Gå til innhold

Hvorfor bryr vi oss så mye om bompenger?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det bør ikke være noen tvil om at bompenger og beboerparkering skaper økte klasseskiller.

 

Ser en veistrekning rett utenfor vinduet hvor det før var omtrent umulig å finne parkeringsplass på kvelden og hvor det brukte stå 14-15 biler. Nå står det kun 4 biler der og de er nye/dyre og i alle fall 2 er elektriske. Så de med dårligst råd og gammel bil hadde plutselig ikke lengere bruk for bil?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det bør ikke være noen tvil om at bompenger og beboerparkering skaper økte klasseskiller.

 

Ser en veistrekning rett utenfor vinduet hvor det før var omtrent umulig å finne parkeringsplass på kvelden og hvor det brukte stå 14-15 biler. Nå står det kun 4 biler der og de er nye/dyre og i alle fall 2 er elektriske. Så de med dårligst råd og gammel bil hadde plutselig ikke lengere bruk for bil?

Hvorfor ikke gå ett skritt videre. Biler skaper klasseskille. Fjern bilene så er problemet løst.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke gå ett skritt videre. Biler skaper klasseskille. Fjern bilene så er problemet løst.

Man har jo i praksis fjernet muligheten for "fattigfolk" å ha bil i flere byer. De som ikke har råd til å kjøpe seg en ny elektrisk bil og slippe mye billigere unna har heller ikke råd til å kjøre og parkere den gamle bilen sin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så klart skal elbilene være med å betale når vi først har betaling. De tar like mye plass på veiene.

Jeg synes forøvrig ikke noe om GPS sporing av biler og betaling etter bruk, synes heller staten kan ta bomregningen, og heller i verste fall beholde bompenger i rushen, men gratis resten av døgnet.

Lenke til kommentar

 Det er ene og alene politikernes feil som ikke har vurderingsevne god nok til å skjønne at dette er dårlig design fordi politikken din er i praksis å markedsføre motstanderens standpunkt.  

 

Det er jo en genial sak å kjøre på for et parti. Fordi det er en påminner hver dag, en bomring er et politisk skilt som man kjører forbi. 

 

En politisk rådgiver med et snev av innsikt vil vite at dette er rent idioti å være for, selv om det hadde vært for verdens beste formål eller er verdens minst viktige sak. Fordi du fysisk setter opp en daglig påminner. Den blir ikke glemt, er ikke avhengig av oppslag i avisen (slik andre saker er). 

 

Har parti viktige saker de vil snakke om og samtidig kjører på for en ordning som dette, så gjør de en elendig jobb for sin viktige sak. Den kommer i skyggen.

Lenke til kommentar

Det er fem måter å «løse» infrastruktur på;

 

1) ikke gjøre noe, og ha køer og kaos herfra til evigheten.

2) bygge ut enormt med veier og bruke en betydelig delav statsbudsjettet på dette.

3) gi borgerne en kvote med km pr år de får kjøre.

4) gjøre bruken så kostbar at den begrenses.

5) fremme alternative transporteringsformer.

 

Av disse er det en kombinasjon av 4 og 5 som virker mest fornuftig. Det er dessverre omtrent det vi gjør i dag.

Lenke til kommentar

 Det er ene og alene politikernes feil som ikke har vurderingsevne god nok til å skjønne at dette er dårlig design fordi politikken din er i praksis å markedsføre motstanderens standpunkt.  

 

Det er jo en genial sak å kjøre på for et parti. Fordi det er en påminner hver dag, en bomring er et politisk skilt som man kjører forbi. 

 

En politisk rådgiver med et snev av innsikt vil vite at dette er rent idioti å være for, selv om det hadde vært for verdens beste formål eller er verdens minst viktige sak. Fordi du fysisk setter opp en daglig påminner. Den blir ikke glemt, er ikke avhengig av oppslag i avisen (slik andre saker er). 

 

Har parti viktige saker de vil snakke om og samtidig kjører på for en ordning som dette, så gjør de en elendig jobb for sin viktige sak. Den kommer i skyggen.

Mange virkelighetsfjerne politikere trodde faktisk at de hadde en slikkelig vinnersak her. Bompenger kunne samtig gi dem grønt alibi og masse penger de kunne leke seg med.

Lenke til kommentar

5) fremme alternative transporteringsformer.

Her har man gjort en elendig jobb i Norge. Etter 1962 har man ikke bygd ut jernbane i nye områder til tross for at polttikere stadig oftere sier at folk heller bør ta toget. Og i Oslo som er Europas raskeste voksende by har man kun bygd t-bane til 4(?) nye stasjoner på 50 år. Og veierene i Norge må man til sørlige Albania for å finne noe som er mere utdatert.

Lenke til kommentar

De pengene vil gå til staten.

 

Bompenger og eiendomsskatt er måter uansvarlige kommuner kan få finansiert sitt sløseri.

Enig i det. Men rammer veldig skjevt, og det er ikkje rett med Støre sitt forslag med å betale pr km. Hvorfor skal finnmarkingen betale for bybanen i Bergen eller sykkelveien i Oslo.

Hvordan ville det vært rettferdig?

Det burde være rimelig enkelt å se hva hver kommune drar inn i avgifter. Og på den måten betales det tilbake til den kommunen.
Lenke til kommentar

Personlig rammes ikke jeg av bompenger. Jeg har ikke bil.

Jeg er for bompengeregulering. Både som finansieringsplattform og for å regulere trafikkmengde. Men selv jeg mener trykket nå er for høyt. Alt i rette mengder.

Som en finansieringsplattform for vei, eller for alt mulig annet?
Lenke til kommentar

For vår del? pga at det koster familien her 6k i mnd

 

Begge foreldre studerer på kveldstid 2/3 ganger i uka. Tar mye kollektivt eller carpooling her faktisk.

Begge har jobb forbi "bommen" inn til Oslo.

Familie og venner i byen

 

Kollektivt? Ja hvis vi ønsker bøter for å hente barn etter stengetid så kunne jo det vært noe, eller at vi ønsker å se så lite som mulig til barna våre med 1 time ekstra reisevei hver vei hver dag.

 

Vi har prøvd kollektivt altså, I 6 mnd. 

 

Studere senere i livet? Joda, vi kunne nok det når barna er 10 år og skal på trening en eller annen fritidsaktivitet hver dag.  Energien ville vært på topp føler jeg ^^

 

Ta kollektivt til familie og venner er det eneste vi kan bli bedre på. Men når vi til gjengjeld i vårt tilfellet har med 1 hund, 1 vogn og litt stæsj for å forenkle hverdagen med barn så er det ikke noe vi ønsker å utsette oss for..Hadde gledelig betalt bomtur bare for disse få gangene man besøker andre og sosialiseres.

Lenke til kommentar

Det en bør gjøre er å ha samme pris om det er bensin, diesel eller elbil. Også må prisen settes så lavt som mulig. Bompenger kan til nød gå an for innsamling av penger til vegutbygging, men problemet er at en har begynt å samle inn penger til andre formål og bruker bommene til å begrense trafikken. Det beste er å ikke ha bompenger og heller bruke mindre penger på vei.

Bom bør være forbehold spesielle tilfeller som når man feks bygger en stor kostbar bru for og spare folk litt tid når de kjører. Eller tunnel. 

 

Ikke generell infrastruktur, dette bør finansieres på en mer rettferdig måte der alle bidrar. Og alle bidrar etter evne.

For meg er det en selvfølge at Reitan betaler mer til bygging av infrastruktur enn meg med vanlig lønn. Men med dagens system så betaler alle det samme uansett inntekt og formue.

 

Kari som aldri har kjørt bil før bruker også veinettet indirekte da hun kjøper melk på butikken, da lastebilen med melk ikke kommer frem til butikken om det ikke er vei. Og jo bedre vei, jo mer effektivt kommer melka til butikken.

 

Jeg mener det bør bakes inn i skatten, fjern alt av bompenger. Og se hvor mye vi mangler, er ikke mange desimaler av en prosent vi trenger i skatte øke for og dekke denne nye utgiften i skattesystemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...