Gå til innhold

Hjelp til lavkarbo handleliste


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Trenger litt hjelp til hvilken matvarer jeg bør kjøpe som ikke inneholder sukker og heller ikke for mye karbohydrater. Har prøvd å lese meg litt opp men det er så mye rare meninger om hva man bør spise og hva man ikke bør spise at man kan bli lettere forvirret. Noen sier man kan spise pasta og poteter, mens andre mener at man ikke bør spise det :hmm:

 

Grunnen til at jeg vil prøve ut lavkarbo er pga Diabetes som jeg ikke klarer å holde helt under kontroll med bare tabletter(Metformin)

 

Det jeg sliter mest med er å finne alternativer til brød. 

Tilbehør til middag(poteter, pasta osv)

 

Setter pris på alle tips  :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kva med å barre ta deg ein sånn der kjøttsuppe. Berre brun noke skav i ei gryte, så øser du i litt vatn, varmar opp og har litt frossen grønt og suppepulver. Det vert jo god middag!

 

Men det er vell det å ikkje ete som vert utfordringa om du er for feite.

Lenke til kommentar

Min erfaring er at man ikke får mye fornuftig av å lese seg opp på dietter, alle har noe å si som motsier hva noen andre sier. Enten bare velger du en og følger den så lenge helsen forbedres, eller så er det sikreste å ta det med legen din og følge hva enn han sier.

 

Jeg selv er på den litt mer ekstreme "kjøtteter" dietten da det fungerer for meg, som jeg mener at er det viktigste, at dietten fungerer for kroppen din.

Lenke til kommentar

Broren min har diabetes type 1 så du får samme råd fra meg som jeg ga til ham.

 

Sjekk ut glykemisk indeks (GI). Matvarer med mye karbohydrater og høy GI (vanlig sukker, det meste av lyst brød osv.) vil gi rask økning av blodsukker, mens matvarer med lavere GI (grovt brød, brun ris etc.) vil gi en langsommere økning av blodsukker. Enkelte matvarer, som for eksempel poteter, kan ha høy GI men relativt lite karbohydrater og vil dermed påvirke blodsukker i mindre grad. Det aller meste av frukt og grønnsaker havner i riktig ende av skalaen og kan bidra til et mer stabilt blodsukker.

 

Brød er vanskelig å finne en erstatter for i et kosthold, men hvis målet er å stabilisere blodsukkeret tror jeg ikke det er nødvendig å kutte det ut. Gå for grove eller ekstra grove brød og pålegg uten tilsatt sukker (kjøttpålegg, ost, mmmh). Når det gjelder middag er en enkel tommelfingerregel at tallerkenen bør inneholde 1/4 protein (kjøtt, fisk), 1/4 karbohydrater (poteter, ris, pasta) og den siste halvparten kostfiber (grønnsaker, salat). Man trenger ikke å strebe etter et perfekt kosthold hver bidige dag men med 4-5 dager i uka så er man så godt som i mål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...