Gå til innhold

Amerikansk senator introduserer lovforslag som vil forby «loot»-bokser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I ett fullpris spill til f.eks 599kr syns jeg ikke at det burde ha lootbokser eller noe som ligner på lootbokser. Kistene i krypten i Mortal Kombat 11 er basert på tilfeldighet og går da under gambling. Tar tid å skaffe penger i spillet for å kjøpe dem opp og oppfordrer da til å kjøpe penger for å skaffe dem. Slik praktikk burde bli ulovlig i norge uansett om det er ett spill som er designet for voksne så burde det ikke finnes gambling i spill med mindre gamblingen foregår med lekepenger.

 

Er lei av å se flere å flere spill som ender opp som evig grindesøppel fordi de vet at ikke alle vil orke å grinde eller har tid til å grinde så vil legge inn ekstra penger for å få tilgang til alt spillet har å by på.

 

Kjøper ekstra innhold til spill kun når det er faktisk legger noe til spillet, som for eksempel ekstra oppdrag.

 

Om de vil at vi skal betale for ekstra kostymer i spill som Mortal Kombat så liker jeg heller bedre slik som Borderlands 3 gjør det. Ta en del av kostymene som er i spillet og gjør at de er kosmetisk dlc som må kjøpes. Da vet man iallefall hva man får når man kjøper det. Det er mye bedre det enn at det skal ta umenneskelig lang tid å låse opp alt av innhold. Kommer aldri i livet mitt til å bruke 3000 timer på ett slossespill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

- Hvordan og hvorfor har barn under 18 år i det hele tatt tilgang til å betale for mikrotransaksjoner? Dette krever et bankkort av VISA/MASTERCARD såvidt jeg vet. Kanskje man heller burde lage en lov som straffer foreldre for elendig barneoppdragelse istedenfor..

 

- Jeg er på ingen måte for mikrotransaksjoner, men jeg synes det å lage en forbudslov er noe dramatisk. Det er også folkets ansvar å ta avstand fra mikrotransaksjoner slik at den trenden dør ut. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

- Hvordan og hvorfor har barn under 18 år i det hele tatt tilgang til å betale for mikrotransaksjoner? Dette krever et bankkort av VISA/MASTERCARD såvidt jeg vet. Kanskje man heller burde lage en lov som straffer foreldre for elendig barneoppdragelse istedenfor..

 

- Jeg er på ingen måte for mikrotransaksjoner, men jeg synes det å lage en forbudslov er noe dramatisk. Det er også folkets ansvar å ta avstand fra mikrotransaksjoner slik at den trenden dør ut. 

 

Jeg som spiller og forelder ser INGEN fordeler med mikrotransaksjoner og har absolutt ingen problemer med et forbud mot dette. Skal en utvikler tjene penger på et spill så får de ha en gjennomsiktlig forretningsmodell.

 

Hadde du kjøpt sofaen din fra et firma hvor det var en sjanse for at sofaen din enten ble levert som en 10-seters skinnsalong eller en pinnestol?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg mot ikke-gameplay lootboxes (skins), men det burde være tydelig hva sjansen er og hva som inneholder. Sjansen pleier dog å være litt mangelfull.
Eller i mot ikke-gameplay mtx

 

Og når barn spiller spill designet for voksne, bør de nektes tilgang på mikrotransaksjoner.

Nå skal vel ikke barn spile voksenspill da...? Og hvordan skal man finne ut om det er barn som spiller spill myntet på voksne?
Men lootbox/mtx burde absolutt ha mer påvirking på aldersgrensen til spill (selv om fleste ignorerer det....)

Endret av Deadhound
Lenke til kommentar

- Hvordan og hvorfor har barn under 18 år i det hele tatt tilgang til å betale for mikrotransaksjoner? Dette krever et bankkort av VISA/MASTERCARD såvidt jeg vet. Kanskje man heller burde lage en lov som straffer foreldre for elendig barneoppdragelse istedenfor..

 

- Jeg er på ingen måte for mikrotransaksjoner, men jeg synes det å lage en forbudslov er noe dramatisk. Det er også folkets ansvar å ta avstand fra mikrotransaksjoner slik at den trenden dør ut. 

 

Trenden går feil vei, så folket klarer ikke styre dette. Mye av grunnen er nok at det er hvalene som betaler for hele gildet, ikke folk flest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Betaler du 60 til 2000 dollar for et spill, skal det ikke være noen micro transaskjoner i spillet, det er løgn at AAA spill må ha det for å gjøre spillene gå i pluss, de tjener millarder av dollar uten noen micro transaksjoner osv. 

 

De kunne gitt ut et spill til 60+ dollar og tjent nok på spillet de første 6 måndene til å ha nok penger til å gi ut 20 DLC gratis og fremdeles tjene skyt mye penger på spillet. 

 

Ikke la dere bli rævkjørt av EA, UBI, Activision blizzard, alle microtransaskjoner er unødvendige og handler bare om å tjene perverse mengder penger, over det de allerde har tjent på å lage et spill. 

Lenke til kommentar

- Hvordan og hvorfor har barn under 18 år i det hele tatt tilgang til å betale for mikrotransaksjoner? Dette krever et bankkort av VISA/MASTERCARD såvidt jeg vet. Kanskje man heller burde lage en lov som straffer foreldre for elendig barneoppdragelse istedenfor..

Man får kjøpt Mastercard og Visa gavekort på butikken.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg som spiller og forelder ser INGEN fordeler med mikrotransaksjoner og har absolutt ingen problemer med et forbud mot dette. Skal en utvikler tjene penger på et spill så får de ha en gjennomsiktlig forretningsmodell.

 

Hadde du kjøpt sofaen din fra et firma hvor det var en sjanse for at sofaen din enten ble levert som en 10-seters skinnsalong eller en pinnestol?

 

Nei, jeg hadde ikke kjøpt en sofa hvor det var en sannsynlighet. Men butikken bør fortsatt ha mulighet til å selge den sofaen hvis de vil det, det er ditt problem om du er idiot nok til å kjøpe den - betingelsene er klinkende klare før du kjøper, og sålenge de er det bør det være helt innafor å tilby den forettningsmodellen. Det spiller ingen rolle om du ser "ingen fordeler" med mikrotransaksjoner, det er ingen som tvinger deg til å kjøpe mikrotransaksjoner,. Og hvis du ikke klarer å holde ungen din unna - så ta heller et kurs i foreldreoppdragelse.

 

Man får kjøpt Mastercard og Visa gavekort på butikken.

 

Vel, uansett - i så tilfelle er det kanskje på tide å få kontroll på barnet sitt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

- Hvordan og hvorfor har barn under 18 år i det hele tatt tilgang til å betale for mikrotransaksjoner? Dette krever et bankkort av VISA/MASTERCARD såvidt jeg vet. Kanskje man heller burde lage en lov som straffer foreldre for elendig barneoppdragelse istedenfor..

 

- Jeg er på ingen måte for mikrotransaksjoner, men jeg synes det å lage en forbudslov er noe dramatisk. Det er også folkets ansvar å ta avstand fra mikrotransaksjoner slik at den trenden dør ut. 

 

Jeg som spiller og forelder ser INGEN fordeler med mikrotransaksjoner og har absolutt ingen problemer med et forbud mot dette. Skal en utvikler tjene penger på et spill så får de ha en gjennomsiktlig forretningsmodell.

 

Hadde du kjøpt sofaen din fra et firma hvor det var en sjanse for at sofaen din enten ble levert som en 10-seters skinnsalong eller en pinnestol?

Da spiller du ikke mye online spill.

 

Hørt om dlc?

Hva skjer når barna dine skal spille sammen med vennene sine, og vennene har en dlc pakke som lar dem gå inn i et annet område av spillet?

Hva skjer når dlc pakken inneholder våpen og utstyr som er langt bedre enn det de kan få uten?

Hva skjer med serverne når kun 10% av spillerne har kartet serveren skifter over på?

 

Hvordan skaper det ulemper å kunne betale for at personen du spiller som skal få en blå genser istedenfor en rød?

 

 

Hadde du kjøpt en sofa om du kun fikk en stol, og så MÅTTE betale for å utvide den til en sofa?

 

Med mikrotransaksjoner kjøper du en sofa, så kan du kjøpe ekstra puter til den senere.

I mellomtiden får du en ny sofa gratis.

Lenke til kommentar

La oss heller straffe ALLE som spiller, med dyrere DLC og server vedlikehold, for å beskytte de som ikke eier impulskontroll.  :love:

 

Som sagt. er ingen grunn til det, et AAA spill tjener så mye at de kunne vedlikeholdt serverne i 100 år frem i tid uten at det påvirket alle penga de tjente.

Dette er propaganda fra folk som tjener millioner av dollar i året fordi de vil tjene hundrevis av millioner av året.

Lenke til kommentar

 

La oss heller straffe ALLE som spiller, med dyrere DLC og server vedlikehold, for å beskytte de som ikke eier impulskontroll.  :love:

 

Som sagt. er ingen grunn til det, et AAA spill tjener så mye at de kunne vedlikeholdt serverne i 100 år frem i tid uten at det påvirket alle penga de tjente.

Dette er propaganda fra folk som tjener millioner av dollar i året fordi de vil tjene hundrevis av millioner av året.

Skulle likt å se noen vise regnestykket på hvor mye mer utviklerne tjener nå i forhold til før, gjennomsnittlig, ikke bare de aller rikeste.

Lenke til kommentar

Da spiller du ikke mye online spill.

 

Hørt om dlc?

Hva skjer når barna dine skal spille sammen med vennene sine, og vennene har en dlc pakke som lar dem gå inn i et annet område av spillet?

Hva skjer når dlc pakken inneholder våpen og utstyr som er langt bedre enn det de kan få uten?

Hva skjer med serverne når kun 10% av spillerne har kartet serveren skifter over på?

 

Hvordan skaper det ulemper å kunne betale for at personen du spiller som skal få en blå genser istedenfor en rød?

 

 

Hadde du kjøpt en sofa om du kun fikk en stol, og så MÅTTE betale for å utvide den til en sofa?

 

Med mikrotransaksjoner kjøper du en sofa, så kan du kjøpe ekstra puter til den senere.

I mellomtiden får du en ny sofa gratis.

Jeg så kommentaren din et annet sted som mente at DLC var mye verre enn MTX og jeg begynte på et svar der men fant ut at det sannsynligvis ikke ville hjelpe deg på noen som helst måte, så jeg droppa det.

 

Med en DLC så vet du hva du får, med en lootbox så kan du i teorien bruke en uendelig mengder penger uten at du får det du vil ha. Ser du virkelig ikke forskjellen?!?

 

Jeg misliker DLC i nesten like stor grad som mtx/lootboxer fordi utviklerne ofte holder tilbake innhold i spill for å slippe de som DLC på et senere tidspunkt, men DLC er i hvert fall ikke lotteri på linje med lootboxer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, jeg hadde ikke kjøpt en sofa hvor det var en sannsynlighet. Men butikken bør fortsatt ha mulighet til å selge den sofaen hvis de vil det, det er ditt problem om du er idiot nok til å kjøpe den - betingelsene er klinkende klare før du kjøper, og sålenge de er det bør det være helt innafor å tilby den forettningsmodellen. Det spiller ingen rolle om du ser "ingen fordeler" med mikrotransaksjoner, det er ingen som tvinger deg til å kjøpe mikrotransaksjoner,. Og hvis du ikke klarer å holde ungen din unna - så ta heller et kurs i foreldreoppdragelse.

 

 

Vel, uansett - i så tilfelle er det kanskje på tide å få kontroll på barnet sitt. 

 

Jeg har ingen problemer med impulskontrollen, ei heller barna mine, men jeg setter pris på bekymringen din for at "foreldreoppdragelsen" min kan bli bedre! Jeg tror allikevel at et kurs i barneoppdragelse vil være mer hensiktsmessig...

 

Når det kommer til problemstillingen rundt mikrotransaksjoner (mtx) så har jeg som sagt ingen problemer med impulskontrollen så for min egen økonomi så er det ikke noe problem. Jeg synes allikevel at samfunnet kan, til en viss grad, tilpasses de "svakere" blant oss.

Lenke til kommentar

 

Da spiller du ikke mye online spill.

 

Hørt om dlc?

Hva skjer når barna dine skal spille sammen med vennene sine, og vennene har en dlc pakke som lar dem gå inn i et annet område av spillet?

Hva skjer når dlc pakken inneholder våpen og utstyr som er langt bedre enn det de kan få uten?

Hva skjer med serverne når kun 10% av spillerne har kartet serveren skifter over på?

 

Hvordan skaper det ulemper å kunne betale for at personen du spiller som skal få en blå genser istedenfor en rød?

 

 

Hadde du kjøpt en sofa om du kun fikk en stol, og så MÅTTE betale for å utvide den til en sofa?

 

Med mikrotransaksjoner kjøper du en sofa, så kan du kjøpe ekstra puter til den senere.

I mellomtiden får du en ny sofa gratis.

Jeg så kommentaren din et annet sted som mente at DLC var mye verre enn MTX og jeg begynte på et svar der men fant ut at det sannsynligvis ikke ville hjelpe deg på noen som helst måte, så jeg droppa det.

 

Med en DLC så vet du hva du får, med en lootbox så kan du i teorien bruke en uendelig mengder penger uten at du får det du vil ha. Ser du virkelig ikke forskjellen?!?

 

Jeg misliker DLC i nesten like stor grad som mtx/lootboxer fordi utviklerne ofte holder tilbake innhold i spill for å slippe de som DLC på et senere tidspunkt, men DLC er i hvert fall ikke lotteri på linje med lootboxer.

Uten at du får det du vil ha?

Om du kjøper en kasse så vil du ha det du får i den, du kjøper den ikke om du ikke har lyst på innholdet.

Lenke til kommentar

Uten at du får det du vil ha?

Om du kjøper en kasse så vil du ha det du får i den, du kjøper den ikke om du ikke har lyst på innholdet.

Har du forstått hva en lootbox er egentlig?!?

Det du har lyst på ligger i potten, så kjøper du et lodd hvor du KANSKJE har muligheten til å få akkurat det du vil ha.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...