Gå til innhold

nytt lydkort: hvem er best på support? Asus vs Creative?


Anbefalte innlegg

Jeg trenger litt input ang. kjøp av nytt PCI-E lydkort, som skal inn i et Asus Rog z370 E-Gaming hovedkort. 

Jeg prøver å finne ut av om jeg skal ha Asus Strix Raid DLX eller et Creative soundblaster ZxR .

Dette skal pares med det råeste? 5.1 pc settet som fortsatt er der ute Logitech Z-906

Jeg vet at det er / har vært litt "meeeh" når det gjelder driver støtte til Creative på WIN 10 ? , men er det slik ennå , og er evt. Asus bedre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tok en sjekk i maskina og har 1 m. 2 på 1 tb stående i x4 modus samt så bruker jeg usb 3.1 i front. Bruker gpu på pcie01 og lydkort på 04. Husker jeg ikke feil så kan hverken m. 2 i x4 eller iike 3.0 eller 3.1 brukes da... Mulig jeg husker feil nå men...

Lenke til kommentar

Creative Sound Blaster Z, sine driver har funka for meg hele tida under win 10, samt reinstallert dørten ganger med win 10. Så jeg kan ikke annet enn å anbefale. Eneste som er mitt lodd om Creative soundblaster Z er den forbaska røde leden som man ikke får slått av :p 

 

Vet ikke om din modell har det da. Lykke til!

Lenke til kommentar

Næh. Har et gammalt X-Fi Titanium Fatal1ty Professional kort som driver å tar kvelden og det har vært noen problemer der, for å være forsiktig, med win 10 drivere. Tenkte jeg skulle se på Asus sine interne. Når det gjelder en pcie usb hub så har jeg ingen ledige porter å bruke. Derfor et pcie kort. Er nettopp det som er "meeh" på det e-gaming kortet. Men alt det andre drar opp. Når det gjelder statisk støy, så er ikke det noe problem med det kortet. Da gjenstår spørsmålet; åssen er sw /drivere på Asus vs creative?

Lenke til kommentar

https://www.asus.com/Motherboards/ROG-STRIX-Z370-E-GAMING/specifications/

 

 

Intel® Z370 Chipset : 

6 x USB 3.0 port(s) (2 at back panel, blue, 4 at mid-board)
Intel® Z370 Chipset : 
6 x USB 2.0 port(s) 
ASMedia® USB 3.1 Gen 2 controller : *6
1 x USB 3.1 Gen 2 front panel connector port(s) 
ASMedia® USB 3.1 Gen 2 controller : 
2 x USB 3.1 port(s) (Type-A + USB Type-CTM, Support 3A power output)
 
The USB 3.1 front panel connector shares bandwidth with PCIE_x1_2 and PCIE_x1_4.

15, minus et par som ikke kan brukes pga. PCIe.

Lenke til kommentar

Aiai.. Du fikk meg nyskjerrig nå,. Måtte ned å se etter. Hvis jeg ser bort fra de 2 i frontpanelet så har jeg faktisk 2 ledige interne porter?. Og jeg kan faktisk kjøre inn en pcie hub. Bruker litt mye usb pga cpukjøler/ commander etc.

Men uansett. Skal jeg da gå for eksternt Asus eller Creative? Hvilken av de leverer best driver / software / support?

Hvem er best for gaming?

Lenke til kommentar

Men uansett. Skal jeg da gå for eksternt Asus eller Creative? Hvilken av de leverer best driver / software / support?

Hvem er best for gaming?

Jeg er fornøyd med ASUS Xonar U7 Mk2. Jeg valgte det mye pga at det er lett og kjapt å bytte mellom høyttalere og hodetelefoner, da det er viktig for meg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Men.. Uansett.. Har bestemt meg. Går for creative.. Det kommer et ae-9 kort i juli.
Overkill på høyeste nivå.. Har fått mnd bekrefta av creative sjøl. Http://www.pcworld.com/article/3324369/exclusive-first-look-creative-labs-high-end-sound-blasterx-ae-9-breaks-cover.amp.html
BTW.. Tek folka.. Test incoming?
ups.. glemte å skrive når det nye kortet kommer. jeg fikk beskjed "i løpet av juli".. men blir vel en stiv pris på det kortet.

Endret av Åsakopen
Lenke til kommentar

Z906 settet er bare høytalere med innebygd forsterker og filter i subben.

 

Viste det, men kan du ikke bare koble Z906 til de analoge utgangene på HK?

Om ikke dedikerte drivere til onboard lyd gir bra nok surrond, prøv og bruk windows innebygde drivere ved og "disable" den dedikerte driveren. Har opplevd flere ganger at dette gir den beste onboard lyden og surround. Opplevd store forskjeller til det bedre med windows lydrivere på onboard lyd.

 

Eller er lydspekk på HK mye dårligere enn på Z906?

Lenke til kommentar

Bruker denne saken;

 

https://hifimediy.com/Sabre-9018-DAC

https://hifime.uk/Sabre-9018-Type-C-DAC

 

Fungerer veldig bra til gaming også selv om den primært ble kjøpt for lydkvaliteten som er superb. Rimelig greit med futt i den også til å drive ulike hodetelefoner. Har også brukt den på Android-telefoner og tablet. Det er optisk ut på den også i 3,5mm porten.

 

Her er Lyd & Bilde sin omtale av den;

https://www.lydogbilde.no/test/hi-fi/hifime-sabre-9018-usb-dac

 

Creative har en del brukbar teknologi innebygget for å forbedre lyden med lydmiljø (EAX), men dette er ikke noe jeg savner. Hadde det før på Audigy 2 ZS Platinum Pro. Creative prøvde å ta betalt for å laste ned drivere hvis du ikke hadde originalen på CD/DVD noe som lagde litt opprør, ellers kan de kutte driverstøtte så kortet blir ubrukelig til annet en f.eks Linux eller gammelt OS. Fant heldigvis en community-driver som fungerte veldig bra, komplett med nesten all funksjonalitet, så en er vel høvelig trygg sånn sett selv om Creative stenger kranen med oppdateringer.

 

Creative er uansett milevis bedre enn de meste av integrert Realtek. Noen få har riktig god lyd integrert, men da vet du det sannsynligvis p.g.a markedsføringen og reviews.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Viste det, men kan du ikke bare koble Z906 til de analoge utgangene på HK?

Om ikke dedikerte drivere til onboard lyd gir bra nok surrond, prøv og bruk windows innebygde drivere ved og "disable" den dedikerte driveren. Har opplevd flere ganger at dette gir den beste onboard lyden og surround. Opplevd store forskjeller til det bedre med windows lydrivere på onboard lyd.

 

Eller er lydspekk på HK mye dårligere enn på Z906?

 

Jeg har prøvd å kjøre via realtek onboard, da med realtek drivere og windows drivere... that case is closed...ble bare trøbbel med maskina i form av hakking både på lyd og bilde... og ser at andre har samme issue med realtek... 

derfor jeg satser på pci-e creative... der har det ikke vært trøbbel for min del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...