Gå til innhold

Nytt kompaktkamera - trenger hjelp


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Lenge siden jeg har vært på utkikk etter nytt utstyr nå, så har falt litt ut av det, og spesielt når det er noe annet enn hva jeg har holdt på med før.

 

Men, jeg trenger ett nytt kompaktkamera, tanke er at dette skal være ett ferie/fisketur kamera. Har fra før av a7r, så er dekt der det trengs, men trenger ett lite som lett kan gå ned i en veske (og aller helst lomma).

 

Det kjipe, er st jeg trenger begge deler, ett som er bra til typ portrett og god bokeh, og ett med god zoom for å komme innpå (150-200mm, kan klare meg med mindre hvis det er god skarphet og god oppløsning) bildene vil bare være for minnene sin del, men burde være av god kvalitet.

 

Så, god bokeh, bra zoom og ganske kompakt, panasonic tz7 er vel det nærmeste jeg vet om (jepp, det var det som gjaldt sist jeg sjekket kompaktkamera?)

Pris: helst ikke over 10k

 

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Støtter RX100 siden du allerede er langt inni Sony økosystemet.

 

Ricoh GR II/III er vel også et de beste kompaktkameraene. Er vel ikke like god på zoom som Sony'en. Canon har også noen gode powerhshot modeller som G1x og G5x (husker ikke helt nøyaktig i farta)

 

Kjøp på finn.no.

Endret av KanonEOS
Lenke til kommentar

Panasonic TZ100, TZ200 og Sony RX100 VI er de eneste jeg kommer på som har noenlunde grei kombinasjon av stor(ish) sensor, stor(ish) blenderåpning og det du ønsker av brennvidde i teleenden.

 

+1, men RX100 VI har fått relativt mye bedre kritikker enn TZ100/TZ200 - dessverre siden prisen også er mye høyere.

Lenke til kommentar

RX100 er vertfall de desidert beste kompaktkameraet jeg har eid som faktisk går ned i en litt vid bukselomme. Løp og kjøp.

 

Skal du ha noe som er hakket bedre på det meste, men da uten zoom og litt større, så mener jeg Fujifilm X100 serien er veien å gå. Det er litt større, men du kan få den ned i en ganske vid bukselomme. Men passer nok best i jakkelommen eller innerlomma. 

 

Finnes sikkert mye annet bra også, men har ikke fulgt med så veldig på kamerafronten i det siste. 

Lenke til kommentar

Lang tele og stor sensor er motstridende størrelser. Må nesten velge det ene eller det andre. Jeg tror jeg ville satset på RX100 og heller croppet.

 

Finnes det egentlig noe særlig til kompaktkameraer som er bra på portretter? Sensoren er liten, og blendertallet faller ganske fort når man beveger seg inn i teleenden på zoomobjektivet. Ville nesten tenkt at et kamera med fast linse, stor sensor og brukbar lysstyrke ville vært det beste på sånt, type Ricoh GR, Fuji X100 eller, om du er steinrik, Leica Q.

 

Eller en brukt GM1 med Olympus 45mm/Pana 42,5mm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...