Gå til innhold

Dyson vurderer svære hjul og enorm akselavstand for sin kommende elbil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Like lett å parkere som en oljetanker altså.

 

Næsj. Jeg for min del har en Grand Voyager LTD som er i omtrent like stor og ca tilsvarende utformet som denne og har ikke noen problemer med å parkere den. Føles mye mindre boksete og stor enn eksempelvis VW Transporter.

 

Håper en elektrisk bil som kan erstatte min grand voyager kommer før kidsa flytter hjemmefra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Like lett å parkere som en oljetanker altså.

Næsj. Jeg for min del har en Grand Voyager LTD som er i omtrent like stor og ca tilsvarende utformet som denne og har ikke noen problemer med å parkere den. Føles mye mindre boksete og stor enn eksempelvis VW Transporter.

 

Håper en elektrisk bil som kan erstatte min grand voyager kommer før kidsa flytter hjemmefra.

 

Tøys. Din har 16" felger og rundt 3 m akselavstand har den ikke? Det er ca samme som Tesla Model S, som har 19" eller 21"

 

30 cm lengre akselavstand er en helt annen verden av elendig manøvrering. Forskjellen mellom din og Dyson sin blir som forskjellen mellom en Nissan Leaf og din.

 

Tror Dyson bare har labbet champagnebrisen rundt på noen bilmesser og nå tror at konseptbiler er ekte biler.

Endret av OlaML
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Næsj. Jeg for min del har en Grand Voyager LTD som er i omtrent like stor og ca tilsvarende utformet som denne og har ikke noen problemer med å parkere den. Føles mye mindre boksete og stor enn eksempelvis VW Transporter.

 

Håper en elektrisk bil som kan erstatte min grand voyager kommer før kidsa flytter hjemmefra.

 

Fiat??

Lenke til kommentar

For å illustrere hvor Dyson har gjort av den unødvendige akselavstanden har jeg tegnet inn noen antydninger til førerens bein og pedalposisjon. Vi overser at seteryggene ser ut til å komme fra en Fiat 500.

 

BmF7nRz.png

 

Så pedalene er altså i døråpningen, altså bak fremre dørkarm. Når så du sist det på en bil? Det er masse plass fram til fremhjulenes oppheng og det er altså her de latterlige 30 cm med overflødig akselavstand forsvinner. Ikke i beinplass til passasjer eller bagasjerom. Kanskje esktra plass i frunk, selv om du mister halve volumet sammenlignet med å utnytte kabinhøyden bak?

 

Selv i en 100% autonom bil er det jo ikke der du ville gjort av den ekstra plassen.

 

Til sammenligning, et (delvis) autonomt, futuristisk konsept fra Mercedes:

 

adZtsD8.jpg

 

Pedalene godt foran dørkarmen.

 

Det er mye rart som publiseres i elbil-hypens navn, men dette tar galant prisen for teiteste idé så langt. De har ikke giddet 3D-rendre speilblanke overflater og dus belysning en gang. Eneste som kan redde Dysons ære nå er om dette ble tegnet av barnebarnet (12) og ved et uhell mailet til en journalist.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Til sammenligning, et (delvis) autonomt, futuristisk konsept fra Mercedes:

 

Det er mye rart som publiseres i elbil-hypens navn, men dette tar galant prisen for teiteste idé så langt. De har ikke giddet 3D-rendre speilblanke overflater og dus belysning en gang. Eneste som kan redde Dysons ære nå er om dette ble tegnet av barnebarnet (12) og ved et uhell mailet til en journalist.

 

Den Mercedes-konseptbilen har jeg selv sittet i, så er du helt sikker på at det faktisk er en render, og ikke ett foto?

Lenke til kommentar

Så så. Setene kan helt sikkert reguleres i lengderetningen, og de får nok plassert pedalene foran døråpningen. Liker ideen om å plassere kabinen litt lenger fra veien, det gir bedre sikt samt bedre ergonomi. At hjullagere og hjuloppheng får litt mer krefter å hanskes med grunnet økt hjulradius er ugunstig i seg selv, men gir samtidig en rekke fordeler. Jeg liker konseptet, og håper inderlig at Dyson har forstand nok til å bruke høyprofildekk på denne. Myke, høye dekkvegger er en drøm å kjøre på sammenlignet med fjollete lavprofildekk :-)

Lenke til kommentar

Det er mye rart som publiseres i elbil-hypens navn, men dette tar galant prisen for teiteste idé så langt. De har ikke giddet 3D-rendre speilblanke overflater og dus belysning en gang. Eneste som kan redde Dysons ære nå er om dette ble tegnet av barnebarnet (12) og ved et uhell mailet til en journalist.

 

Dette er hentet fra en patentsøknad. En skal ikke bruke 3D-rendring i sånne søknader, og en masse detaljer vil selvsagt være både feil og unøyaktige. En endrer typisk med vilje i patentsøknader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...