Jump to content
trn100

[Løst] Problemer med nytt simkort og Apple ID

Recommended Posts

Jeg skal til moderen i morgen og forsøke å ordne et problem hun har pådratt seg i forbindelse med sin iPhone og bytte av mobil leverandør. Bare så det er sagt vet jeg ikke hva slags iPhone hun har eller hvilken versjon av iOS hun kjører. Bare lurer på om noen kan si meg hvor stort problem hun/vi har da jeg ikke har så mye greie på hverken mobiltelefoner og spesielt ikke iPhone.

Prøver å gjøre det kort og enkelt.

Hun har hatt en iPhone med Telenor abb. i flere år. Nå skulle vi bytte til Ice for å spare noen penger. Da i bestilte hos Ice fikk vi greie på at Telenor abb. sto i navnet til hennes avdøde mann, og vi måtte derfor samtidig ordne eierskifte før vi kunne bytte leverandør.

Nytt SIM-kort ankom og portering skulle skje i går 14:00.

Først i dag har hun fått noen til å hjelpe seg med å sette nytt kort i telefonen, og problemet er så vidt jeg forstår at hun ikke finner passordet til sin Apple ID og dermed får de ikke telefonen til å virke.

Så vidt jeg har skjønt kan man be om å få resatt passordet til Apple IDen om man har brukernavn og det samme telefonnummeret, men da må vel telefonen være oppe å kjøre? Hun finner selvsagt heller ikke PIN/PUK til det gamle Telenorkortet heller, men det hadde antagelig uansett ikke hjulpet så lenge porteringen skjedde i går?

Aner ikke hva slags sikkerhet hun har satt opp på Apple kontoen hennes heller?

Noen som fortelle meg hvor stort problem vi har? ;-)

Takk på forhånd!

Edit: Jeg har forsøkt "glemt passord" på Apple sine sider, men da sendes den en melding til telefonnummeret hennes, og de får vi altså ikke lest så lenge telefonen ikke er på nett!?

Edited by trn100

Share this post


Link to post

Problemet er gamle folk og passord :D

 

Appleid er ikke tilknyttet sim kortet. Passordet og mailen brukt til Apple id er separat som Google kontoen til Android brukere er. Det er diverse muligheter for å nullstille Apple id passord mot mail og mobil så du kan forsøke dette. Det står noen guider på apple.com. Kan forsøke å finne dem når jeg er på PCene senere i kveld.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Problemet er gamle folk og passord :D

 

Appleid er ikke tilknyttet sim kortet. Passordet og mailen brukt til Apple id er separat som Google kontoen til Android brukere er. Det er diverse muligheter for å nullstille Apple id passord mot mail og mobil så du kan forsøke dette. Det står noen guider på apple.com. Kan forsøke å finne dem når jeg er på PCene senere i kveld.

 

Hei, og takk for svar!

 

Sant det der med eldre folk ja! ;-)

 

Jeg har forsøkt å tilbakestille passordet via nettsiden til Apple, men det eneste alternativet jeg får opp der er som nevnt over, melding til telefon. Tviler dog på at det er en vanlig tekstmelding, for vi testet SIM-kortet i en annen ikke "i" telefon som kunne motta SMS fra andre på hennes telefonnummer, men det kom ingen meldinger til den fra Apple.

Share this post


Link to post

Det skal være mulig (var i hvert fall det før) å få passordbytte via epost.  Men da må man jo selvsagt ha tilgang til epostadressen som er registrert på Apple-ID'en.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Hei, og takk for svar!

 

Sant det der med eldre folk ja! ;-)

 

Jeg har forsøkt å tilbakestille passordet via nettsiden til Apple, men det eneste alternativet jeg får opp der er som nevnt over, melding til telefon. Tviler dog på at det er en vanlig tekstmelding, for vi testet SIM-kortet i en annen ikke "i" telefon som kunne motta SMS fra andre på hennes telefonnummer, men det kom ingen meldinger til den fra Apple.

Fungerte det med vanlig sms til det sim kortet. Det er riktig tlf nr også? Det skal være en vanlig sms såvidt jeg husker.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Det skal være mulig (var i hvert fall det før) å få passordbytte via epost.  Men da må man jo selvsagt ha tilgang til epostadressen som er registrert på Apple-ID'en.

 

Mener også å ha lest dette et sted, men når jeg prøver for jeg kun mulighet til å taste brukernavn=e-post og i neste skritt bes det om utfylt telefonnummer.

 

Men når jeg nå tenker meg om... "Hjelperen" hadde til og med vært på Power og fått beskjed om at telefonen måtte sendes inn og at dt kostet like mye som en, men er det virkelig sånn at man ikke får brukt telefonen uten Apple ID?

 

Fikk oversendt disse bildene av den aktuelle telefonen.

post-4119-0-22004600-1557433644_thumb.jpg

post-4119-0-00700200-1557433657_thumb.jpg

Share this post


Link to post

Fungerte det med vanlig sms til det sim kortet. Det er riktig tlf nr også? Det skal være en vanlig sms såvidt jeg husker.

 

Det fungerer med vanlig sms til det SIM-kortet i en annen telefon som ikke er iPhone. Det de så langt ikke har prøvd er å sette det nye SIM-kortet i den låste iPhonen. Kanskje noe å teste i morgen...

Share this post


Link to post

Ja du får ikke brukt den uten apple ID. Fantastisk løsning egentlig siden en telefon i praksis er verdiløs om den blir stjelt.

 

På power vil de bare selge ny tenker jeg :D men de har rett i at om en ikke får låst den opp så er den ikke brukende. Svigers lånte en iphone av meg og hadde rotet bort passord, men det fikk vi etter mye om og men nullstilt ved hjelp av epost/mobil. Har du telefonen der nå?

  • Like 1

Share this post


Link to post

Finner dog ikke appen "Finn iPhone" hverken i app store eller på min iPhone?

Spurte geniale Siri: "Hei Siri, finn iPhone!"

Svaret: "Jeg er her!" :-D

Share this post


Link to post

Finner dog ikke appen "Finn iPhone" hverken i app store eller på min iPhone?

 

Spurte geniale Siri: "Hei Siri, finn iPhone!"

 

Svaret: "Jeg er her!" :-D

Ikke om du søker heller? Da søker den igjennom hele telefonen hos meg. Kan se på jobb iphonen I morgen om du ikke skulle finne det, men mener det lå lett tilgjengelig.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Da løste det seg til slutt! :-)

Moderen husket plutselig et mulig passord som jeg testet å logge meg inn med på en PC.

Det var satt opp to-trinns bekreftelse, og etter at jeg hadde logget meg inn med brukernavn/passord fikk jeg derfor beskjed om at det var sendt en sekssifret kode til telefonen som jeg måtte bruke for å komme videre.

Vet ikke hvordan koden kom frem for telefonen lå uten SIM-kort, men var koblet opp mot trådløst nett. Apple har tydeligvis et internt system for slike meldinger som fungerer over nettet og ikke er avhengig av SMSer o.l.

Takk alle for hjelpen! :-)

Share this post


Link to post

Da løste det seg til slutt! :-)

 

Moderen husket plutselig et mulig passord som jeg testet å logge meg inn med på en PC.

 

Det var satt opp to-trinns bekreftelse, og etter at jeg hadde logget meg inn med brukernavn/passord fikk jeg derfor beskjed om at det var sendt en sekssifret kode til telefonen som jeg måtte bruke for å komme videre.

 

Vet ikke hvordan koden kom frem for telefonen lå uten SIM-kort, men var koblet opp mot trådløst nett. Apple har tydeligvis et internt system for slike meldinger som fungerer over nettet og ikke er avhengig av SMSer o.l.

 

Takk alle for hjelpen! :-)

 

Apple lager ting som bare virker :) 

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...