Gå til innhold

Nær halvparten av strømproduksjonen i Tyskland er nå fornybar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt usikker på hvem artikkelforfatteren ønsker å forlede men tyskerne er ihvertfall ikke like imponert :

http://diekaltesonne.de/die-sonne-im-april-2019-und-der-4500-milliarden-flop/

 

En klima-blogg to personer driver for å promotere en bok de har skrevet forteller vel ikke noe om det. Det er en klar støtte til Energiewende i Tyskland.

https://www.cleanenergywire.org/factsheets/polls-reveal-citizens-support-energiewende

  • Liker 8
Lenke til kommentar

En klima-blogg to personer driver for å promotere en bok de har skrevet forteller vel ikke noe om det. Det er en klar støtte til Energiewende i Tyskland.

https://www.cleanenergywire.org/factsheets/polls-reveal-citizens-support-energiewende

Er Der Spiegel seriøst nok ? og denne artikkelen fra samme avis.

 

Noen headlines.

 

  • Die Energiewende har kostet 300 milliarder kroner årlig de siste 5 årene
  • 29 000 vindmøller leverte i 2018 bare 3,2 prosent av Tysklands totale energiforbruk
  • Olje, gass og kull stod fortsatt for nesten 80 prosent totale energiforbruket i 2018
  • Det ble installert under halvparten så mange vindturbiner i 2018 i forholdt til 2017
  • Det ble bare bygget 30 kilometer nye overføringslinjer i 2017
  • Det trengs 7700 kilometer overføringslinjer, bare 8 prosent av dem står klar
  • Koster ca. 30 billioner og 3- til 5-doble energibehovet fra sol og vind innen 2050
  • Mye av Tysklands «fornybare» energi kommer for øvrig fra "skitten" biomasse
  • Energieffektiviteten er på under 40 prosent
  • De første 20-årssubsidiene for energi fra vind, sol og biogass i ferd med å løpe ut
Endret av Nautica
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

En klima-blogg to personer driver for å promotere en bok de har skrevet forteller vel ikke noe om det. Det er en klar støtte til Energiewende i Tyskland.

https://www.cleanenergywire.org/factsheets/polls-reveal-citizens-support-energiewende

Er Der Spiegel seriøst nok ? og denne artikkelen fra samme avis.

 

Noen headlines.

 

  • Die Energiewende har kostet 300 milliarder kroner årlig de siste 5 årene
  • 29 000 vindmøller leverte i 2018 bare 3,2 prosent av Tysklands totale energiforbruk
  • Olje, gass og kull stod fortsatt for nesten 80 prosent totale energiforbruket i 2018
  • Det ble installert under halvparten så mange vindturbiner i 2018 i forholdt til 2017
  • Det ble bare bygget 30 kilometer nye overføringslinjer i 2017
  • Det trengs 7700 kilometer overføringslinjer, bare 8 prosent av dem står klar
  • Koster ca. 30 billioner og 3- til 5-doble energibehovet fra sol og vind innen 2050
  • Mye av Tysklands «fornybare» energi kommer for øvrig fra "skitten" biomasse
  • Energieffektiviteten er på under 40 prosent
  • De første 20-årssubsidiene for energi fra vind, sol og biogass i ferd med å løpe ut

Hvor har du 3,2 prosent fra? Det står ikke noe om det i artiklene du linker til.

 

BT world energy report som vanligvis anses som den mest anerkjente kilden for energistatistikk, oppgir 7,2. Prosent.

Lenke til kommentar

 

En klima-blogg to personer driver for å promotere en bok de har skrevet forteller vel ikke noe om det. Det er en klar støtte til Energiewende i Tyskland.

https://www.cleanenergywire.org/factsheets/polls-reveal-citizens-support-energiewende

Er Der Spiegel seriøst nok ? og denne artikkelen fra samme avis.

 

Noen headlines.

 

  • Die Energiewende har kostet 300 milliarder kroner årlig de siste 5 årene
  • 29 000 vindmøller leverte i 2018 bare 3,2 prosent av Tysklands totale energiforbruk
  • Olje, gass og kull stod fortsatt for nesten 80 prosent totale energiforbruket i 2018
  • Det ble installert under halvparten så mange vindturbiner i 2018 i forholdt til 2017
  • Det ble bare bygget 30 kilometer nye overføringslinjer i 2017
  • Det trengs 7700 kilometer overføringslinjer, bare 8 prosent av dem står klar
  • Koster ca. 30 billioner og 3- til 5-doble energibehovet fra sol og vind innen 2050
  • Mye av Tysklands «fornybare» energi kommer for øvrig fra "skitten" biomasse
  • Energieffektiviteten er på under 40 prosent
  • De første 20-årssubsidiene for energi fra vind, sol og biogass i ferd med å løpe ut

Leste den andre artikkelen. Forfatterne synes å ha synspunkter som spriker i alle retninger. Det med at vind står for 3,2% av total energibruk fant jeg ikke. Men det kan være at Nautica likestiller primær energi med elektrisk energi. For eksempel 1 liter diesel inneholder 10 kWh (primær energi), men en klarer ikke å nyttiggjøre seg mer enn ca 35%, i snitt (ibiler, båter, fly, kraftverk etc) altså må en heller regne 3,5 kWh.

 

 

Jeg har sett på andre tall (enn TU's artikkel) og kommer fram til at vindkraft dekker ca 9% av Tysklands samlede energiforbruk, og vind, hydro og bio 9%, altså til sammen 18%. Primærenergiforbruk i 2018 var 3600 TWh, korrigert til utnyttbar energi 1260 TWh. Toal strømproduksjon 620 TWh, hvorav 226 TWh kommer fra fornybare kilder.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Så flott.

Så trenger ikke vi/det norske samfunnet sende vannkraft-energi til Tyskland, og betale CO2-avgift (!)  på den forurensningsfrie, fornybare energien vår.

Det neste steget bli nå å fjerne statlige avgifter fra vannkraften vår, slik at vi i vinterlandet Norge kan varme opp boligene våre med vår egen vannkraft til produksjonspriser pluss kristen fortjeneste  ( 40 % ) dvs. 15 øre pr. kWh pluss frakt.( Totalt 30 øre pr. kWh.)

Så slipper vi også å kaste bort mengder av arbeidskrefter på å produsere, montere, vedlikeholde, - og skifte ut etter noen år, 1 million varmepumper. ( 48 % av husstandene.)

Dette går veien.

Fjerner vi de, fordyrende, politikerene som kun kludrer det hele til ( Ref. diesel-anbefalingen/påbudet ), så får vi snart fortjent velferd og riktig oppvarmingspris i Norge.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 4
Lenke til kommentar

...

Jeg har sett på andre tall (enn TU's artikkel) og kommer fram til at vindkraft dekker ca 9% av Tysklands samlede energiforbruk, og vind, hydro og bio 9%, altså til sammen 18%. Primærenergiforbruk i 2018 var 3600 TWh, korrigert til utnyttbar energi 1260 TWh. Toal strømproduksjon 620 TWh, hvorav 226 TWh kommer fra fornybare kilder.

Forholdet mellom primærenergi og utnyttbar energi er vel verdt å få med seg. Ut fra tallene dine ser det ut som 1TWh med vindkraft(utnyttbar energi) vil erstatte minst 3TWh med kull(primærenergi). :)

 

(som helt tilfeldigvis stemmer med forholdet mellom elbilen min og dieselbilen min. Sistnevnte bruker 3-4 ganger mer energi per kilometer målt fra batteri/tank)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forholdet mellom primærenergi og utnyttbar energi er vel verdt å få med seg. Ut fra tallene dine ser det ut som 1TWh med vindkraft(utnyttbar energi) vil erstatte minst 3TWh med kull(primærenergi). :)(som helt tilfeldigvis stemmer med forholdet mellom elbilen min og dieselbilen min. Sistnevnte bruker 3-4 ganger mer energi per kilometer målt fra batteri/tank)

Jeg tror miljøvennlig var ment som klimavennlig. Dieselbiler slipper ut mindre CO2 enn bensinbiler.

 

Energibruken PR km på elbilen din er nok vanskeligere å regne ut. Skal vi tro politikerene så sparer verden en halv kilo CO2 for hver kWh vi kan eksportere. Bruker bilen din 250watt PR km vil det si at den indirekte slipper ut 125g CO2 PR km.

 

Mange dieselbiler er mere klimavennlige enn det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror miljøvennlig var ment som klimavennlig. Dieselbiler slipper ut mindre CO2 enn bensinbiler.

 

Energibruken PR km på elbilen din er nok vanskeligere å regne ut. Skal vi tro politikerene så sparer verden en halv kilo CO2 for hver kWh vi kan eksportere. Bruker bilen din 250watt PR km vil det si at den indirekte slipper ut 125g CO2 PR km.

 

Mange dieselbiler er mere klimavennlige enn det.

Det grønne skiftet handler om å gå fra å kjøre dieselbil og få strøm fra kullkraft til å kjøre elbiler og få strøm fra vindkraft. Å kreve at den nye teknologien skal ta ansvaret for møkka til den gamle teknologien den skal erstatte er et argument konstruert av dem som vil hindre eller stoppe det grønne skiftet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har slettet personangrep fra tråden. Vennligst vær snille og greit med hverandre. Hvis noen føler seg trakassert eller mobbet ser vi helst at dette rapporteres slik at vi får luket det bort fra forumet. å Svare på slikt i en tråd kan gjøre ting verre.

 

Reaksjoner på dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror miljøvennlig var ment som klimavennlig. Dieselbiler slipper ut mindre CO2 enn bensinbiler.

 

Energibruken PR km på elbilen din er nok vanskeligere å regne ut. Skal vi tro politikerene så sparer verden en halv kilo CO2 for hver kWh vi kan eksportere. Bruker bilen din 250watt PR km vil det si at den indirekte slipper ut 125g CO2 PR km.

 

Mange dieselbiler er mere klimavennlige enn det.

En kald vinterdag så sliter mine lunger med og puste inn avgassen fra diesel biler, jeg blir rett og slett uvel. Fra bensin biler merker jeg ikke dette i en slik grad. Klarer du og få inn et drag fra noe større kjøretøy som lastebil eller buss med en 20+ liters diesel motor så tilsvarer det vel en måneds røyking.

 

Lokal miljøet er ikke diesel veldig bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg tror miljøvennlig var ment som klimavennlig. Dieselbiler slipper ut mindre CO2 enn bensinbiler.

 

Energibruken PR km på elbilen din er nok vanskeligere å regne ut. Skal vi tro politikerene så sparer verden en halv kilo CO2 for hver kWh vi kan eksportere. Bruker bilen din 250watt PR km vil det si at den indirekte slipper ut 125g CO2 PR km.

 

Mange dieselbiler er mere klimavennlige enn det.

En kald vinterdag så sliter mine lunger med og puste inn avgassen fra diesel biler, jeg blir rett og slett uvel. Fra bensin biler merker jeg ikke dette i en slik grad. Klarer du og få inn et drag fra noe større kjøretøy som lastebil eller buss med en 20+ liters diesel motor så tilsvarer det vel en måneds røyking.

 

Lokal miljøet er ikke diesel veldig bra.

Litt spesielt dette da, siden filterrensingen er langt bedre fra en dieselbil kontra bensin. Bensinbiler slipper ut 40 til 200x så mye svevestøv som moderne dieselbiler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...