Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Stryke på eksamen?


Anbefalte innlegg

Heisan! Jeg har hørt at om man ikke står i et fag i eksamen (tenker på matte) så har man mulighet til å begynne på studiet så lenge man står eksamen på nytt som er i november mener jeg å huske. Dette gjør jo da at jeg slipper å tape et helt år slik jeg har skjønt det. Noen som kan bekrefte at dette stemmer?

 

På forhånd takk!

Endret av flamethower1234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utifra det jeg forstår kan du ikke ta eksamen på ny igjen før neste år hos samme skole... Men du kan derimot melde deg på som privatist og huke deg på der om du er heldig, men som regel må du betale for dette...

 

Jeg antar at dette gjelder VGS?

 

Du kan lese litt mer her: https://www.ung.no/oss/utdanning/186223.html

Og litt mer om hvordan man kan ta privatist: https://utdanning.no/tema/soknad_og_opptak/privatist

 

Uansett hva som står ovenfor så vil jeg anbefale deg å kontakte rådgiveren på skolen din, de kan eventuelt kartlegge å tilrettelegge slikt for deg...

Lenke til kommentar

Heisan! Jeg har hørt at om man ikke står i et fag i eksamen (tenker på matte) så har man mulighet til å begynne på studiet så lenge man står eksamen på nytt som er i november mener jeg å huske. Dette gjør jo da at jeg slipper å tape et helt år slik jeg har skjønt det. Noen som kan bekrefte at dette stemmer?

 

På forhånd takk!

 

Det har jeg aldri hørt om, og virker svært urealistisk.

De aller fleste studier som krever matematikk R2 har kalkulus i første semester, som bygger videre på matematikkferdighetene og -kunnskapen fra R2

Lenke til kommentar

Har også hørt om dette ja.

 

Tror man får en form for begrenset opptak eller noe lignende.

 

Du bør forhøre deg med opptakskontor for universitetet du ønsker å gå på.

 

Vet at en slik regel finnes for masterstudiet på UiO, men avhenger da av at det er ledige plasser og at du tar det manglende emne/fag i løpet av en angitt periode. 

Lenke til kommentar

Heisan! Jeg har hørt at om man ikke står i et fag i eksamen (tenker på matte) så har man mulighet til å begynne på studiet så lenge man står eksamen på nytt som er i november mener jeg å huske. Dette gjør jo da at jeg slipper å tape et helt år slik jeg har skjønt det. Noen som kan bekrefte at dette stemmer?

 

På forhånd takk!

 

tror jeg har hørt det samme, at du MÅ ta matematikk og bestå. Tror du får tatt det som privatist gratis, men du kunne jo ha ringt til privatistkontoret for eksempel?

 

Edit: Nå ble jeg litt usikker, for å søke til høyere utdanning må man jo ha vitnemål. Hvis du ikke har bestått et fag har man da ikke vitnemål (?). Du kan i alle fall da ikke komme inn på de kompetetive utdanningene, men typ sosiologi og sånne studier tror jeg burde gå. 

Endret av Fairytale.
Lenke til kommentar

Jeg var syk på eksamen i VG3 og fikk beskjed av viserektor om at det ikke kom til å bli noe problem med opptak gjennom Samordna Opptak ettersom man ville få betinget opptak. Det fungerer slik at dersom man var syk på eksamen eller hadde annen gyldig grunn, så kan ma få en studieplass på universitetet likevel. Man er da nødt til å stå på første mulige anledning, som er som privatist i november. Skolen betaler og organiserer eksamenen. Tror ikke dette gjelder hvis du stryker. Da må du vente til neste opptak, altså neste år.

 

Når det er sagt, så tok viserektor feil. Jeg leverte legeerklæring, og fikk den godkjent. Da vi skulle få vitnemål fikk jeg kompetansebevis – fordi jeg manglet en eksamen. Jeg søkte studier som alle andre, og da opptaksbeskjeden kom på sommeren stod det "Ikke kvalifisert til opptak". Jeg fikk altså ikke skoleplass, fordi jeg hadde vært syk på eksamen. Skolen kunne ikke hjelpe meg, fordi de var på ferie (...). Så jeg ville heller kjempet til meg en 2 på eksamen enn å ikke ta den om jeg var deg. Det var mildt sagt en kjip opplevelse, og ingen var interessert i å hjelpe meg. Måtte vente til året etter, og søke på nytt gjennom Samordna Opptak.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...