Gå til innhold

Jeg tror ikke solen vil sluke jorden en dag


Anbefalte innlegg

Hei, dere vet folk sier at jorden vil bli slukt av solen en gang, me dette stemmer ikke, når solen blir større og mindre tett, så vil gravitiasjonen bli mindre også, så jorden vil faktisk drives vekk i fra solen, de miskalkulerer gravitasjonseffekten sånn som de gjør ellers i rommet og det er også grunnen til at forskere idag tror at mørk materie finnes, noe det ikke gjør, og når planeten vår drives vekk i fra solen så vil den en gang i fremtiden slynges rundt en ny sol igjen siden vi driver med ganske stor hastighet igjennom rommet, så livet på jorden er uendelig kan man si eller det er det fordi sorte hull, når sorte hull får nok energi/masse i seg så skaper de i en ny sol igjen, slik går rundgangen, dette er min teori da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette skjer jo gradvis. Skjer ikke plutselig om nøyaktig 4 milliarder år. Vi har egentlig mye kortere tid på oss hvis vi skal tenke på sola, men med tanke på dommedagshendelser generelt, så har vi nok veldig kort tid sett fra et astronomisk tidsperspektiv. Så det gjelder å kolonisere solsystemet og melkeveien, så langt det går. Likevel er ikke alt tapt, for vi vet egentlig svært lite om alt som finnes i vitenskapen fremdeles, mener jeg. Kanskje vi bare endrer form til en annen dimensjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selv om solen konverterer masse til energi hele tiden, er det så forsvinnende lite i forhold til dens totale masse, slik at når solen om noen milliarder år blir en rød kjempe vil ikke Jorden ha flyttet seg utover nok til å unngå å bli kokt. De lærde strides om vi blir slukt, eller bare stekt over åpen flamme, men det har bare akademisk interesse for de som måtte befinne seg her...

 

Solen fusjonerer 564 million tonn hydrogen pr. sekund, noe som produserer 559.7 millioner tonn helium.

Differansen: 4.3 millioner tonn pr. sekund er masse-"tapet" som er konvertert til energi (lys, varme og annen stråling)

 

Så er det bare å gange opp til 4 milliarder år, og trekke resultatet fra Solens nåværende masse, og kalkulere hvor mye lettere Solen da har blitt, og hvor mye lenger ute Jorden befinner seg da  ;)

 

 

EDIT: Teorien din om at "Jorden vil slynges inn i bane rundt en annen stjerne" tror jeg vi kan se bort fra.

 

Hvis det skulle skje, er nok innbyggerne på Jorden døde i de millioner av mellomårene uten sol som reisen tok.

Endret av ozone
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ursus1985: Hva tror du veier mest av 1 kg bomull og 1 kg bly? Det spørsmålet har store likheter med vekta til en oppblåst sol med lav tetthet vs en kompakt sol med høy tetthet.

 

En annen ting er det med stabil bane. Hvis jorda slynges rundt fra sol til sol så er det vanvittige forskjeller i temperaturer, tyngdekrefter, hastigheter, stråling, osv som gjør det fullstendig uforenelig med varig liv. Varig liv krever stabile forhold. Når planeter fyker rundt uten binding til en stjerne så vil det ta uhyre lang tid før den fanges inn av en annen stjerne på grunn av avstandene. Kanskje mange millioner år uten noen livgivende energikilde i nærheten. Da er vi stein gjennomfrosne alle mann. Når den først fanges inn av en annen stjerne vil den statistisk ha stor sannsynlighet for å kollidere med enten stjerna eller andre planeter. Det vil være absolutt ødeleggende for alt liv. Men det er nok mer sannsynlig at den treffer mindre objekter på sin vei, ting med alt fra noen km størrelse til kanskje månens størrelse. Statistisk skjer det med mange titalls tusen km/s hastighet og vil smadre jorda.

 

En tredje ting er at når sola vår svulmer opp så avsluttes den fasen ganske dramatisk ved at sola kvitter seg med sine ytre lag. I korte trekk betyr det at jordas overflate blir over 1000 grader varm og vil bade i solas plasma-lava i noen titalls tusen år. Omtrent som å få en av disse plasmabuene til sola rett i hodet.

 

Jeg skjønner menneskehetens iboende overlevelsesinstinkt og fornektelse når det virkelig ser galt ut, men du kan trygt ta det rolig. Det vil nok være liv i en eller annen form på jorda hele ditt liv og neste 10 millioner generasjonene. Jeg er rimelig sikker på at vi finner oss en måte å reise videre på og bevare livet lenge før det.

 

Det er derimot større usikkerhet om menneskeheten overlever sin egen idioti.

Endret av Simen1
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hva som skjer om noen milliarder år vil ikke være et problem for menneskeheten. Vår dyregruppe vil forlengst ha dødd ut da. Flercellede dyr oppstod i havet for bare 0,7 milliarder år siden. At menneskeslekten skal kunne overleve i selv 100 millioner år (0,1 milliarder år) er utenkelig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hei, dere vet folk sier at jorden vil bli slukt av solen en gang, me dette stemmer ikke, når solen blir større og mindre tett, så vil gravitiasjonen bli mindre også, så jorden vil faktisk drives vekk i fra solen, de miskalkulerer gravitasjonseffekten sånn som de gjør ellers i rommet og det er også grunnen til at forskere idag tror at mørk materie finnes, noe det ikke gjør, og når planeten vår drives vekk i fra solen så vil den en gang i fremtiden slynges rundt en ny sol igjen siden vi driver med ganske stor hastighet igjennom rommet, så livet på jorden er uendelig kan man si eller det er det fordi sorte hull, når sorte hull får nok energi/masse i seg så skaper de i en ny sol igjen, slik går rundgangen, dette er min teori da

Et lite tips til deg er å begynne de fleste setningene her, eller hele innlegget med, "jeg tror at..."/"jeg tror ikke at...". Når du slår fast at jorden ikke vil bli "slukt" av sola en gang, hva som enn ligger i "slukt" (kokt, stekt, assimilert etc), så mister du de flestes interesse på det seriøse plan.

At forskere feilberegner gravitasjonseffekten både i dette tilfellet og ellers i rommet... var vel ikke en veldig god oppfølging og begrunnelse.

Godt at vi nå kan skrinlegge forskning på ukjent materie som later til å være der ute, siden du nå har avkreftet ryktene.

Livet på jorden får nok bare hive på seg ekstra tykke jakker i den lille betydningsløse tiden med reise fra Sola og over til en ny stjerne. Det fine er visst om vi parkerer kloden i nærheten av et sort hull, så blir det laget en ny sol til oss. Om kan betale den med Visa/MC/AE er vi i mål.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Selv om solen konverterer masse til energi hele tiden, er det så forsvinnende lite i forhold til dens totale masse, slik at når solen om noen milliarder år blir en rød kjempe vil ikke Jorden ha flyttet seg utover nok til å unngå å bli kokt. De lærde strides om vi blir slukt, eller bare stekt over åpen flamme, men det har bare akademisk interesse for de som måtte befinne seg her...

 

Solen fusjonerer 564 million tonn hydrogen pr. sekund, noe som produserer 559.7 millioner tonn helium.

Differansen: 4.3 millioner tonn pr. sekund er masse-"tapet" som er konvertert til energi (lys, varme og annen stråling)

 

Så er det bare å gange opp til 4 milliarder år, og trekke resultatet fra Solens nåværende masse, og kalkulere hvor mye lettere Solen da har blitt, og hvor mye lenger ute Jorden befinner seg da  ;)

 

 

EDIT: Teorien din om at "Jorden vil slynges inn i bane rundt en annen stjerne" tror jeg vi kan se bort fra.

 

Hvis det skulle skje, er nok innbyggerne på Jorden døde i de millioner av mellomårene uten sol som reisen tok.

Forsøkte å gjøre det regnestykket, og selv om tapet av masse er ufattelig stort, så ble svaret det samme som før tapet av masse, 1,989*10^30. Må nok ha mange flere tall etter komma før man ser forskjellen  :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ikke gå rundt å tro når du kan lese deg opp og vite i stedet for.

 

Livet utvikler seg kontinuerlig. Jeg vil bare minne om at det er bare 40 000 år siden neandertalerne levde og slektstreet vårt bakover så var forfedrene våre for 1 million år siden så forskjellig fra det vi er nå at en sjimpanse er likere oss nå. Derfor vil det være rart om vi kaller oss for det samme som nå, mennesker, om 1 million år. For ikke å snakke om 100 millioner år. Da er nok etterkommerne våre så ulike oss at vi neppe hadde sett på dem som i slekt med mennesker og aper en gang.

 

Slike ting vet vi takket være genetisk analyse, kunnskap om fruktbarhetsalder, gjennomsnittlig levealder, generasjonslengder, slektskapsforhold, klimautvikling, geologi, karbon-14-datering, osv. Alle disse tingene korrelerer og har sine geografiske særegenheter som sier noe om forflytninger osv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, og når man har lest alt som er skrevet om temaet, sitter man igjen med vissheten om at det er basert på tro. Det finnes ikke holdbare bevis.

Forskere med all sin kunskap har ennå ikke klart å gjennskape det de hevder må ha skjedd. Livet er der jo. Men det er lansert utallige andre teorier om livets opprinnelse, men ingen er stadfestet ennå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, og når man har lest alt som er skrevet om temaet, sitter man igjen med vissheten om at det er basert på tro. Det finnes ikke holdbare bevis.

Forskere med all sin kunskap har ennå ikke klart å gjennskape det de hevder må ha skjedd. Livet er der jo. Men det er lansert utallige andre teorier om livets opprinnelse, men ingen er stadfestet ennå.

Hvorfor skal folk fortsatt blande tro inn i slike debatter? Tro er jo mangel av kunnskap, og nå er vi jo kommet såpass langt på de fleste felt at vi kan legge tro bak oss som "noe våre forfedre brukte for å forklare verden, i mangel av kunnskap". 

 

Livet var nok et slumptreff av de rette forhold og tid/antall forsøk. Hvorfor skulle forskerne greie å gjenskape dette på bare +-100 år? Kanskje trengs det 1 forsøk til, kanskje 1.000.000.000 forsøk før alt klaffer. 

 

Det som er spennende er jo om livet har oppstått flere ganger rundt om i universet, om det har flyttet seg rundt om i universet, osv. Der kommer tro inn igjen, fordi vi har ikke anelse. Ikke tro på en høyere makt, men mangel av kunnskap slik at alle hypoteser (unntatt en) KAN være rett. Det eneste vi er i stand til å si, er noe om sannsynlighet, og der peker vel det meste i dag mot at livet har oppstått mange plasser.

 

Edit: Leif

Endret av madammim
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Et lite tips til deg er å begynne de fleste setningene her, eller hele innlegget med, "jeg tror at..."/"jeg tror ikke at...". Når du slår fast at jorden ikke vil bli "slukt" av sola en gang, hva som enn ligger i "slukt" (kokt, stekt, assimilert etc), så mister du de flestes interesse på det seriøse plan.

At forskere feilberegner gravitasjonseffekten både i dette tilfellet og ellers i rommet... var vel ikke en veldig god oppfølging og begrunnelse.

Godt at vi nå kan skrinlegge forskning på ukjent materie som later til å være der ute, siden du nå har avkreftet ryktene.

Livet på jorden får nok bare hive på seg ekstra tykke jakker i den lille betydningsløse tiden med reise fra Sola og over til en ny stjerne. Det fine er visst om vi parkerer kloden i nærheten av et sort hull, så blir det laget en ny sol til oss. Om kan betale den med Visa/MC/AE er vi i mål.

Det er jo en teori om at når et sort hull evaporerer, så vil de himmellegemer som først ble fanget i den gravitasjonsfelt og trolig fått sin masse defragmentert, bli sendt ut i verdensrommet igjen i sin opprinnelige form.

Lenke til kommentar

Det er jo en teori om at når et sort hull evaporerer, så vil de himmellegemer som først ble fanget i den gravitasjonsfelt og trolig fått sin masse defragmentert, bli sendt ut i verdensrommet igjen i sin opprinnelige form.

 

En teori må gjøre mer enn å bare si at sånn og slik vil skje, den må forklare hvordan den tenker at det skal skje.

 

Jeg gleder meg til å høre hvordan objekter som har blitt revet i fillebiter, og der store deler av massen er skutt ut i glødende plasma-jets, og resten fanget i et sort hull og blandet med alle andre knuste atomer fra alt annet som har havnet der i milliarder av år, skal bli like helt igjen "når det kommer ut igjen"...  :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er jo en teori om at når et sort hull evaporerer, så vil de himmellegemer som først ble fanget i den gravitasjonsfelt og trolig fått sin masse defragmentert, bli sendt ut i verdensrommet igjen i sin opprinnelige form.

Er ikke dette kun en hypotese, og ikke en etablert teori?

 

Så vidt jeg kan huske er ikke Hawking-effekten observert eller bekreftet på annen måte enn gjennom matematiske beregninger. Og flere observasjoner mener man ikke er fordamping av stråling fra hullet, men istedet er passerende stråling som slynges rundt eventhorisonten.

Men om noen her kan oppklare mer, er jeg takknemlig. :)

Lenke til kommentar

En teori må gjøre mer enn å bare si at sånn og slik vil skje, den må forklare hvordan den tenker at det skal skje.

 

Jeg gleder meg til å høre hvordan objekter som har blitt revet i fillebiter, og der store deler av massen er skutt ut i glødende plasma-jets, og resten fanget i et sort hull og blandet med alle andre knuste atomer fra alt annet som har havnet der i milliarder av år, skal bli like helt igjen "når det kommer ut igjen"...  :)

https://journals.aps.org/prl/abstract/10.1103/PhysRevLett.116.101301

Lenke til kommentar

Det var vel mer en hypotese, enn en teori:

 

was hypothesized to play a role in the black hole information paradox

 

Men hvem vet? Vi har jo egentlig ingen peiling på hva som foregår i nærheten og i sorte hull, så det er foreløbig like sannsynlig at man kan komme hel ut, som at man ikke gjør det! Men om man er i live er en annen sak...

 

 

OFF TOPIC:

 

Jeg har min egen hypotese: Siden naturkreftene Gravitasjon, Elektromagnetisme, og de Svake og Sterke Kjernekreftene styrer all bevegelse av all masse og partikler uten noe slingringsmonn,

 

var alle bevegelser og hendelser i all fremtid bestemt allerede rett etter Big Bang!

 

I det øyeblikk de fire naturkreftene begynte å eksistere, fantes ikke kaos lenger, siden ikke ett eneste elektron eller noen som helst partikkel beveget seg uten en grunn, bestemt av partiklenes hastighet, energi, og de fire kreftene, i relasjon til alle andre partikler og masse rundt. Ordet kaos beskriver jo bare at det foregår så mye på en gang at vi mennesker ikke kan følge med, men det betyr ikke at ting skjer uten styring.

Så siden de fire naturkreftene bestemmer nøyaktig hvordan masse og partikler interagerer og beveger seg fremover i tid, var all fremtid fastlagt allerede da.

 

Dette betyr jo dessverre at vi ikke har noen egen vilje (selv om vi tror vi har det), for massen vi består av, og alle elektronene og materie i hjernen vår er jo en del av, og midt i, denne prosessen...

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...