Gå til innhold

Hvorfor bryr vi oss så mye om bompenger?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bompengedebatten. Helt vanvittig at vi bryr oss så mye som vi tilsynelatende gjør. Det finnes tusen ting mer viktig enn bompenger. All den tiden politikerne kunne brukt på å diskutere noe viktig, blir i stedet brukt til å diskutere hvem som tar mest avstand til bompenger. (De juger alle sammen, forresten.) Hvem faen stemmer på et parti basert på deres holdninger til bompenger? Da mangler du perspektiv, for å si det mildt.

 

For min del er det er ikke nødvendigvis bompengene i seg selv som er problemet, men det uforholdsmessige i det, og særlig i byene der de skal sponse all verdens idiotiske satsninger som ellers hadde vært økonomisk galematias.

 

Hadde andre ting blitt skattlagt like hardt som bilbruk hadde Liberalistene fremstått som rene Julenissen i forhold...

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Liker særlig FrPs strategi

Deretter skisserte han hva landsmøtet skulle dirigere partiledelsen med finansminister Siv Jensen i spissen til å gjøre:

– Først må Siv anmode de tre andre regjeringspartiene om et møte, med pressen på slep, for å justere Granavolden-erklæringen. I møtet må hun foreslå at Norge bruker 100 milliarder kroner for å fjerne alle bomstasjonene.

– Så vil Siv komme ut etter en halv time og si «de andre sa nei». Da dobler vi oppslutningen, sier Hagen, og høstet stor applaus.

– Du er like god, Carl, lød en kommentar.

– Du er som en god vin, lød en annen kommentar fra salen.

Kunne erstatte "Hagen" med Sun Tzu.

 

 

Kilde:https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/BRbrqw/Carl-I-Hagen-i-spissen-for-bompengeoppror

Endret av Megaoctane
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Ja bompenger rammer unektelig urettferdig. Folk som tilfeldigvis må kjøre på veier med dyre bomprosjekter, må betale mye mer. Mens andre er heldige og slipper kjøre på bombelagte strekninger. Hvor er sosialistiske tanken om "felleskap" og "å løfte i flokk" da? Gjelder visst bare alt annet det. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Bompenger er usosialistisk. Bygg færre veier og ta inn pengene som bensinavgift.

 

Enig i det siste iallefall. Burde være enkelt å ta inn de pengene gjennom en ekstra drivstoff-avgift, og så generere dem til de forskjellige prosjektene.  Men har en mistanke om at de ser poenget i at bomstasjoner overvåker trafikk og kjøretøyer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Politkerne i Trondheim bor stort sett innenfor bomringen og det er mer trafikk enn nødvendig gjennom boligstrøk fordi folk kjører der det ikke er bom.

Det er også ingen forskjell på om en kjører gjennom sentrum, eller rundt, og mye av trafikken i sentrum er folk som kjører gjennom, som noen ganger er like raskt og man slipper fartshumper

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Bompengedebatten. Helt vanvittig at vi bryr oss så mye som vi tilsynelatende gjør. 

 

Jeg er generelt sett helt uenig i at det er vanvittig å være irritert og bry seg om saken. Bompenger er som flere har påpekt en usosial "skatt" som ikke har noe for seg.. 

 

Min far som jobber på Sotra f.eks må nå betale 3.000+ i bompenger hver måned, med alle andre utgifter.. Det er MYE penger når han ikke tjener så fryktelig mye til å begynne med. Så dermed taper man som billist ganske mye iløpet av en måned. 

 

Jeg vil heller at politikerne finner en mer sosial måte å skaffe penger til veiprosjekter. 

 

Nå skal jeg si jeg er HELT uenig i at bybanen i Bergen ikke er verd pengene. Jeg er helt for trikk og synes det tilbudet som har kommet etter at bybanen begynte å bli bygget har vært fantastisk. Men personlig bruker jeg den ikke da vi fremdeles ikke har det i nærheten av meg, men dersom den bygges nærmere meg så kommer jeg til å aktivt bruke den. Men det skjer ikke på 10+ år (bor i loddefjord området). 

 

Jeg er helt imot bybane over bryggen da jeg mener vi skal beskytte den, men selvsagt blir det sansynligvis gjennomført selv om de fleste er imot, og AP snudde etter at de kom til enighet med høyre ETTER valget. Er svært glad for at byråden gikk, men er dessverre sikker på at vi har en enda dårligere byråd etter Harald Schjelderup. De fjernet f.eks en bomstasjon i åsane, for så å flytte den noen kilometer til nordhordalandsbroen.. IDIOTISK, og som Schjeldrup uttalte: populistisk. 

Lenke til kommentar

Jeg er generelt sett helt uenig i at det er vanvittig å være irritert og bry seg om saken. Bompenger er som flere har påpekt en usosial "skatt" som ikke har noe for seg.. 

 

Min far som jobber på Sotra f.eks må nå betale 3.000+ i bompenger hver måned, med alle andre utgifter.. Det er MYE penger når han ikke tjener så fryktelig mye til å begynne med. Så dermed taper man som billist ganske mye iløpet av en måned. 

 

Jeg vil heller at politikerne finner en mer sosial måte å skaffe penger til veiprosjekter. 

 

Nå skal jeg si jeg er HELT uenig i at bybanen i Bergen ikke er verd pengene. Jeg er helt for trikk og synes det tilbudet som har kommet etter at bybanen begynte å bli bygget har vært fantastisk. Men personlig bruker jeg den ikke da vi fremdeles ikke har det i nærheten av meg, men dersom den bygges nærmere meg så kommer jeg til å aktivt bruke den. Men det skjer ikke på 10+ år (bor i loddefjord området). 

 

Jeg er helt imot bybane over bryggen da jeg mener vi skal beskytte den, men selvsagt blir det sansynligvis gjennomført selv om de fleste er imot, og AP snudde etter at de kom til enighet med høyre ETTER valget. Er svært glad for at byråden gikk, men er dessverre sikker på at vi har en enda dårligere byråd etter Harald Schjelderup. De fjernet f.eks en bomstasjon i åsane, for så å flytte den noen kilometer til nordhordalandsbroen.. IDIOTISK, og som Schjeldrup uttalte: populistisk. 

3000 i måneden, blir en nesten 1 800 000 kr i dagens penger i løpet av et arbeidsliv.

 

Det burde vært kriminelt. Gjennomsnitt går vel 20% av disse ikke til vei, det nesten en årslønn i dass.

 

Huff blir trist når man regner på det :p

 

Syntes alle skal betale etter evne som vi gjør med skattesystemet. Det gjelder også vei som er viktig infrastruktur. Uten vei får ikke Kari som aldri har hatt bil lappen eller bil, melk på butikken.

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja man kan jo innføre en "bilskatt" som går til noe av dette. Der kan det være mulig å få fradrag hvis man har behov for å kjøre bil ifm jobb eller annet.
Men en stor del av prosjektene kan fint finansieres med penger fra oljefondet. Der er det så mye penger, at man kunne gjort alt man trenger å gjøre med veier osv flere ganger med bare de pengene.

Dette med at de pengene "må spares til fremtidige generasjoner" er egentlig et ganske tullete argument. Ingen grunn til å tro at det blir nøvendig. Om det skulle gå så filleveien at det skjer, vil det bare bli mer inflasjon, og det blir enda verre. Da kan det bli sånn som i Venezuela.  Det er bedre å bruke en del av de mens man kan, til å oppgradere og fornye landet. Og jeg er ganske trygg på, at her i Norge vil det skje verdiskapning uansett. Nå kommer snart Hydrogen, som vil overta etter olje. Et nytt industrieventyr. NEL vil bli det nye Statoil. 

Lenke til kommentar

 

Jeg vil heller at politikerne finner en mer sosial måte å skaffe penger til veiprosjekter.

Man gjør dette ved å ta 110-120 milliarder inn i bilavgifter årlig. Problemet er at pengene brukes på andre ting og slik har det vært i tiår.

 

Tror ikke jeg har sett et statlig finanisert veiprosjekt i Tromsø siste 15 år. det lille jeg har sett er dekt av bensinavgiften.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bompengedebatten. Helt vanvittig at vi bryr oss så mye som vi tilsynelatende gjør. Det finnes tusen ting mer viktig enn bompenger. All den tiden politikerne kunne brukt på å diskutere noe viktig, blir i stedet brukt til å diskutere hvem som tar mest avstand til bompenger. (De juger alle sammen, forresten.) Hvem faen stemmer på et parti basert på deres holdninger til bompenger? Da mangler du perspektiv, for å si det mildt.

 

Moderatormelding

Flyttet fra Ting som irriterer så grenseløst v2.0!

 

 

 

Når man selv ikke engang bor i norge så skjønner jeg at bompengedebatten blir irrelevant, men for de som må betale tusenvis i måneden bare for å kunne kjøre fra og til jobb, barnehage, skole, diverse trening osv, spesielt når kollektivtibudet er såpass rævva som her i trondheim, da skjønner jeg helt fint at det blir reaksjoner.

 

Det er veldig greit å avfeie noe som ikke berører deg selv.

Bompenger har staten råd til å fjerne, man kan fjerne summen fra bistandsbudsjettet, så støtter man heller fattige her i norge enn nye jetfly til diktatorer i afrika.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...