Gå til innhold

Brukbar kjøler til Ryzen 2600


Anbefalte innlegg

Har akkurat skaffet med ny prosessor. En Ryzen 5 2600X. Jeg kjøpte en Cooler Master Hyper H412R, men det ser ut som den blir for liten. Når jeg kjører Prime 95 torture test på "small FFT" så nærmer CPU temnp. seg 90 grader og den begynner å klokke seg ned. Jeg så på spec. til kjøleren at den skulle funke til en TDP på 100 eller var det 95W. CPUen er mer enn det.

 

Så jeg tenker at jeg trenger en bra kjøler, altså en som er bedre, og samtidig helst ikke bråker mer enn den jeg har.

Er det noen som har tips?

Endret av Nedward
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akkurat nå er det en vifte rett bak CPU som trekker luft ut. Sidedøren har stått åpen. Så, en kabinettvifte i åpent kabinett. Jeg treffer da 90 grader på CPU. Så, jeg tenker at selv om det er rom for forbedring i kabinettet, så er det ikke slik at jeg kommer til å komme meg til et akseptabelt nivå på CPU uansett.

Lenke til kommentar

Selv med noctua ND 14 merker jeg for ryzen 7 1700 @ 3.87 ghz blir ganske varm under spilling på sommeren.

Så er vel bare å leve med det, hva slags skjermkort har du?

 

For jeg tror heller skjermkortet gjør maskinen min ekstra varm. Særlig om man har eldre skjermkort i SLI.

 

At cpu skal fungere til 95 watt betyr ikke cpuen ikke blir varm.

Ryzen og Coffee Lake R er kjent for å bli ganske varme.

Nå er vel ikke lenge til nyere ryzen kommer. Hjelper sikkert ikke mye på varmeproblemene men gir muligens bedre ytelse per strømbruk.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Er det bare meg som synes det er håpløst å kjøre så harde tester uten å ha tweaket CPU selv? Man har jo ingen kontroll på hvor mye spenning som kjøres igjennom CPUen. For alt du vet så kan det hende CPUen for mer spenning enn den trenger og derfor blir for varm.

 

Hvis du ikke har tenkt å kjøre den så hardt daglig eller f.eks bare gamer så ville jeg sett på temperaturen under faktisk bruk f.eks spilling enn syntetisk test.

Lenke til kommentar

Er det bare meg som synes det er håpløst å kjøre så harde tester uten å ha tweaket CPU selv? Man har jo ingen kontroll på hvor mye spenning som kjøres igjennom CPUen. For alt du vet så kan det hende CPUen for mer spenning enn den trenger og derfor blir for varm.

 

Hvis du ikke har tenkt å kjøre den så hardt daglig eller f.eks bare gamer så ville jeg sett på temperaturen under faktisk bruk f.eks spilling enn syntetisk test.

Det er jo et godt poeng. Jeg kjørte testen utelukkende for å sjekke hvor bra kjøleren var. Jeg skal prøve å kjøre 3Dmark og litt annet for å se om det blir forandring.

 

Men nå viser det seg at kjøleren ikke er så dårlig som jeg trodde. Jeg hadde sett på VRM-temperaturen. CPU gikk ikke over 68-74 grader. VRM derimot går nesten til 90 grader. Også begynner CPU og throttle slik at VRM vandrer mellom 80 og 90 grader.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...