Gå til innhold

Vindkraftstriden: Fylkesmannen opphever Frøyas vedtak


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En kan synes hva man vil om møller, samt at det bør forskes på hvordan disse påvirker dyreliv og natur, MEN! Saken er her at det først ble gitt godkjenning, og som folk veit har en ikke angrerett i bedrift avtaler. At folk ombestemte seg har jeg forståelse for, men det bør ikke påvirke saken. Om ikke annet beviser dette hvorfor folk ikke burde gå viljen sin med å stemme over alt mulig, da folk enten ikke er kapable eller interessert i å sette seg inn i saker.

 

Jeg står dog fast på at vi må forske grundig på feltet for å finne ut av i hvilken grad naturen påvirkes av dette. Helst skulle ting vært bygd på sjøen, men også her må det forskes på for å forstå rammene av dette.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

En kan synes hva man vil om møller, samt at det bør forskes på hvordan disse påvirker dyreliv og natur, MEN! Saken er her at det først ble gitt godkjenning, og som folk veit har en ikke angrerett i bedrift avtaler. At folk ombestemte seg har jeg forståelse for, men det bør ikke påvirke saken. Om ikke annet beviser dette hvorfor folk ikke burde gå viljen sin med å stemme over alt mulig, da folk enten ikke er kapable eller interessert i å sette seg inn i saker.

 

Jeg står dog fast på at vi må forske grundig på feltet for å finne ut av i hvilken grad naturen påvirkes av dette. Helst skulle ting vært bygd på sjøen, men også her må det forskes på for å forstå rammene av dette.

"Helst skulle ting vært bygd på sjøen,"

 

Det er dette som er det egentlige problemet.

Vi har hatt god tid til å utrede alternativene på havet, men regjeringen mangler visjoner på dette området.

Vi ender med andre ord opp med å presse uønskede vindturbiner på folk i distriktene, og til alt overmål ser det ut til at tyske pensjonsfond ser større verdi i fornybar energi enn Norge.

Hvorfor er det blitt slik at el-sertifikatene, som er en skatt på 5 øre/kWh, ender opp som inntekter for tyske pensjonsfond?

Hvorfor tenker dagens politikere helt annerledes enn besteforeldrene våre, som bygget vannkraftverkene i sin tid?

De hadde ikke penger på bok og måtte til Tyskland for å hente kapital, mens vi i dag sitter på en pengesekk verdt 9000 mrd. og det er tyske interesser som får inntektene fra de nye pengemaskinene i Norge.

Hvor er logikken?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

En kan synes hva man vil om møller, samt at det bør forskes på hvordan disse påvirker dyreliv og natur, MEN! Saken er her at det først ble gitt godkjenning, og som folk veit har en ikke angrerett i bedrift avtaler. At folk ombestemte seg har jeg forståelse for, men det bør ikke påvirke saken. Om ikke annet beviser dette hvorfor folk ikke burde gå viljen sin med å stemme over alt mulig, da folk enten ikke er kapable eller interessert i å sette seg inn i saker.

 

Jeg står dog fast på at vi må forske grundig på feltet for å finne ut av i hvilken grad naturen påvirkes av dette. Helst skulle ting vært bygd på sjøen, men også her må det forskes på for å forstå rammene av dette.

Helt enig. Uavhengig av mening om vindmøller bør en oppegående person klare å forstå at dette som Frøya kommune nå holder på med ikke går ann. Det skulle heller ikke forundre meg om mange av disse demonstrantene ikke var involvert den gang prosjektet fikk grønt lys av kommunen. Det har tydeligvis blitt populært å komme inn i den siste timen for å ytre sin mening, fremfor å gjøre noe med saken før det blir vedtatt.

 

Jeg så samme greia når jeg monterte dekodere for GET under studiene, kom inn til folk som var sure og misfornøyde med at de nå måtte bytte, men når borettslaget skulle stemme over saken var kun 30 av 200 på plass for å gi sin stemme.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Klarer en å demonstrere på fransk nivå og rasere alle fundament om og om igjen i månedsvis? Skal vi redde naturen er sivil ulydighet mot vindmøllebygging tydeligvis eneste mulighet.

 

Dette er en samfunnsskadelig holdning. Dersom man fremmer prinsipper som målet helliger middelet så åpner det pandoras eske. Strengt tatt burde innlegget vært fjernet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dette er en samfunnsskadelig holdning. Dersom man fremmer prinsipper som målet helliger middelet så åpner det pandoras eske. Strengt tatt burde innlegget vært fjernet.

 

Nja man har da en viss ytringsfrihet i Norge. Artikkelen omhandler også mislykkede demonstrasjoner. Så det missi drar inn kan ikke tas på usaklighet heller  ;)

 

Generellt sett så bør vel disse vindmøllene til havs til slutt likevel? Når det blir lønnsomt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er en samfunnsskadelig holdning. Dersom man fremmer prinsipper som målet helliger middelet så åpner det pandoras eske. Strengt tatt burde innlegget vært fjernet.

Ikke nødvendigvis om folket ikke blir gjenspeilet i vårt demokrati. Og vi blir overkjørt.

Da er demonstrasjon eneste form for makt folket sitter med for og få endringer.

 

Har vel vært fredelige demonstrasjoner i Frankrike lenge før dem eskalerte til og blokkere depot for bensin osv. Og Mob-mentaliet(gjeng-mentalitet) så eskaleres ting kjapt om det ikke gis noe.

 

Samt opprørspoliti kan ofte virke mot sin mening da de er feks litt for hardhendte. Og sender situasjonen ut av kontroll.

 

Vi er heldigvis ikke så mange mennesker i Norge, så slike ukontrollerbare masser vil ikke finne sted i så stor grad med mindre det er noe som virkelig folk er uenige med. Og selv med en regjering som ikke gir etter, vil det sannsynligvis gå mye penere for seg her til lands.

 

Om demonstrasjoner ikke virker, hva er løsningen da? Vente 4år på neste valg for og få neste juge pave på tronen som bryter alle løfter og gjør akkurat hva fanken de vil?

 

Kan jo ta bompenger i Norge, kjenner ingen personlig som syntes dette er verken en god, rettferdig eller effektiv måte og bygge ut veinettet. Likevel popper det stadig opp nye.

 

Folk som går rundt og samler underskrifter er oppe i over 400.000 i et land med litt over 5 mill.

Det er ganske mye det, tenk på alle de som mener det samme men som ikke har surret seg til og skrive under.

Som feks meg. Burde jeg gjøre igrunn.

 

Vi har heldigvis partier som er imot bompenger så har det gående for oss da. Men det blir jo en pakke løsning. Kan jo aldri stemme på FRP, de er jo så si imot alt jeg står for. AP... Vel Jens Stoltenberg bombet stakars Libya. Så kan ikke stemme på dem av prinsipp da de har i mine øyne begått en krigsforbrytelse med velsignelse.

 

Så da sitter en her og stemmer på de bitte små partiene og føler deg ganske uhørt.

 

Men som regel så følger regjeringen folket her til lands, selv om de kan ha reaksjons evne som ikke ligner grisen noenganger (Vår narkotika politikk, slutt og la folk lide for fanken)

 

Så det går nok fint.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå har vi laget mangen vindmølleparker langs kysten. Mange kan sees på flere hundre km avstand. Veiene som skal til for å frakte 60 m lange vinger er gigantiske. Enorme områder rasert. Tusenvis av fugl drept. Ultra lavfrekvente lydbølger som gjør folk syke. Slitasje på vingene sprer glassfiber og past ut i naturen.

 

Hva gir disse møllene oss? 2% av vår energiproduksjon. De dekker ikke tapet i ledningsnettet.

 

Bruk heller subsidiene på kraftigere overføringslinjer, mindre falltap i rørgater og bedre vannturbiner og generatorer med høyere virkningsgrad. Det kan fort gi 10 ganger mere energi enn det alle vindmøller i Norge produserer i dag.

 

Nye regler vil forby oljebrenning til oppvarming. Dette vil gi enda større press på strømnettet vårt selv om det er mere fornuftig å elektrifisere ferjer og landbruksmaskiner fordi oljebrenning til varme gir nesten 100% virkningsgrad mens landbruksmaskiner ofte har under 40%. En bonde bruker ikke maskiner 24 timer i døgnet. El traktorer bør komme.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nå har vi laget mangen vindmølleparker langs kysten. Mange kan sees på flere hundre km avstand. Veiene som skal til for å frakte 60 m lange vinger er gigantiske. Enorme områder rasert. Tusenvis av fugl drept. Ultra lavfrekvente lydbølger som gjør folk syke. Slitasje på vingene sprer glassfiber og past ut i naturen.

Man burde også ta med isdannelse som gir farlige is-prosjektiler som slynges rundt omkring over et stort område vinterstid.

 

Edit: leste litt om isfjerning fra vindmøller, enda et miljøfiendtlig utslipp som må legges til i vindturbin-regnskapet, samt bruk av helikopter.

 

 

Hastigheten på tuppen av et vindturbinblad kan bli over 300 Km/t.

 

 

I Danmark stanses selv de små vindturbinene ved fare for ising. I Norge, hvor man er mye mer utsatt for ising pga større høyde på lokalitetene for vindkraftverkene, er der ingen slike krav.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er en samfunnsskadelig holdning. Dersom man fremmer prinsipper som målet helliger middelet så åpner det pandoras eske. Strengt tatt burde innlegget vært fjernet.

Tydligvis er det dette energibransjen praktiserer. Definitvt samfunnsskadelig. Dersom du føler for å utstede en gag order; rapporter til moderatorne.

 

Forøvrig:

https://www.dn.no/innlegg/energi/vindkraft/fornybar-energi/vindmoller-overflodig-om-vi-fornyer-vannkraften/2-1-600733

Lenke til kommentar

Nå har vi laget mangen vindmølleparker langs kysten. Mange kan sees på flere hundre km avstand.

Jeg vil tro at du kommer til å se vindmøller i horisonten fra Ålesund til polarsirkelen.

 

Kjekt at mange av de kommer til å bli helt eller delvis eid av internasjonale oppkjøpsfond :o) Google etc kjøper seg grønt image ved å forsøple vestlandet.

 

Jeg vil rette en stor takk til våre politikere som er (u)ansvarlige for dette.

Lenke til kommentar

Boikott TrønderEnergi da vel. Jeg skal i alle fall begynne å ansvarliggjøre egen strømleverandør. At TrønderEnergi faktisk ønsker å presse igjennom denne saken nå sier mye om dem og hvor lite de har til overs for de som kommer etter oss. Mye skal ha mer osv...

Da må du begynne med å ta for deg de ca 20 ordførerne i Trøndelag og på møre som har skrevet klagebrev til fylkesmannen. Det er de som representerer eierne. Regn med at det er TrønderEnergi som har organsisert oppropet.

 

Wag the dog.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den Norske Turistforening demonstrerer mot vindturbiner-industrifelt sine plasseringer i naturen i dag 12 mai, alle kan være med på "gåturen" siden den foregår en rekke steder i Norge.

 

Jo flere som møter opp, jo sterkere blir markeringene mot vindturbiner i naturen, eller du kan skrive deg på oppropet.

 

Her arrangeres støttemarsj for naturen 12. mai: 

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...