Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleie av kjeller


Stavoku

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg kjøpte meg en enebolig i 2018 Mars, jeg lagte en vegg i medlem kjelleren for å skille ut kjelleren. Planen var å leie ut kjelleren. Det manglet kjøkken og jeg lagte om den ene bodet til kjelken og den andre bodet til soverom. Etter klage fra leietakeren så vil nå brann & redning ha kontroll av kjelleren min. Kan de stenge kjelleren min eller bøtlegge meg ?

 

Det jeg er mest bekymret for er at det mangler vindu på soverommet, men jeg ba leietakeren å sove på stuen da det er godkjent for opphold der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan få forbud mot å bruke arealet som opphold og/eller krav om utbedringer. Dette kommer helt an på alvorligheten. Du kan også risikere bøter for ulovlig utleie. I verste fall, får ikke leieboeren din lov til å bo der og det kan skape trøbbel fordi kontrakten da plutselig ikke er mulig å oppfylle lenger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, brannvesenet kan nedlegge bruksforbod, men ikkje bot. Den kan hende du får varsel om dagsmulkt, men det er stort sett mest aktuelt som ein trussel for å få deg til å ordne opp.

 

Brannvesenet er stort sett opptatt av sikkerheita. Det er ikkje krav om vindauge på soverommet som rømmingsveg, men det er krav om vindauge for å oppfylle kravet til dagslys i oppholdsrom.

 

Brannvesenet vil non melde slike ulovlegheiter til kommunens byggesaksavdeling.

 

Du kan også risikere å bli ståande erstatningsansvarleg for ekstrautgifter som leigetakaren får fordi du ikkje lenger kan tilby husrommet ettersom det er nedlagt bruksforbod.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg kjøpte meg en enebolig i 2018 Mars, jeg lagte en vegg i medlem kjelleren for å skille ut kjelleren. Planen var å leie ut kjelleren. Det manglet kjøkken og jeg lagte om den ene bodet til kjelken og den andre bodet til soverom. Etter klage fra leietakeren så vil nå brann & redning ha kontroll av kjelleren min. Kan de stenge kjelleren min eller bøtlegge meg ?

 

Det jeg er mest bekymret for er at det mangler vindu på soverommet, men jeg ba leietakeren å sove på stuen da det er godkjent for opphold der.

Du har gjort en liten brøler her om du satte opp en vegg som skiller delen helt av fra resten av huset - da er det en leilighet, ikke en hybel - det betyr at den må være en egen branncelle. Beholder du en dør/trapp mellom hoveddel og utleiedel er reglene langt snillere. Sett inn en dør(kan holdes låst) og et vindu i soverommet, så bør du være innafor om takhøyden er tilstrekkelig.

Hvis det er mur hyrer du inn en betongkutter, da sager han hull til vindu for 4-5000 kr, også setter du inn et som overholder minstekrav til rømningsvei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...