Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kvinnelig sterilisering, mer "tabu" enn mannlig?


Anbefalte innlegg

Vet ikke helt hva jeg vil med denne tråden, som nok blir ganske rotete, så takk til alle som gidder å lese rablingen min.

 

Jeg er kvinne, 29, straks 30, og er igang med prosessen for å sterilisere meg. 

Det er et tema jeg sjelden egentlig snakker om av meg selv, men ved spørsmål om å få barn osv, så sier jeg som sant er, jeg vil ikke ha barn, og skal sterilisere meg. 

 

Det jeg opplever veldig mye av er det "ufattelige" sjokket som folk uttrykker når jeg sier det. En meget god kamerat av meg steriliserte seg når han var 27, og han opplevde det veldig annerledes. Et par Oi! og ting som, ikke redd for å bli impotent da? hehe, var stort sett reaksjonene han fikk, ifølge han.

 

Mens jeg får alt fra: du kommer til å angre, du vet ikke hva du vil, du har ikke funnet den riktige mannen osv, kan fortsette i evigheter.

 

Er det mer "tabu" for kvinner å ta dette valget, eller er det bare jeg som har en sær omgangskrets?

Er det noen her som har sterilisert seg, menn eller kvinner, som har andre opplevelser?

 

-Aeroaga

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981234

Jeg tror nok at hovedgrunnen til det, er at det er en mye mer omfattende operasjon for kvinner enn det er for menn. Tillegg er operasjonen reversibel for menn, det er den ikke for kvinner.

Lenke til kommentar

Reversibel opptil ett visst punkt, og det er ingen garanti for det. 

Lest mange historier om kvinner som har blitt nektet å sterilisere seg av leger osv. Det er helt klart at det er diskriminering ute å går, du er en kvinne, du skal liksom ha lyst til å "fange" en mann med barn, og menn skal være de som løper rundt og forplanter seg vilt. Når du stritter imot denne stereotypen så vil du selvsagt sjokkere en del folk da de har blitt hjernevasket fra da de kom ut av mora si til å tro på all den dritten og at det er den riktige måten å leve livet sitt på. Er så altfor mange som ALDRI skulle ha hatt barn. Er stolt av deg TS; er dette noe du har hatt lyst til lenge? Måtte du slite for å få time for sterilisering og overbevise leger om at du absolutt ikke vil noensinne ha barn?

Edit: Sterilisering hos kvinner kan være ett enkelt inngrep, sterilisering er ikke hvor de fjerner alt som livmor osv som kan føre til tidlig overgangsalder osv. Er som sterilisering hos menn. 

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Jeg tror nok at hovedgrunnen til det, er at det er en mye mer omfattende operasjon for kvinner enn det er for menn. Tillegg er operasjonen reversibel for menn, det er den ikke for kvinner.

Noe mer omfattende ja, men det er ikke en stor operasjon.

Det er ingen garanti for menn angående reversering heller da, husker ikke prosenten på suksess der akkurat nå. Kvinner kan fryse ned egga og få de satt tilbake befruktet, så for både kvinner og menn så er det muligheter om de skulle angret.

 

Så for min del så tror jeg ikke det er det folk flest tenker på, men kan jo godt være mulig da :)

Lenke til kommentar

Reversibel opptil ett visst punkt, og det er ingen garanti for det.

 

Lest mange historier om kvinner som har blitt nektet å sterilisere seg av leger osv. Det er helt klart at det er diskriminering ute å går, du er en kvinne, du skal liksom ha lyst til å "fange" en mann med barn, og menn skal være de som løper rundt og forplanter seg vilt. Når du stritter imot denne stereotypen så vil du selvsagt sjokkere en del folk da de har blitt hjernevasket fra da de kom ut av mora si til å tro på all den dritten og at det er den riktige måten å leve livet sitt på. Er så altfor mange som ALDRI skulle ha hatt barn. Er stolt av deg TS; er dette noe du har hatt lyst til lenge? Måtte du slite for å få time for sterilisering og overbevise leger om at du absolutt ikke vil noensinne ha barn?

 

Edit: Sterilisering hos kvinner kan være ett enkelt inngrep, sterilisering er ikke hvor de fjerner alt som livmor osv som kan føre til tidlig overgangsalder osv. Er som sterilisering hos menn.

Hatt lyst siden jeg var 14^^ men økonomi har holdt igjen, og god prevensjon har hjulpet. Aldri vært gravid, og hatt to leger, kvinner, som har nekta meg, fordi "jeg kunne jo skifte mening". Mannlig lege som måtte til.

Endret av Aeroaga
Lenke til kommentar

Ja, det er et valg jeg tar selv.

Hvorfor synes du det er uklokt?

 

Du bestemmer selv over din egen kropp. Dessverre har du ingen vei tilbake om du skulle gjøre det. Du har kun muligheten til å få barn i (ca.) 10 år til, da du er 30 nå. Du kan angre på valget om en uke, en måned, om et år ...

 

Hvorfor bruker du ikke bare prevensjon istedet? Isåfall har du hvertfall muligheten til å få barn om du skulle ombestemme deg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Synes det er synd. Kvinner og menn bør kunne gjøre det om dette er noe de ønsker. Det skal ikke være opp til samfunnet å ha en mening om dette da det er en privat sak. Det samme mener jeg om abort. 

Lenke til kommentar

Du bestemmer selv over din egen kropp. Dessverre har du ingen vei tilbake om du skulle gjøre det. Du har kun muligheten til å få barn i (ca.) 10 år til, da du er 30 nå. Du kan angre på valget om en uke, en måned, om et år ...

 

Hvorfor bruker du ikke bare prevensjon istedet? Isåfall har du hvertfall muligheten til å få barn om du skulle ombestemme deg.

Hvis jeg mot all formodning skulle angre, noe jeg tviler Sterkt på, så er jeg fast troende på å ta konsekvensene av sine valg. Uansett vil jeg heller sitte å angre på at jeg ikke fikk barn om 10-40år fra nå, enn å angre på å få barn, noe som er garantert. Å få barn er ikke noe man bare kan teste og så ombestemme seg. Det er ikke sterilisering heller, men det er et valg jeg er sikker på.

 

Så til prevensjon, ingen prevensjon er 100% sikker, bare avholds er det. Jeg har brukt prevensjon siden jeg var 11 (ikke seksuell aktiv da, men pga sterke menstruasjonsplager).

Sterilisering er derimot 100% sikkert. Jeg slipper å bekymre meg for uønsket graviditet, slipper å ta en graviditetstest hver mnd fordi jeg bekymrer meg for uønsket graviditet.

Slipper å stappe i meg piller/ta p-sprøyte og likevel være sikker på at jeg ikke blir gravid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har helt sikkert lest det som er å lese på internett om dette her siden det er noe du har bestemt deg for.

 

Du er sikkert klar over at vi forandrer oss i i løpet av livet og våre prioriteringer og ønsker endres.

 

Du er nok klar over at dette er valg mange senere angrer på, men studier viser at jo eldre man er når man tar valget jo mer reduserer man "risikoen" for å angre.

 

Du forstår helt sikkert at det er forskjell på menn og kvinner når det gjelder det psykologiske behovet for å ha barn og da vet du at det er et mer alvorlig valg for en kvinne å ta enn en mann.

 

Du er antagelig klar over at man kan få depresjoner i senere år dersom man angrer og det kan være en veldig dyr prosess å forsøke å bli gravid senere.

 

Jeg er helt enig i at barn ikke er noe man kan "prøve". Man vet aldri helt hva man går til før man opplever det, men jeg tror ikke jeg har hørt om noen som angrer. Jeg har selvfølgelig hørt mange som opplever småbarnsalderen som veldig vanskelig og det er plenty med utfordringer forbundet med barn, men det er noe som går over. Barn vokser.

Barn er en investering for fremtiden og jeg har fått høre fra flere at å bli besteforeldre på mange måter er bedre enn å selv bli foreldre. Det kalles for livets dessert.

 

Jeg tviler uansett på at dette er noe man kan påvirke deg på via et forum. Du kjenner deg selv forhåpentligvis best - du er den eneste som har forutsetninger for å vite hva som er best for deg.

 

Husk at når folk advarer deg mot sterilisering så mener de at det er for ditt eget beste. Jeg tror det er svært få som anbefaler barn pga noen form for indoktrinering. (Kanskje barnløse, da, siden de tross alt ikke vet hva de snakker om).

Lenke til kommentar

Det er ikke en forskjellig på de psykologiske behovene for å få barn, dette er utdatert informasjon. Om det finnes så er det som ett resultat av hva samfunnet forteller kvinner deres rolle i samfunnet er. 

Du hører selvsagt aldri om de som angrer! Hva slags person hadde du trodd de var hadde de sagt at de ANGRET PÅ AT DE FIKK SINE BARN? VELDIG mange hadde blitt sjokkert og direkte kvalm fordi de ikke har utviklet evnene til å sette seg i en annen person sin situasjon. 

Lenke til kommentar

 Jeg tror det er svært få som anbefaler barn pga noen form for indoktrinering. (Kanskje barnløse, da, siden de tross alt ikke vet hva de snakker om).

Direkte feil. Tror du firmaene som selger oss stuff vil at befolkningen skal bli noe mindre? Det betyr jo mindre penger inntjent og mindre profitt å stappe i lomma. Selvfølgelig blir vi indoktrinert til å tro at meningen med livet er å få barn og spre våre gener! Ikke rart folk er så uykkelige når meningen med deres liv skal være å skaffe kone, leilighet, skaffe kids, jobbe seg halvt ihjel og så nyte sine "golden years" i bleier som skulle vært skiftet for lengst (eldreomsorgen i norge suger balle, nesten ingen bryr seg før det er dem selv det er snakk om, er kvalmt)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvsagt er prosedyren litt lettere reversibel for menn, samt at det er lettere å lagre en desiliter sæd i opptil 25 år. Men jeg tror motforestillingene kommer først og fremst fra forventninger om at kvinner skal lage barn. Presset kvinner opplever om å forplante seg er mye større enn for menn, selv kan jeg i en alder av telle på en hånd hvor mange ganger folk har spurt om det ikke begynner å bli på tide. Selv statsministeren oppfordrer spesifikt kvinner til å føde mer, hun ber ikke menn om å gjøre flere kvinner gravide.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig er instinkter en betydelig faktor. Å avvise det som en faktor er lite annet enn ignorant. Konspirasjonsteorier gidder jeg ikke diskutere her.

 

Hvorvidt man hører om folk som angrer eller ikke? Jo, det hører jeg. Det er mye man kan si uten å bruke de spesifikke ord.

Men da har det bare vært fra de som går igjennom småbarnsfasen (jeg er en av de), men jeg ser jo på mine venner at jo eldre barna blir jo mer setter man pris på dem. Antagelig en kombinasjon av at barna stadig krever mindre og gir mer samtidig som man selv hele tiden blir mer og mer tilpasset foreldrerollen og det da blir stadig lettere.

 

Jeg kjenner til én mann med voksent barn som "angrer". Hun fikk barnet mot hans vilje og han har aldri hatt noe med barnet å gjøre annet enn bidragstrekk. Men det blir jo en annen situasjon.

 

Nå er ikke jeg kvinne, så jeg kan ikke med personlig erfaring si noe om hvorvidt damer får høre at det er på tide med barn mer enn menn. For min del har jeg hørt det "ofte" fra familie og nære venner, men i en vennlig og spøkefull tone. Jeg ville anta det samme ville skjedd om jeg var kvinne. Det virker absurd for meg å ta en aggressiv tone rundt dette - og da spesielt mot folk man ikke har en nær relasjon til. Men det er uansett lite relevant for diskusjonen.

 

Og om statsministeren ber kvinner føde flere barn så høres det for meg ut som semantikk og bevisst feiltolkning. Når man sier at kvinner skal bli mødre så tolker jeg det implisitt som at menn også skal bli fedre.

 

Hvis hun konkret har sagt noe annet så er det en annen sak, men det tviler jeg på er tilfellet.

Lenke til kommentar

Da er vi uenig.

(så avsporingen kan stoppe)

Ingen bloggerinfo vil overbevise meg om at vi ikke har to kjønn eller at mennesket er grunnleggende annerledes enn resten av dyreriket.

 

Sist jeg så en serie om emnet female vs male hvor eksperter ble intervjuet så pekte alle kliniske forsøk på at vi kommer levert med forskjeller og de som argumenterte for biologisk likestilling hadde stort sett bare fantasier og ønsketenkning å vise til.

Endret av Invader Zim
Lenke til kommentar

Du har helt sikkert lest det som er å lese på internett om dette her siden det er noe du har bestemt deg for.

-Ja, har lest, både på internett og andre plasser. 

 

Du er sikkert klar over at vi forandrer oss i i løpet av livet og våre prioriteringer og ønsker endres.

-Selvfølgelig endrer vi oss iløpet av livet, og det er en god ting. Selv så har jeg gått mange runder med meg selv angående meg selv, dette valget og konsekvensene av det. Og kommet fram til at det er det jeg vil. 

 

Du er nok klar over at dette er valg mange senere angrer på, men studier viser at jo eldre man er når man tar valget jo mer reduserer man "risikoen" for å angre.

-Har enda til gode å snakke med noen som angrer,snarere at de trives godt med sitt valg, men ja, det er nok noen. Mon tro om det er noen statistikk på dette.

I mitt tilfelle så tviler jeg sterkt på at jeg noensinne vil angre, dette er noe jeg har ville gjøre siden jeg var 14. Har som sagt gått mange runder med meg selv, var i et fast forhold fra jeg var 18 til jeg var 27, og det å få barn var fremdeles ikke noe jeg ville.

Og OM jeg skulle angre, ja da får jeg ta konsekvensene av det. Men som jeg sier, jeg vil heller angre på å ikke få barn, enn å angre på å få barn.

Du forstår helt sikkert at det er forskjell på menn og kvinner når det gjelder det psykologiske behovet for å ha barn og da vet du at det er et mer alvorlig valg for en kvinne å ta enn en mann.

-Ja, det er det sikkert. Ikke noe jeg kjenner på selv.

Du er antagelig klar over at man kan få depresjoner i senere år dersom man angrer og det kan være en veldig dyr prosess å forsøke å bli gravid senere.

-Depresjoner kan man utvikle av mye rart, har vært gjennom depresjon, angst og sosial angst selv, det er forferdelig, men for meg, med de riktige "verktøyene", så er det noe jeg har kommet meg ut av, og gjenkjenner tegnene mine på det. Og det er noe jeg jobber med daglig for å unngå, og vet at man kan få hjelp der å :)

Sånn i forhold til at det er dyrt å prøve å bli gravid når man er sterilisert er for meg ganske innlysende, men selv om jeg noensinne skulle ønsket meg barn, så hadde jeg mye heller satset på å bli fosterhjems-forelder enn å prøve å få egne barn. Vet alt for godt at det er alt for mange barn som trenger et godt hjem.

Jeg er helt enig i at barn ikke er noe man kan "prøve". Man vet aldri helt hva man går til før man opplever det, men jeg tror ikke jeg har hørt om noen som angrer. Jeg har selvfølgelig hørt mange som opplever småbarnsalderen som veldig vanskelig og det er plenty med utfordringer forbundet med barn, men det er noe som går over. Barn vokser.

Barn er en investering for fremtiden og jeg har fått høre fra flere at å bli besteforeldre på mange måter er bedre enn å selv bli foreldre. Det kalles for -livets dessert.

-Er ikke redd for at småbarnsperioden og utfordringer med barn. Jeg vil bare ikke ha barn. Kan hende jeg er egoistisk sånn, men jeg trives godt med livet jeg har, og ser absolutt ingen berikelser for meg, ved å få barn. Snarere motsatt. Og jeg vet med meg selv, jeg er ikke et menneske som burde få barn, rett og slett fordi det er mitt verste mareritt, stort sett ingenting jeg vil mindre. Da "gir jeg opp" det, som for andre, er det mest fantastiske i deres liv. Helt greit for meg :)

Jeg tviler uansett på at dette er noe man kan påvirke deg på via et forum. Du kjenner deg selv forhåpentligvis best - du er den eneste som har forutsetninger for å vite hva som er best for deg.

-Nå var det vel ikke påvirkning jeg var på jakt etter, men ulike innspill er berikende, det gir læring og innsikt å snakke med andre, og man kan få noen aha opplevelser. Men nei, ingen forandring i mening her.

 

Husk at når folk advarer deg mot sterilisering så mener de at det er for ditt eget beste. Jeg tror det er svært få som anbefaler barn pga noen form for indoktrinering. (Kanskje barnløse, da, siden de tross alt ikke vet hva de snakker om).

-Har vel enda ikke opplevd advarsler, mere formaninger og synsing. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...