Gå til innhold

Førerkortbeslag trafikkulykke


Anbefalte innlegg

Hei. Var i en trafikkulykke september i fjor. Har ennå ikke fått noe svar, har mast mye. Samtykket til førerkort beslag, men den fjernet jeg i februar. Men det ble inn til rettsmøte der jeg skulle forsvare meg for hvorfor jeg burde få igjen førerkortet til jeg evt dom. Hadde jo ikke forbedret meg så bra så det gikk dårlig. Men de ga politet 3 mnd frist på og svare meg. Nå har det gått 8 mnd siden de beslaglagt førerkortet mitt, og 1 mnd igjen til de skal svare. Lurer på om det virkelig er normalt at det tar så lang tid? Uten noe form for dom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er definitivt utenfor normalen med åtte måneder, men det kan være mange grunner til at ting tar tid (både legitime og mindre legitime).

 

Politiet har en kjennelse på at de kan beholde førerkortet til uti juni en gang, og det er dessverre ikke så mye annet å gjøre for deg enn å vente på denne fristen.

Lenke til kommentar

det som irreterer meg mest er at når jeg snakket med påtale så sier han skal få det gjort. jugd til meg osv. si han har manglet papirer.

i januar spurte jeg han om han hadde fått alle papirene han trengte nå, da svarte han ja. Slutten mot samtalen så sier han til meg at han brått manglet papirer. og kom til og få svar snart. Derfor jeg fjernet samtykket i februar for og få litt fortgang. Det var personskade involvert men ikke stort. 

Lenke til kommentar

Er det ikke slik at de har frist på tre uker til å behandle saken/ta ut anmeldelse når man ikke samtykker til beslag? Da lønner det seg å ikke samtykke da, uansett om skyldspørsmålet og grunnen til beslag er opplagt.

Politiet har tre uker på å oversende begjæring om midlertidig førerkortbeslag til tingretten. Om politiet får medhold mister du førerkortet under etterforskningen, men ikke utover en dato satt av tingretten. Denne datoen skal settes slik at man ikke risikerer oversoning.

 

Om det alltid lønner seg å ikke samtykke.. tja. Det har ingen direkte negative konsekvenser for deg, men det er bortkastet tid og energi både for politi og rettsvesen å håndtere opplagte saker.

 

Det kan virke som de noen ganger kjører en taktikk som går ut på å beholde førerkortet så lenge som mulig uten tiltale.

Det skjer fra tid til annen at folk plutselig får tilbake lappen og saken blir henlagt etter rundt et års førerkortbeslag.

Juristen har ingenting å tjene på å sitte på saken så lenge som mulig, siden de måles på liggetid og restanse har de derimot alt å tjene på å få saken unna innen rimelig tid.

Endret av Vegard#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en ganske virkelighetsfjern tolkning. Juristen har ingenting å tjene på å sitte på saken så lenge som mulig, siden de måles på liggetid har de derimot alt å tjene på å få saken unna innen rimelig tid.

Nå må du opplyse meg her, hva tjener juristen på å få saken unna innen rimelig tid?

Du innser at systemet som helhet sparer penger hvis saken blir liggende til man er på rundt regnet den beslagstiden man kunne regnet med å få i retten?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei. Var i en trafikkulykke september i fjor. Har ennå ikke fått noe svar, har mast mye. Samtykket til førerkort beslag, men den fjernet jeg i februar. Men det ble inn til rettsmøte der jeg skulle forsvare meg for hvorfor jeg burde få igjen førerkortet til jeg evt dom. Hadde jo ikke forbedret meg så bra så det gikk dårlig. Men de ga politet 3 mnd frist på og svare meg. Nå har det gått 8 mnd siden de beslaglagt førerkortet mitt, og 1 mnd igjen til de skal svare. Lurer på om det virkelig er normalt at det tar så lang tid? Uten noe form for dom.

Tips til evt fremtiden, aldri gi samtykket til førerkort beslag. Selv om du faktisk mener du fortjener det, siden det gir dem rettigheter til og holde på det til saken er avgjort.

 

Om du ikke samtykker så har de vel en 3ukers frist tror jeg på og finne ut av ting. Så det er bare en måte og få fortgang i sakene.

Lenke til kommentar

Nå må du opplyse meg her, hva tjener juristen på å få saken unna innen rimelig tid?

Du innser at systemet som helhet sparer penger hvis saken blir liggende til man er på rundt regnet den beslagstiden man kunne regnet med å få i retten?

Hva tjener folk på å gjøre en god jobb? Godt renommè, klapp på skuldra, unngå å få kritiske spørsmål om hvorfor liggetiden er høy for saker som kunne vært avgjort, kanskje et lønnshopp eller to man ellers ikke ville fått. Hvordan systemet som helhet tjener på at tapstiden er unnagjort før dommen faller kan jeg ikke forstå. Saken vil uansett måtte gjennom etterforsking, påtaleavgjørelse, oversendelse til retten, rettsmøte og dom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva tjener folk på å gjøre en god jobb? Godt renommè, klapp på skuldra, unngå å få kritiske spørsmål om hvorfor liggetiden er høy for saker som kunne vært avgjort, kanskje et lønnshopp eller to man ellers ikke ville fått. Hvordan systemet som helhet tjener på at tapstiden er unnagjort før dommen faller kan jeg ikke forstå. Saken vil uansett måtte gjennom etterforsking, påtaleavgjørelse, oversendelse til retten, rettsmøte og dom.

Det er her du har gått glipp av noe, saken kan henlegges og da slipper man unna en del kostnader og prosesser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg leser stadig om saker der politiet blir kritisert av retten for å bruke for lang tid, slik at enkelte til og med får strafferabatt fordi saken har kommet opp i retten uforbeholdent sent. Og dette gjelder saker som er langt mer alvorlig enn førerkortbeslag. Så at politiet kan "glemme" en sak som angår førerkort og at den blir liggende lenge nederst i bunken av saker politiadvokater skal jobbe med, er ikke overraskende. Selv har politiadvokater jobbet seg syke blant annet i Oslo fordi de er overarbeidet. Men det er ikke alle som tenker over dette eller bryr seg når de mister lappen. Det er ingen i systemet som "taper" eller "vinner" ved å la ting ta tid, men det er nå sånn at papirarbeid tar tid, spesielt i det offentlige.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...