Gå til innhold

Frakoblede hytter skaper datatrøbbel: NVE ber Elhub rydde opp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rart at ikkje nettselskapa har tenkt på dette før. Eit lite batteri i målaren som kan sikre at han melder frå at "no vart eg straumlaus" og repetere "eg er framleis straumlaus" dagleg fram til straumen kjem attende. Eg trudde denne funksjonen var noko av poenget med AMS. Rask og automatisk feilmelding til nettselskapet når noko er gale.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Rart at ikkje nettselskapa har tenkt på dette før. Eit lite batteri i målaren som kan sikre at han melder frå at "no vart eg straumlaus" og repetere "eg er framleis straumlaus" dagleg fram til straumen kjem attende. Eg trudde denne funksjonen var noko av poenget med AMS. Rask og automatisk feilmelding til nettselskapet når noko er gale.

 

Ved installasjon av ny målar blei det gitt beskjed om at utkopling skal skje på målaren, ikkje ved å fjerna sikring. Dette burde vera enkelt å forstå for abonnentane. Fordelen for abonnenten er at eventuelle feil på nettet blir oppdaga og repartert også når hytta ikkje er i bruk. Då kan ein unngå at hytta er straumlaus når ein skal bruka den.
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ja, selvsagt ser de på det som en "uting" at vi kan skru av vår egen sikring. Snart blir vel sikringen låst inn i en safe, slik at ingenting kan forstyrre den o så hellige innsamlingen av data.

 

Dersom du brukar brytaren på målaren, så oppnår du akkurat det same som å fjerna sikringa, bortsett at du får fordelen med at selskapet kan oppdaga feil i nettet også når hytta ikkje er i bruk.

Når massevis av abonnentar skrur ut sikring, så kan ikkje selskapet vita at det faktisk er feil, og kan difor ikkje vita når det er reelle feil i nettet, og vil då ikkje reparera eventuelle feil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det andre rent praktiske problemet er jo at når meteret blir utkoplet kommuniserer det ikke lengre, da kan ikke netteier vite om det ikke kommuniserer p.g.a. en feil på meteret eller p.g.a. en villet utkopling. 

Når avlesing skal skje automatisk betyr det at de da må vurdere tiltak for å sikre seg at meteret faktisk fortsatt fungerer. Hvis det jo faktisk er en feil på meteret vil jo avregningen bli feil. 

Lenke til kommentar

Ingen grunn til at ElHub ikke skulle ta inn disse dataene, og det er absolutt ikke er forbigående problem at man har behov for å innhente avbruddsstatistikk på kundenivå.

Dataene kommer i dag inn til nettselskapene. Mister måleren strømmen sender den inn en beskjed om at "nå har jeg mistet strømmen", ettersom den har en supercap som gjør at den har strøm i 1-3min etter at strømmen blir borte. Nok til å sende fra seg varsel.
Ved å se på tidsstempelet på meldingene som kommer inn opp i mot nettverkstopografi, kan man vite om det er enkeltkunder som tar strømmen eller om det faktisk er feil på nettet som berører flere kunder (ref KILE/USLA på kundenivå som NVE har vært ute etter).

En av kjernene med ElHub og AMS er ikke bare at man skal spare seg litt tid på å lese av strømmen, men at hele markedet kan effektiviseres og reguleres bedre igjennom bedre data/statistikk/automatikk.
ElHub er ikke en bare en måleverdihub, men en statistikk og markedsmeldingshub. Noe det ikke virker som de har tatt inn over selv.

Dette får man understreket hvis man klarer å finne "siste" opptaket fra ElHub-GoLive. Prosjektet pakket sammen når måleverdier gikk greit og markedsmeldinger ble slått på. Selv om det var da prosjektorganisasjonen virkelig skulle vært tilgjengelig.
Prøv å finne opptaket uken før oppstart av driftsmøtene. Fra oppstarten av driftsmøtene har Accenture og utvikling pakket sammen og er over på nye prosjekter:
https://elhub.no/brukerfora/onsdagsmoter-med-bransjen/innspilte-onsdagsmoter/
(Også en uting at eldre møter slettes)

Endret av morten7
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Åh, huff. Man må ikke koble ut hovedsikringen... Kunde-feil, tilogmed.

Man skulle jo tro man ville sette pris på at folk brann-sikrer bygninger og annet som står tomt.

Neida. I stedet for å rydde opp i egne systemer legger man ansvaret på kundene. Fytterakkern, dårlig reklame om jeg må få lov til å si det, uten å bli trukket i retten for å utsette noen for ‘omdømmetap’...

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg tok en titt på min egen måler og der står det: "ADVARSEL: Målerens bryter må ikke anvendes som en sikkerhetsbryter - anlegget må anses som spenningsførende og berøringsfarlig selv når bryter i måler er koblet ut." Så produsenten av måleren mener tydeligvis ikke at å slå av på måleren er like sikkert som å slå av hovedsikringen.

Dette har vært tatt opp før. Det er forskjell på sikkerhetsbryter og å koble ut strømmen.

Det skiltet sier er at man ikke kan bruke denne bryteren når man skal jobbe på anlegget. Det har jo ingen relevans for utkobling bare fordi anlegget ikke er i bruk. Da skal man bruke målerens bryter.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987134

Vi skal nå måles og veies til alle tider, ingenting skal skjules. Kan jeg ikke gjøre som jeg vil med mine private eiendeler? Nei, la oss få en chip i panna, så kan "noen" telle skrittene våre og de som ikke har nok skritt pr dag, får en ekstra straffeskatt! Samtidig blir vi registrert hva vi gjør og hvor vi går.

Lenke til kommentar

Hvor j*vla vanskelig er det for elhub å lage et par nye rapporter? En rapport over anlegg som plutselig har blitt stille og en hvor alle de stille anleggene er fjernet..

 

Som bonusoppgave kan de automatisere oppgaven med å følge opp de som eier de stille anleggene. Send automatisk mail/SMS av typen "Vi har ikke mottatt avlesning fra ditt anlegg nr NNN siden DDMMÅÅÅÅ. Svar 'HOVEDSIKRING UTKOBLET' eller gå til 'mine sider' for å oppdatere status. Den som svarer blir med i trekningen av en pølseklype fra Fiskars."

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke ha implementert en bryter/funksjon som gir beskjed til strømselskapene at "nå kobler jeg ut hovedsikringen" som man kunne ha trykket på før man tar hovedsikringene.

 

Alle AMS-målerene er programmerbare så det burde vær mulighet for å legge inn denne funksjonen i programmet i etterkant.

 

Tror det enkle svaret er at ingen har overhode tenkt på det at personer kobler ut anlegget periodevis med hovedsikringene.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor j*vla vanskelig er det for elhub å lage et par nye rapporter? En rapport over anlegg som plutselig har blitt stille og en hvor alle de stille anleggene er fjernet..

 

Som bonusoppgave kan de automatisere oppgaven med å følge opp de som eier de stille anleggene. Send automatisk mail/SMS av typen "Vi har ikke mottatt avlesning fra ditt anlegg nr NNN siden DDMMÅÅÅÅ. Svar 'HOVEDSIKRING UTKOBLET' eller gå til 'mine sider' for å oppdatere status. Den som svarer blir med i trekningen av en pølseklype fra Fiskars."

 

Nettselskaper sender ut sms etter en periode uten kontakt med måleren med spørsmål "anlegg strømløst svar om du har tatt sikringen" er to grunner til det 1. I mesh nett kan det være den måleren som har forbindelse til konsentratoren for resten av nabolaget sånn at de mister forbindelse med hele nabolaget. 2. Rapporteringen til elhub.

Lenke til kommentar

Nettselskaper sender ut sms etter en periode uten kontakt med måleren med spørsmål "anlegg strømløst svar om du har tatt sikringen" er to grunner til det 1. I mesh nett kan det være den måleren som har forbindelse til konsentratoren for resten av nabolaget sånn at de mister forbindelse med hele nabolaget. 2. Rapporteringen til elhub.

 

Høres litt dristig ut å la et mesh nett henge på kun en enhet i et hyttefelt som kan være ubefolket i månedsvis, men ikke utenkelig at de har valgt den løsningen gitt alt det andre kaoset rundt innføringen av Elhub.

 

Hvis statistikken fra slike områder er så viktig for NVE, vil jeg påstå at de ikke gjorde jobben din da kravsesifikasjonen ble skrevet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...