Jump to content
steinjarle

11 spørsmål og (noen) svar om Volkswagens nye elbil

Recommended Posts

Jeg har sett folk som hevder det blir 10 000 biler som kommer til Norge. I dag tidlig var det 2200 reserverte ID.3. Minst halvparten kommer nok til å falle fra innen bilen kommer, så det blir nok ikke manko på 1st edition biler.

Share this post


Link to post

Spent å se om de klarer å skaffe nok batterier for 100 000 biler i året da, går vel ikke så bra med e tron akuratt når det gjelder batteri leveransen.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Spent å se om de klarer å skaffe nok batterier for 100 000 biler i året da, går vel ikke så bra med e tron akuratt når det gjelder batteri leveransen.

 

Ledelsen har sagt at batteri mangel er et stort fokus og at dette skal de ha fikset i forkant, men vi får no se, ting går ikke alltid etter planen.

Share this post


Link to post

Større hjul er gunstig for en elbil.

Eller, egentlig for alle biler med et solid "moment".

 

Hva som er optimalt, vil jo variere fra bil til bil.

 

Men, dette minner noe om en løsning BMW hadde for veldig mange år siden. Tror ikke de tok det ut på markedet. (masse produksjon ).

 

Dette var jo ikke en elbil, og det er vel muligens det man har utnyttet her.

En patenterer en løsning, for en "elbil".

 

Men, også en Nissan Leaf, eller en Tesla, kan vel ha en viss fordel av å bruke største diameter på hjul som de kan bruke. Hvis dette med å holde energiforbruket pr km nede vel og merke.

 

Jeg tror at det Dyson har gjort her, kan være gunstig på tørr asfalt i California eller Spania.

Om det er så veldig gunstig en vinterdag nord for Lillehammer er jeg nå en smule usikker på.

 

Jeg er nok redd for, at du hadde stått bom fast om det hadde vært en natt med ny-snø utenfor huset ja. Men, kanskje de har noen tanker omkring noen egen utviklede vinterhjul som skal følge en slik bil. Eller kanskje ikke.

 

At svært mange elbiler her i verden faktisk brukes i land som har snø om vinteren, ser det ikke ut som om alle har innsett. Land som Norge, Sverige, Japan, Canada, Korea osv.

 

hm, kanskje en skulle pønsket ut et lite patent mon tro ?

Share this post


Link to post

Hm. Med den farta produsentene går igang med elbiler virker det som folkebilen alle kjøper er noen år frem i tid.

 

Mye interessant som lanseres, men for mange produsenter så har de lite elbilerfaring. Men kan hende det rekker å komme nok til at det kun blir solgt elbiler i norge iaff i 2025. Får se.

 

Bare ikke kødd for mye med kina så vi ikke får nødvendige råvarer til produksjonen..

Share this post


Link to post

Større hjul er gunstig for en elbil.

Eller, egentlig for alle biler med et solid "moment".

 

Hva som er optimalt, vil jo variere fra bil til bil.

 

Men, dette minner noe om en løsning BMW hadde for veldig mange år siden. Tror ikke de tok det ut på markedet. (masse produksjon ).

 

Dette var jo ikke en elbil, og det er vel muligens det man har utnyttet her.

En patenterer en løsning, for en "elbil".

 

Men, også en Nissan Leaf, eller en Tesla, kan vel ha en viss fordel av å bruke største diameter på hjul som de kan bruke. Hvis dette med å holde energiforbruket pr km nede vel og merke.

 

Er litt usikker på om du snakker størrelse på hjul (økt omkrets) eller større felg. Det som er sikkert er at bilene skal ha omtrent identisk rulleomkrets uansett hvilken felgstørrelse man velger, så større felger betyr mindre dekk i form av lavere profil.

 

Det eneste du oppnår med større felg, er tyngre felg/dekk som er ugunstig for rekkevidden, og mindre komfort som er ugunstig, men burde være selvforklarende, samt noe tøffere look, som selvsagt er viktig for mange. Hvor grensa går mellom tøft og patetisk er det selvsagt delte meninger om.

 

Men om du snakker om å øke rulleomkretsen/diameter på hjulene, altså øke felgstørrelse og samtidig beholde like stor profil, så er heller ikke det udelt positivt å gjøre. Igjen kommer poenget med at større hjul (mer felg) veier mer, samtidig som kraften for å dra hjulet en runde må økes for å beholde ytelsen, selv om en runde betyr at du kommer litt lengre på en full rotasjon.

 

Bare se på hvordan forskjellen på moment i en girkasse varierer med størrelsen på de forskjellige girene (høyere gir = større omkrets/større diameter på girhjulet).

 

Hva som er gunstigst kommer derfor mer an på hva det koster i ulemper forhold til hva det gir av positivt bidrag, og dermed slår dette beina under din påstand om at større hjul alltid er mer positivt.

 

Jeg tror jeg velger å overlate det til ingeniørene til bilprodusenten å avgjøre, selv om det sikkert er diskusjoner mellom ingeniørene og økonomene om hva som er det beste kompromisset. Bilene skal tross alt selges til en pris de mener kunden er villig til å betale.

 

Så kan du selvsagt velge større felger om du vil, så lenge du holder deg innenfor grensene for hva som er tillatt. Men det generelle rådet er altså at større og dermed tyngre felger alltid går på bekostning av rekkevidde.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Det jeg leser er at det vil ta lang tid før de tar igjen Tesla på software-fronten, og at man i starten vil måtte inn til service for å få oppdatert softwaren. Og at det er ikke sikkert at oppdateringer vil være gratis. Nice try.

Share this post


Link to post

Er litt usikker på om du snakker størrelse på hjul (økt omkrets) eller større felg. Det som er sikkert er at bilene skal ha omtrent identisk rulleomkrets uansett hvilken felgstørrelse man velger, så større felger betyr mindre dekk i form av lavere profil.

Tror det er snakk om hjul. Større diameter er ikke superpositivt, utifra vekt og luftmotstand, men det kan bidra til at man kan redusere bredden på dekket, noe som er positivt. Smalere dekk benyttes eksempelvis på BMW i3.

 

Men om du snakker om å øke rulleomkretsen/diameter på hjulene, altså øke felgstørrelse og samtidig beholde like stor profil, så er heller ikke det udelt positivt å gjøre. Igjen kommer poenget med at større hjul (mer felg) veier mer, samtidig som kraften for å dra hjulet en runde må økes for å beholde ytelsen, selv om en runde betyr at du kommer litt lengre på en full rotasjon.

For drivlinjen har diameter svært liten betydning. I dag brukes det reduksjonsgir med i området 5:1 og 10:1. Øker man diameteren på hjulene så vil man da bare endre giringen eksempelvis fra 10:1 til 8:1, og motoren merker ingen forskjell. Edited by Espen Hugaas Andersen

Share this post


Link to post

Det jeg leser er at det vil ta lang tid før de tar igjen Tesla på software-fronten, og at man i starten vil måtte inn til service for å få oppdatert softwaren. Og at det er ikke sikkert at oppdateringer vil være gratis. Nice try.

 

Tror at man bør skille mellom oppdatering og oppgradering. En oppdatering er en forbedret versjon av noe som allerede er til stede, mens en oppgradering tilfører noe nytt. Så sier Volkswagen at NOEN AV oppgraderingene sannsynligvis vil koste penger.
  • Like 1

Share this post


Link to post

Tror at man bør skille mellom oppdatering og oppgradering. En oppdatering er en forbedret versjon av noe som allerede er til stede, mens en oppgradering tilfører noe nytt. Så sier Volkswagen at NOEN AV oppgraderingene sannsynligvis vil koste penger.

Men hva legger man i en oppgradering? Antar at det ikke snakk om hardware her, men heller nye features via software.

Share this post


Link to post

Men hva legger man i en oppgradering? Antar at det ikke snakk om hardware her, men heller nye features via software.

Eksempeler:

 

Oppdatering:

Versjon 1.5 av software. Gjøres fint gjennom OTA, og er nok gratis. 

Versjon 2.0 av software. Kan koste penger, med en haug nye "features". Men selv dette kan være gratis.

 

Oppgradering: 

Versjon 2.0 av hardware. Må gjøres på verksted, og vil sannsynligvis koste penger, om det ikke er nødvendig for bilens sikkerhet. 

 

Slik jeg vil tippe at det blir isåfall. 

Edited by oophus3do
  • Like 1

Share this post


Link to post

 

1. Hvorfor ser ID.3 så rar ut? 

Hva sa du, sa du?

 

ID3 ser da ut som en helt ordinær VW Golf med litt mer aerodynamisk front. Det er da absolutt ingen ting som gjør at den ser rar ut ... Det er faktisk skuffende at de ikke går for en ny designretning nå som de først hadde muligheten til det.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Tror det er snakk om hjul. Større diameter er ikke superpositivt, utifra vekt og luftmotstand, men det kan bidra til at man kan redusere bredden på dekket, noe som er positivt. Smalere dekk benyttes eksempelvis på BMW i3.

 

For drivlinjen har diameter svært liten betydning. I dag brukes det reduksjonsgir med i området 5:1 og 10:1. Øker man diameteren på hjulene så vil man da bare endre giringen eksempelvis fra 10:1 til 8:1, og motoren merker ingen forskjell.

Smalere dekk betyr samtidig mindre overflate som kan brukes til å stoppe kjøretøyet. Å snakke om smalere dekk som noe som bare er positivt, blir for enkelt. Igjen så må man veie fordeler mot ulemper.

 

I3 er fortrinnsvis en bybil med noe begrenset toppfart, så da kan man akseptere dette til en viss grad, fordi man ikke trenger evnen til å stoppe i veldig høye hastigheter.

 

Men tross utstrakt bruk av lettvektskomponenter, så er det fremdeles endel tyngde i den, som skal stoppes. Nå kjenner jeg ikke veldig godt til hva som man har gjort annerledes med de dekkene, men de er svindyre å erstatte. Om dette kun skyldes unormal dimensjon og derfor lavt volum, eller om det er andre årsaker til den høye prisen, det har jeg ikke satt meg mere inn i.

Share this post


Link to post

Smalere dekk betyr samtidig mindre overflate som kan brukes til å stoppe kjøretøyet. Å snakke om smalere dekk som noe som bare er positivt, blir for enkelt. Igjen så må man veie fordeler mot ulemper.

 

I3 er fortrinnsvis en bybil med noe begrenset toppfart, så da kan man akseptere dette til en viss grad, fordi man ikke trenger evnen til å stoppe i veldig høye hastigheter.

 

Men tross utstrakt bruk av lettvektskomponenter, så er det fremdeles endel tyngde i den, som skal stoppes. Nå kjenner jeg ikke veldig godt til hva som man har gjort annerledes med de dekkene, men de er svindyre å erstatte. Om dette kun skyldes unormal dimensjon og derfor lavt volum, eller om det er andre årsaker til den høye prisen, det har jeg ikke satt meg mere inn i.

Dekkene må så klart være tilstrekkelig dimensjonerte til å klare å stoppe. Men man kan redusere bredden og så øke diameteren. Med større diameter økes overflaten mot veien i rulleretningen.

 

Å redusere bredden på dekket hjelper mest i forhold med snø og regn. Dekket trenger å skyve unna mindre vann/snø for å få god kontakt med underlaget.

Share this post


Link to post

Ser at denne kommer med HUD og AR(Augmented Reality). Veldig spennende. Må si at VAG virkelig har fått dreisen på infotainment. Audi e-tron sitt er virkelig imponerende.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...