Gå til innhold

Billigst flytende tøyvaskemiddel?


Anbefalte innlegg

Jeg har lenge smått ergret meg over de prisene man observerer og det utvalget man har på flytende tøyvaskemiddel. For har man ikke først vendt seg til et produkt så kødder de med oss igjen.

 

F.eks. jeg var Omo og Blenda (Orkla) bruker i mange år.

 

Så kom plutselig Ariel inn med noen store flaske som hadde velduft i seg. Så da byttet vi til det fordi det volummessig så ut til at dette kunne lønne seg på sikt.

 

Så oppdaget jeg at Coop hadde et liknende produkt.

 

Plutselig så hiver disse to Ariel og Coop seg på oppkonsentrasjonsbølgen av sine vaskemiddel. Den bølgen har jeg aldri likt. Fordi man som bruker kanskje er litt slumpdoserende. Dette vet produsentene å utnytte og å melke.

 

Så derfor har jeg også ønsket meg en autodoserende vaskemaskin. Men det er jo også et investeringsløft, samt at det ofte tar noen år før flere produsenter kommer etter. Pr. nå så har jeg inntrykk av at dette er toppmodellfunksjoner. Og da skal det gå litt tid før man tjener det inn i rene millilitere på vaskemiddelet. Så hva er vitsen egentlig.

 

Jeg likte de store flaskene som man fikk rundt minus / pluss kr 40 - kr 55 -ish før. Men den tiden er forbi og produsenter og dagligvaregrossister har balletak på oss.

 

Så hvor går jeg nå etter billigst flytende med grei parfymering? Ariel og Coop var helt ok på parfyme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dersom du er tilhenger av STORE kanner vaskemiddel av mindre konsentrert utgave, prøv Europris. Deres Effekt Universal er 5 liter, til 110 vask (nåja, da bør de nok enten ikke være over 4 kg eller ikke spesielt skittent, tror vi sier 60 ml/vask og 80-85 fornuftige vask) og koster 100 kr. Der får du også Ariel i størrelse 1/2 US-gallon (1,9 liter/42 vask) til samme pris. Hos Joker fr du Unik vaskemiddel (men bare for farget vask) til 32,90 for 21 vask. Mulig Bunnpris også har denne. 

 

Dosering er veldig enkelt: 1 full strøken spiseskje (du får vanskelig haug på dem med flytende vaskemiddel...) i normal størrelse i dag = 10-11 ml og koster deg 5 kr på nærmeste gjenbruksbutikk eller på nærmeste loppemarked. Legg den ved siden av flasken/kannen og problem solvned - next problem. 

 

@dubios

Dersom vaskepulver klør har du enten ømfintlig hud (søk lege) eller for dårlig skylling (gi tøyet en ekstra skylleomgang, evt bruk knappen for høyt vannnivå om ådu ikke alt har den innkoblet). For dårlig skylling er et generelt problem på nyere vaskemaskiner og årsaken er enkel nok. Vaskemaskiner som skyller ORDENTLIG får ingen A++ -karakterer hos EU, til det bruker de for mye vann. I min barndom/ungdom (en gang i den mørke middelalderen...) var kløende tøy aldri noe problem selv om datidens vaskepulver var rene blåsyren sammenlignet med dagens, for da ble tøyet hos de mest avanserte i maskiner som tok inn skyllevann til man selv sa nok, hos de fleste for hånd i et vaskekar/en balje som tok 50-100 liter skyllevann. Gjerne to ganger også om man hadde babyer/småbarn med tynn og omfindtlig hud, VANN hadde man da nok av etter å ha fått rør og kraner i (tilnærmet) alle hus i bygden. 
Lenke til kommentar

Jeg klør ikke av vaskemidler. Eneste jeg merker er at på enkelte håndsåper så får jeg tørr hud. Jeg prøver å være forsiktig med det varme vannet på hendene. I dusjen derimot nå som det er så kaldt ute og fristelsen til å få av varmekablene i gulvet er stor og lufting, så fyrer en gjerne opp varmen litt på dusjen. Men det ble en digresjon.

 

Jeg sluttet totalt med tøymykner etter at Lidl forsvant i det norske markedet. Har tørketrommel, så man behøver egentlig ikke så fryktelig mye bruk av tøymykner. Tøymykner er skadelig for plantelivet, ihvertfall hos en agurkbonde jeg hørte en plastrørshistorie i fra (Ås Landbruksskole har undersøkt plastrørene som drepte agurkplantene hans, så erklærte de det skadelige stoffet fra plastrøret som smittet over i vanningsvannet til å være veldig likt som tøymykner). Så om en klarer seg uten så styr unna.

 

Men jeg er ikke ømfintlighetsnazi. Jeg ønsker faktisk parfyrmert klesvask. Den sterke blåfargen kunne de sikkert latt være med produsentene. Men det får være deres miljøsynd tenker nå jeg.

 

Kr 100 for 42 vask er vel nokså dyrt. Var det ikke denne mengden omtrent man fikk før for rundt 50-lappen. Har glemt, kanskje det var 1,5 liters Ariel de solgte på Kiwi og andre butikker for litt siden før oppkonsentreringen tok til?

 

Jeg har egentlig aldri syntes at Europris er ekstremt rimelige på ting. Selvsagt så har de en del billigmerker som er billigere. Men egentlig så er de nokså like i pris som mange andre. F.eks. jeg tar heller turen til Jula om det er slike varer jeg er ute etter enn til den dyre Europris. Biltema er også en favoritt.

 

Men på grønnsåpe, klor, salmiakk og slikt så er vel Europris ikke så vonde. Men det finnes andre steder å lete. Det har hendt at Felleskjøpet har vært rimelige, men selv de kan jo ikke selge seg blakke, de skal også ha inntekter, så jeg synes norske butikker generellt bare blir dyrere og dyrere for varene sine jeg.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det er alltid noen såper den enkelte reagerer mindre på enn andre ved dårlig skylling, evt mer på enn andre på ved så ømfintlig hud man bør ha en samtale med legen. Dette forandrer ikke noe av hva jeg sa om saken. 

Jeg har kjørt det samme programmet med alle 3 typene og det er kun Blenda som fungerer for meg

Maskinen er ~16 år gammel og skyller godt nok

 

Står 17 vask på Blenda flaska, men varer til minst 20 vask og kjøper kun når de er på tilbud, usikker på om det er 3 till 100 kroner på Obs (Eller om det er 4..)

Lenke til kommentar

....Maskinen er ~16 år gammel og skyller godt nok...

 

 

Kløen i forhold til feks Omo forteller presis det motsatte - med mindre du enten overdoserer eller HAR et hudproblem som bør drøftes med legen. 

 

Med det avsltteer jeg den debatten, som ikke er innenfor TS' spørsmål og interesseområde. 

Lenke til kommentar

Kløen i forhold til feks Omo forteller presis det motsatte - med mindre du enten overdoserer eller HAR et hudproblem som bør drøftes med legen. 

 

Med det avsltteer jeg den debatten, som ikke er innenfor TS' spørsmål og interesseområde. 

Du som startet denne off-topic diskusjonen og insisterer på at jeg har et hudproblem

Kanskje du jobber for Omo? ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

,,, Kr 100 for 42 vask er vel nokså dyrt. Var det ikke denne mengden omtrent man fikk før for rundt 50-lappen. Har glemt, kanskje det var 1,5 liters Ariel de solgte på Kiwi og andre butikker for litt siden før oppkonsentreringen tok til?

 

 

 

Kr 100 for 42 vask er er 2,38 kr/vask. Den koster til sammenligning 2,59 kr/vask hos Spar, så rimeligere hos Europris men ikke veldig mye rimeligere. Poenget med å nevne den var dersom konkret Ariel var noe du likte, ikke fordi den var rimeligste på markedet.  Ariel var relativt rimelig da den skulle inn på norsk marked, straks den hadde markedsandeler gikk prisen til værs. Konsekvens av merkevare 8som ellers har vært sterk i mange andre land i mange år, men altså kom for relativt kort tid siden i Norge). Den kostet for øvrig 0,28 EUR eller ca 2,80 kr/vask hos en stor butikkkjede i østlige Tysklland /Polen jeg nettopp undersøkte via deres tyske nettbutikk og hos danske butikker lå den på 1,92-2,29 DKK eller 2,50-3,00 kr pr vask, så absolutt ikke spesielt dyr i Norge, verken hos Europris eller Spar. 

 

.... Jeg har egentlig aldri syntes at Europris er ekstremt rimelige på ting. Selvsagt så har de en del billigmerker som er billigere. Men egentlig så er de nokså like i pris som mange andre. F.eks. jeg tar heller turen til Jula om det er slike varer jeg er ute etter enn til den dyre Europris. Biltema er også en favoritt.....

 

 

 

 

Vel 80-90 flytende vask for 100 kr, finner du noe rimeligere? Verken Jula eller Biltema har flytende tøyvask og Biltemas pulver ligger over Europris' flytende vare regnet pr vask. 

Endret av *NORGE*
Lenke til kommentar

Kr 100 for 42 vask er er 2,38 kr/vask. Den koster til sammenligning 2,59 kr/vask hos Spar, så rimeligere hos Europris men ikke veldig mye rimeligere. Poenget med å nevne den var dersom konkret Ariel var noe du likte, ikke fordi den var rimeligste på markedet.  Ariel var relativt rimelig da den skulle inn på norsk marked, straks den hadde markedsandeler gikk prisen til værs. Konsekvens av merkevare 8som ellers har vært sterk i mange andre land i mange år, men altså kom for relativt kort tid siden i Norge). Den kostet for øvrig 0,28 EUR eller ca 2,80 kr/vask hos en stor butikkkjede i østlige Tysklland /Polen jeg nettopp undersøkte via deres tyske nettbutikk og hos danske butikker lå den på 1,92-2,29 DKK eller 2,50-3,00 kr pr vask, så absolutt ikke spesielt dyr i Norge, verken hos Europris eller Spar. 

 

 

Vel 80-90 flytende vask for 100 kr, finner du noe rimeligere? Verken Jula eller Biltema har flytende tøyvask og Biltemas pulver ligger over Europris' flytende vare regnet pr vask. 

 

Tenkte på verktøy da.

 

Ja jeg sitter også nå igjen med at Ariel ville inn på markedet. Jeg synes Coop gjorde en kjempeblunder for jeg mistet tillit når de hev seg på oppkonsentrasjonsbølgen. Hadde fortsatt å være trofast Coop kunde om de holdt på det gamle produktet sitt til noenlunde samme pris. Det var et supert produkt, på nivå med Ariel som jeg liker.

 

Nå er jeg faktisk på let etter andre produkter. Nå har jo ikke jeg så godt erfaringsgrunnlag at jeg kjenner Biotex, men forbinder det vel med vaskepulver?? Men jeg er nå mye mer åpen etter at Coop hjalp til å stenge låvedøren der.

 

Jeg vil ha det billigst mulig når jeg slipper å putte produktene i munnen, og bare jeg føler at de gjør en vaskejobb greit nok.. Er litt mer kresen på frossenpizza for å si det på den måten (greit å ha i bakhånd, de dagene man ikke gidder å kokkelere).

Endret av G
Lenke til kommentar

Rusta er sikkert svenske. F*en svenskene er heldige. Sjekk prisen:

 

https://www.xn--ob-eka.se/hushall/tvatt-kladvard/tvattmedel/flytande-tvattmedel-ariel-actilift-colour-style-3604923

 

Sliter litt med å få opp produktet på Rusta i søket hos dem.

 

Skal sjekke en gang hos Rusta.

F.. svenskene er heldige

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTkOcqYAyOfV5d9F8E4pJ_ME1IJaZ3lWxoZ3EsSo75VLBqw5qQ2ug

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...