «legmann».
Refresh , start fresh gir det samme resultatet som en clean installasjon fra media selv om det er på en Dell pc.
Og er i tillegg en veldig brukervennlig metode.

https://www.groovypost.com/howto/perform-a-clean-install-of-windows-10-using-the-refresh-tool/

Lenke til kommentar

Ja .Jeg har brukt windows 10 refresh med både "keep files & apps" og "delete everything" på jobb maskiner uten problemer.

 

Genialt! :)

 

Jeg kommer nok til å gjøre dette uansett, men i forhold til ytelse og den slags: merker du en forskjell etter dette?

 

Som andre alt har vært inne på er nok ikke Dell de verste med tanke på bloatware, men helt knirkefritt er det ikke. 

 

Hva trenger jeg tenke på av drivere? Driver til grafikkort er vel rimelig greit å hente på nett, men trenger jeg drivere til øvrige ting også?

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar

Genialt! :)

 

Jeg kommer nok til å gjøre dette uansett, men i forhold til ytelse og den slags: merker du en forskjell etter dette?

 

Som andre alt har vært inne på er nok ikke Dell de verste med tanke på bloatware, men helt knirkefritt er det ikke.

 

Hva trenger jeg tenke på av drivere? Driver til grafikkort er vel rimelig greit å hente på nett, men trenger jeg drivere til øvrige ting også?

 

På forhånd takk.

Skjermdrivere og drivere til lyd og SSD (om du har en samsung f.eks som trenger firmware update i ny og ne)

 

Kan og være kjekt å legge inn "bloatware" for å kontrollere ladingen av batteriet. Eneste bloatware jeg bruker på min Lenovo laptop er for å hindre at batteriet skal lades mere enn 60% når den står plugget i strøm lenge.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjermdrivere og drivere til lyd og SSD (om du har en samsung f.eks som trenger firmware update i ny og ne)

 

Kan og være kjekt å legge inn "bloatware" for å kontrollere ladingen av batteriet. Eneste bloatware jeg bruker på min Lenovo laptop er for å hindre at batteriet skal lades mere enn 60% når den står plugget i strøm lenge.

 

That's it? Blir resten installert sammen med Windows? :) Nettverkskort?  

 

Og hvordan finner jeg disse eventuelt? 

 

Kan jeg bare sjekke under enhetsbehandling etter re-installasjon?

Lenke til kommentar

Til en Dell Inspiron laptop er det minimalt (om noen) drivere som ikke produsenten har sendt til whql og dermed blir automatisk installert. Det aller meste er standard greier : grafikk fra nvidia, brikkesett fra Intel, wifi og nettverk fra intel og/eller killer nic. Kan vel være noe småtteri som f-taster, sd-kort leser etc du må ta manuelt. Ellers så er det bare p installere Dell SupportAssist som finner alt for deg «hos Dell».

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja .Jeg har brukt windows 10 refresh med både "keep files & apps" og "delete everything" på jobb maskiner uten problemer.

 

Hei igjen!

 

Prøver meg på dette nå, men fikk litt problemer.

 

Hvis jeg føler menyen på Windows, så kommer jeg hit:

 

post-433036-0-29210600-1558880221_thumb.png

 

post-433036-0-29210600-1558880221_thumb.png

 

Her virker det jo som om det meste blir beholdt. Er kanskje ikke denne metoden du siktet til?

 

Googlet i Norge og fant denne siden hvor man kan laste ned installasjonsverktøyet for Fresh Install:

 

https://www.microsoft.com/nb-no/software-download/windows10startfresh

 

Her får jeg muligheten til å fjerne alt.

 

Når jeg kjører dette får jeg imidlertid en feilmelding om at det ikke kan kjøres på denne maskinen.

 

Noen ideer? :)

Lenke til kommentar

hmm rart du ikke får laget installasjons medie med media creation tool,
Du kan også bruke rufus til å lage en bootable usb for windows iso, men vær litt obs på at det kan være en dell lås for å boote opp ny os eller eksisterende fra USB, tenker ikke dette er ett problem, men det kan hende med dell pcer.

Heldigvis er det mange fine instruksjoner på dell sine sider om dette hvis det skulle være ett problem.

link til rufus -->> https://rufus.ie/

Lykke til med installasjonen.
 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...