Gå til innhold

Ny Windows er ett steg nærmere en passordløs hverdag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, jøss! Mye lavere sikkerhet med andre ord? Det tar jo enkelte hackere noen få minutter å lage en 3d-printed fingeravtrykk, og det har jo vært mulig for veldig mange telefoner å bli hacket ved å ta opp en videoklipp av personen som eier telefonen. Skal det være like dårlig sikkerhet med PC også? Da kan vi jo like greit bare gi fra oss alt til hackerne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, jøss! Mye lavere sikkerhet med andre ord? Det tar jo enkelte hackere noen få minutter å lage en 3d-printed fingeravtrykk, og det har jo vært mulig for veldig mange telefoner å bli hacket ved å ta opp en videoklipp av personen som eier telefonen. Skal det være like dårlig sikkerhet med PC også? Da kan vi jo like greit bare gi fra oss alt til hackerne.

 

Skjønner at det er lett å tenke slik, men fingeravtrykket er tilknyttet hver enkelt klient (pc, mobil). På den måten vil du ikke kunne bruke fingeravtrykket for å logge deg inn på en enhet du aldri har brukt.

Lenke til kommentar

Min kontor-pc som er den jeg bruker når jeg ikke bruker mobilen har ikke kamera. Dermed er vel dette unyttig for min del.

 

Jeg synes likevel at MS er inne på noe veldig positivt her. Ansiktsgjenkjenning er uansett tusen ganger bedre enn majoriteten av passord menigmann bruker. Tipper at mange her inne bruker "passord123" og lignende ?

Lenke til kommentar

Dette har jo vært på iphone siden iphone 8/X. Hva med dette er nytt?

 

Men genialt er det såklart. Kan ikke si jeg savner den tiden jeg måtte skrive inn passord for alt mulig.

 

Så du mener Apple hadde FIDO2 sertifisering på Face ID i 2017?

 

Dette er ikke det samme som at Safari lagrer autoutfylling av to felter og knytter dette til Face ID, selv om deler av brukeropplevelsen er tilsvarende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, jøss! Mye lavere sikkerhet med andre ord? Det tar jo enkelte hackere noen få minutter å lage en 3d-printed fingeravtrykk, og det har jo vært mulig for veldig mange telefoner å bli hacket ved å ta opp en videoklipp av personen som eier telefonen. Skal det være like dårlig sikkerhet med PC også? Da kan vi jo like greit bare gi fra oss alt til hackerne.

 

Å bruke en firesifret pinkode knyttet til TPM chip er sikrere enn vanlig passord. Hos oss beveger vi oss mot at vi ikke forholder oss til passord for bruker i det hele tatt, men heller autentiserer med forskjellige kombinasjoner av tofaktorautentisering og kritereir satt med "conditional access". Mye mye sikrere enn passord.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så du mener Apple hadde FIDO2 sertifisering på Face ID i 2017?

 

Dette er ikke det samme som at Safari lagrer autoutfylling av to felter og knytter dette til Face ID, selv om deler av brukeropplevelsen er tilsvarende.

Riktig at Apple ikke har native støtte for FIDO2, men tredjeparts apper har det. Apple bruker ikke kun autofyll i safari knyttet til face id.

 

Face ID kan brukes for å låse opp apper, komme inn på mobil bank, eller for å fullføre transaksjoner.

 

Med andre ord får du FIDO støtte på iphone gjennom tredjepart, og det fungerer akkurat slik som i Windows 10.

 

Synes alltid at det er morsomt når noen skal belære meg om iPhone, og bruken, også er det tydelig at de ikke har brukt det selv eller vet helt hva de snakker om.

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...