Gå til innhold

Hvorfor bryr vi oss så mye om bompenger?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, ikke for alt, men for infrastruktur, ja.Problemet er bare at det har blitt standarden for alle prosjekter. Det har blitt en hvilepute.

Infrastruktur som i sykkelvei, bybane osv altså?

Er det rett slik som i Bergen der det er satt av tilnærmet 0 kr til vei, selvfølgelig fra bompengene?

Lenke til kommentar

Infrastruktur som i sykkelvei, bybane osv altså?

Er det rett slik som i Bergen der det er satt av tilnærmet 0 kr til vei, selvfølgelig fra bompengene?

Nå har jeg ikke disse tallene selv, så jeg får bare ta utgangspunkt i at de er riktige.

Nei, det er ikke nødvendigvis rett.

Lenke til kommentar

Infrastruktur som i sykkelvei, bybane osv altså?

Er det rett slik som i Bergen der det er satt av tilnærmet 0 kr til vei, selvfølgelig fra bompengene?

Jeg vil ikke bli veldig overrasket om det kommer rettssaker om dette som taes til topp i EØS. I Oslo skal man som sagt bruke 2% av det som teas inn som bompenger til vei. Jeg kan ikke se annet enn at det kan vurderes som svindel.

Endret av robertaas
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Største problemet er vel den syke ideen om at bilistene og spesielt de som ikke har elbiler skal prises ut fra å kjøre på veien. Og samme tankegang også når det gjelder parkering.

Det er kun "fattigfolket" som skal presses bort fra veiene. Det er merkelig å tenke på at engang i tiden stod faktisk partier som Arbeiderpartiet på vanlige arbeideres side.

Lenke til kommentar

Godt eksempel på hvor tåpelig dagens bomring er ser man når jeg f.eks som har plug in hybrid, og aldri kjører på annet enn EL til og fra jobb i byen må betale full pris i bomringen, mens ren elbil kjører gratis. Vi forurenser jo like mye og tar like mye plass i køen.

 

Nei, bykjøring må bli gratis, så får de som sagt heller ta seg betalt fra alle i rushtiden om trafikken blir for stor. (eller bygge mer vei. vet det blir som å banne i kirka i norge men)

Endret av Tåkefyrste
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke bli veldig overrasket om det kommer rettssaker om dette som taes til topp i EØS. I Oslo skal man som sagt bruke 2% av det som teas inn som bompenger til vei. Jeg kan ikke se annet enn at det kan vurderes som svindel.

Har selv tenkt denne tanken mangem ganger, og er overasket over at vi ikkje har lest om noen som har vært i kontakt med Brussel.

 

Er svindel, og tyveri spør du meg.

Korrupsjon på høyt nivå når både politikere sitter med aksjer, og direktører hever millionlønninger.

Lenke til kommentar

Godt eksempel på hvor tåpelig dagens bomring er ser man når jeg f.eks som har plug in hybrid, og aldri kjører på annet enn EL til og fra jobb i byen må betale full pris i bomringen, mens ren elbil kjører gratis. Vi forurenser jo like mye og tar like mye plass i køen.

 

Nei, bykjøring må bli gratis, så får de som sagt heller ta seg betalt fra alle i rushtiden om trafikken blir for stor. (eller bygge mer vei. vet det blir som å banne i kirka i norge men)

No kan eg kun snakke for Bergen, men det er så mye land her de kunne lagt veien for å lede den vekk fra belastede veier, men hvor tror du de leder en ny motorvei i forbindelse med E39?

Jo, rett inn i den jevlige suppen av kø.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bompenger i Norge er jo noe helt annet enn hva det er i mange andre land. Mange land har gjerne veier som man må betale for å kjøre, men det er da alltid tilgjengelig alternative veier ved siden av for de som ikke er villig til å betale dette og selv de alternative veiene bruker ha bedre standard enn veiene i Norge.

 

Når jeg snakker om bompenger med folk i andre land har de problemer med å skjønne situasjonen i Norge. "Kan de ikke bare ta den vanlige veien om de synes bompengene er for høye?".

Lenke til kommentar

Bompenger i Norge er jo noe helt annet enn hva det er i mange andre land. Mange land har gjerne veier som man må betale for å kjøre, men det er da alltid tilgjengelig alternative veier ved siden av for de som ikke er villig til å betale dette og selv de alternative veiene bruker ha bedre standard enn veiene i Norge.

 

Når jeg snakker om bompenger med folk i andre land har de problemer med å skjønne situasjonen i Norge. "Kan de ikke bare ta den vanlige veien om de synes bompengene er for høye?".

 

Det hørtes for meg merkelig ut. Bompenger, i alle fall i Norge, er som oftest et tiltak for å få ned bilbruken, og ikke minst finansiere ulike prosjekter, som f.eks kollektivtrafikken i Oslo.

 

Bom går jo ikke bare på at man liksom skal finansiere den veien en benytter, og vil man ikke det, så har man en alternativ vei. Vi vil jo få ned utslippene, og da er det alfa og omega å gjøre noe med fossilbilene. Derfor har man bomringene, i hvert fall i de største byene.

 

Når det nå gjelder elbilene, som også skal ta sin del i Oslo fra 1. juni, er det jo snakk om en veldig redusert pris, og går hovedsakelig på at elbilistene også må ta sin del, når det gjelder finansieringen av ulike kollektivprosjekter.

Endret av InfectedExo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det hørtes for meg merkelig ut. Bompenger, i alle fall i Norge, er som oftest et tiltak for å få ned bilbruken, og ikke minst finansiere ulike prosjekter, som f.eks kollektivtrafikken i Oslo.

Det er ca. 30 år siden man i Norge startet med bommer for å begrense trafikk. Før dette var det kun for å finansiere veiprosjekter og det var typisk for å finansiere broer. Siden bilistene betalte bompenger istedenfor fergepenger ble det ikke nødvendigvis dyrere for dem og etter at prosjektet var nedbetalt fjernet man bommene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...