Gå til innhold

Jordingsresistans


Anbefalte innlegg

Er det noe som har mulighet til å forklare meg dette med jordingsresistans?

 

Ut ifra det jeg leser skal den kalkuleres basert på en "berøringsspenning" på U=50V, men vil ikke spenningen være den samme som den er på anlegget uansett? I en vanlig bolig ca. 230V? 

 

Jeg trodde kanskje jordingsresistansen skulle beregnes ut ifra en max strømgjennomgang på 30mA.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

men vil ikke spenningen være den samme som den er på anlegget uansett? I en vanlig bolig ca. 230V? 

 

Den ubelastede spenningen vil alltid være den samme som kilden, så du tenker riktig.

 

Men i den virkelige verden vil den spenningen falle når den belastes, f.eks. av en menneskekropp.

Den 50V-grensen du nevner betyr rett og slett at jordingsresistansen skal være så høy at selv om kildens EMS er 230 V, så skal "berørings-U" aldri overstige 50V.

Lenke til kommentar

Du tenker på maksimal overgangsmotstand til jord? Den faktiske overgangsmotstanden måles med sluttkontrollinstrument eller ved oppslag i tabell.

 

Kravet er at berøringsspenning maksimalt skal være 50V.

Siden du har en jordfeilbryter på 30mA kan en tillate en overgangsmotstand til jord på inntil R = U/I = 50V/30mA = 1,67kOhm.

Dette er SVÆRT dårlig. Da snakker vi spyd i steingrunn, mens spyd i f.eks. fuktig grus ligger på rundt 200-300ohm.

Endret av BigJackW
Lenke til kommentar

Den 50V-grensen du nevner betyr rett og slett at jordingsresistansen skal være så høy at selv om kildens EMS er 230 V, så skal "berørings-U" aldri overstige 50V.

Hmm, ikke sikker på hva du mener her.

Det er ingenting som tilsier at "jordingsresistansen skal være så høy at....."

Overgangsmotstanden til jord skal være så lav som overhodet mulig, siden dette er primær beskyttelse mot feilstrømmer.

Men, siden de fleste anlegg nå har krav om tilleggsbeskyttelse i form av 30 mA JFA, kan man "tillate" seg å gå opp mot 1667 ohm på overgangsmotstanden, noe som er et elendig resultat, men faktisk tillatt.

50 volt er grensen for berøringsspenning, og 30 mA er grensen for jordfeilstrøm før det skal slå ut. Derfra får man 1667 ohm.

Lenke til kommentar

Jeg trodde hele poenget var at strømmen gjennom kroppen skulle begrenses (det er jo i utgangspunktet ikke spenningen som er farlig) og grensen man ha satt for dette er rundt 30 mA.

 

Det er mulig tankegangen min er helt feil her, men jeg prøver å se for meg det hele som en parallellkobling med en 230V kilde og to motstander i parallel, hvor den ene er menneskekroppen (her brukes 1750 ohm) og den andre er jordingsresistansen.

Lenke til kommentar

Og reduserer du spenningen over de to motstandene reduserer du også strømmen.

 

Det er sikkert riktig det du sier, jeg klarer bare ikke å skjønne helt hvordan det henger sammen. Dette må jo på en eller annen måte kunne regnes ut som en hvilken som helst annen krets. Vil ikke situasjonen i bildet under kunne sees på som en slags parallellkobling og er ikke spenningen over to motstander i en parallellkobling den samme? 

 

post-38028-0-96082200-1557732010_thumb.png

Lenke til kommentar

Jo spenningen over to motstander i parallell er lik, og du kan se på det som en parallellkobling. 

Si du har en jordfeilstrøm på Ij = 30mA via motstanden Ra, og du har veldig god overgangsmotstand til jord via jordingen, si Ra=100 ohm. Da vil berøringsspenningen bli U = Ra*Ij = 3V, noe som er godt under 50V. Si nå at du har veeeldig dårlig jording, si Ra=5000ohm. Da har du plutselig U = Ra*Ij = 150V berøringsspenning.

 

Vanligvis er jordresistansen Ra mye mindre enn resistansen i kroppen Rk slik at en parallelkobling av Ra og Rk vil være tilnærmet lik Ra.

Lenke til kommentar

Jo spenningen over to motstander i parallell er lik, og du kan se på det som en parallellkobling. 

Si du har en jordfeilstrøm på Ij = 30mA via motstanden Ra, og du har veldig god overgangsmotstand til jord via jordingen, si Ra=100 ohm. Da vil berøringsspenningen bli U = Ra*Ij = 3V, noe som er godt under 50V. Si nå at du har veeeldig dårlig jording, si Ra=5000ohm. Da har du plutselig U = Ra*Ij = 150V berøringsspenning.

 

Vanligvis er jordresistansen Ra mye mindre enn resistansen i kroppen Rk slik at en parallelkobling av Ra og Rk vil være tilnærmet lik Ra.

 

Hmm...jeg skjønner utregningen dine, men det er vel slik at det er spenningen i kretsen og motstanden som bestemmer strømmen og ikke strømmen og motstanden som bestemmer spenningen (selv om man selvfølgelig kan regne den ene fra den andre). Så hvordan kan man si at man har en Ij = 30 mA? Må man ikke regne seg frem til Ij ved bruke verdiene for Ra, Rk og U=230V i formelen for en parallellkobling? (Eventuelt beregne seg frem til til hva Ra må være for at det ikke skal gå mer enn Ij = 30 mA gjennom Rk med en spenning U = 230V?

Endret av SeaWolf
Lenke til kommentar

Det er riktig det du sier, men med jordfeilbryter vil du ikke få større enn 30mA jordfeilstrøm.

Du kan regne deg frem til hva Ra må være for at det ikke skal gå mer enn 30mA, men da må du benytte U = 50V, ikke 230V som er det maksimale kravet for berøringsspenning. Da vil du få som beregnet ovenfor tilnærmet 1.67kOhm.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvorfor jeg sliter sånn med dette, men jeg jeg forstår det fortsatt ikke ut ifra det jeg har lært om strøm og spenning. Hvordan kan man si at U = 50V? Jeg skjønner at det er kravet, men spenningen i en vanlig bolig vil jo være 230V uansett hva kravet for berøringsspenning sier. Hvis jeg tar på noe med jordfeil vil jeg teoretisk kunne få 230V så lenge det er 230V som er brukt i anlegget i huset og strømmen som da vi gå gjennom meg vil være avhengig av min interne motstand i tillegg til jordingsmotstanden i den parallelle kretsen som går direkte til jord (så fremt det ikke er en jordfeilbryter som slår ut på 30 mA selvfølgelig).

Lenke til kommentar

50V er nok sikkert valgt, da alt over dette kan resultere i farlig gjennomgang i kroppen. Under 50V er normalt ikke nok til å trenge gjennom huden (lavere er selvsagt mulig i spesielle tilfeller).

 

Og skal du først sette/måle noe som har som eneste hensikt å beskytte kroppen, så er det best å teste ved der det først blir farlig.

 

F. Eks så vil spenningen i hus variere, samtidig som de fleste er IT-nett, som da gir ca. 130V fra leder til jord så er dette mest realistiske.

 

Og siden resistansen endrer seg med spenning, så settes grensen ved et spenningsnivå som er farlig. Hadde de valgt enda lavere, så hadde det vært unødvendig vanskelig å få pålitelige resultater.

 

Og som nevnt over, 130V vil da være under "lav last". Og dermed falle om du får støt.

 

Edit: på toppen av det hele, så mener jeg også å huske at det uansett først er ved 50v og oppover (til 1000v/1500) lavspenningsdirektivet dekker. Og at du kan holde på litt selv under dette uansett.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

50V er nok sikkert valgt, da alt over dette kan resultere i farlig gjennomgang i kroppen. Under 50V er normalt ikke nok til å trenge gjennom huden (lavere er selvsagt mulig i spesielle tilfeller).

 

Og skal du først sette/måle noe som har som eneste hensikt å beskytte kroppen, så er det best å teste ved der det først blir farlig.

 

F. Eks så vil spenningen i hus variere, samtidig som de fleste er IT-nett, som da gir ca. 130V fra leder til jord så er dette mest realistiske.

 

Og siden resistansen endrer seg med spenning, så settes grensen ved et spenningsnivå som er farlig. Hadde de valgt enda lavere, så hadde det vært unødvendig vanskelig å få pålitelige resultater.

 

Og som nevnt over, 130V vil da være under "lav last". Og dermed falle om du får støt.

 

Edit: på toppen av det hele, så mener jeg også å huske at det uansett først er ved 50v og oppover (til 1000v/1500) lavspenningsdirektivet dekker. Og at du kan holde på litt selv under dette uansett.

 

Ok. Så hvis jeg skjønner deg rett er 50V kun brukt som en utregning-basis for jordingsresistansen fordi det gir en motstands-verdi som resulterer i en lavere strømgjennomgang enn hvis vi hadde regnet med 230V (130V)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...