Gå til innhold

Volkswagen åpner forhåndsbestilling av ID.3 – varsler 420 kilometer rekkevidde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil virkelig ha en bil som virker fra første dag? En bil som er stabil og forutsigbar og som ikke oppfører seg radikalt annerledes sånn helt plutselig? En bil som ikke risikerer at informasjonsskjermene start om og om igjen mens en kjører? Vil virkelig folk ha en bil der de vet hvilken funksjonalitet som er der når de kjøper den og nr de selger den? Finnes det virkelig mennesker som synes en stabil bilhverdag er trivelig?!? Sånne mennesker har garantert aldri opplevd hvor gøy det er med uforutsigbarhet med Tesla!

 

:D

 

Det er ikke alltid like enkelt for oss over snittet interessert å sette oss inn i hvordan andre mennesker ser på tingene. 

Men jeg kan enkelt sammenligne det med når jeg skal kjøpe en vaskemaskin. 

Den skal bare virke og jeg vil betale minst mulig for best mulig kvalitet som bare gjør den oppgaven jeg har kjøpt den for. 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja det vet jeg, bare rart at de har satt en grense på forhåndsreservasjoner. om jeg har forstått konseptet rett. 

Det er en spesiell modell, med litt ekstra kontra de vanlige. Eneste logiske må være at de tjener mer på den vanlige, kontra denne. Det står at man får med mye ekstrautstyr ved å være i lista. Var inne og sjekket. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en spesiell modell, med litt ekstra kontra de vanlige. Eneste logiske må være at de tjener mer på den vanlige, kontra denne. Det står at man får med mye ekstrautstyr ved å være i lista. Var inne og sjekket. 

 

Ja det stemmer nok. Har de nådd 30 000 enda? Bør jo nå det ganske fort om de slenger på "gratis" utstyr til denne allerede gunstige bilen i Europa(ref tidligere diskusjoner). 

 

Tesla var vell på rundt 400 000 reservasjoner innen denne tid. 

Lenke til kommentar

Ja det stemmer nok. Har de nådd 30 000 enda? Bør jo nå det ganske fort om de slenger på "gratis" utstyr til denne allerede gunstige bilen i Europa(ref tidligere diskusjoner). 

 

Tesla var vell på rundt 400 000 reservasjoner innen denne tid. 

Hvordan skal jeg vite det? Samt det er ingen som har nevnt "gratis utstyr". Trenger ikke være gratis, selv om de tjener mindre per bil de første 30,000 eksemplene. 

 

Stor forskjell mellom forhåndsbestilling av en Tesla og en VW. Tesla-fanboys handler pga tech. VW ID.3 blir mer en normal bil (selv om den inneholder endel tech den også), og følger nok mer normale normer med normale kunder, som helst vil prøvekjøre først. De trenger jo bare kopiere eGolf, så slår dem jo Tesla fra måned til måned, om man skal se på salgstallene nå, etter at støvet har lagt seg. Burde ikke være så vanskelig å få til. 

 

Model S og X må Tesla tydeligvis gjøre noe med, her har jo salgstallene nesten stoppet opp her i landet? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fabrikker tar tid å skalere opp. VW er ikke Tesla, de kan ikke bare male bilene halvveis på et telt i parkeringsplassen. Og har ingen grunn til det heller, de selger vel mest biler i verden.

 

Innenfor produksjon av produkter er normalen å produsere opp et lager, og så når du begynner å selge er produksjonen både skalert opp og du har lager. Så når Apple lanserer iPhone ligger det jo allerede veldig mange ferdige modeller på lager rundt omkring og fabrikken har produsert dem en stund allerede og er ved lansering på full produksjonskapasitet.

 

Det VW gjør her er å selge mens de skalerer opp produksjonen og optimaliserer. med 30K er vel fabrikken på 10% kapasitet eller noe? Greit antall for testproduksjon. Hadde det vært vanlig lansering ville de bare holdt de 30K på lager, så når de begynner vanlig salg i 2020 så har de 30K + en del mer på lager, og de sa vel 100K/år produksjon. Med mulighet til å skalere opp til 300K basert på etterspørsel. 

 

 

Kan minne på at Tesla sin fabrikk ENDA ikke alle disse årene er på full kapasitet.

Endret av Lunaris
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan skal jeg vite det? Samt det er ingen som har nevnt "gratis utstyr". Trenger ikke være gratis, selv om de tjener mindre per bil de første 30,000 eksemplene. 

 

Stor forskjell mellom forhåndsbestilling av en Tesla og en VW. Tesla-fanboys handler pga tech. VW ID.3 blir mer en normal bil (selv om den inneholder endel tech den også), og følger nok mer normale normer med normale kunder, som helst vil prøvekjøre først. De trenger jo bare kopiere eGolf, så slår dem jo Tesla fra måned til måned, om man skal se på salgstallene nå, etter at støvet har lagt seg. Burde ikke være så vanskelig å få til. 

 

Model S og X må Tesla tydeligvis gjøre noe med, her har jo salgstallene nesten stoppet opp her i landet? 

 

Nei jeg tenkte bare siden du hadde søkt litt på det nå så hadde du kanskje komt over ny oppdatering. Ikke noe mer enn det :) 

 

Tja, tallene er jo ganske ferske å totalt sett leder jo model 3 godt an i år. Men hvordan utviklingen blir der må en jo se an. I tillegg vill vell golf salget svekkes litt nå kan jeg tenke meg om folk er sugne på ID3. 

 

Ja det er vell planlagt enn større endring på S og X, men de ble jo nettopp bostet med litt knask. Spørs om det er nok. Men jeg er 100% enig. Interiøret trenger iallefall en skikkelig oppgradering! 

Lenke til kommentar

Tja, tallene er jo ganske ferske å totalt sett leder jo model 3 godt an i år. Men hvordan utviklingen blir der må en jo se an. I tillegg vill vell golf salget svekkes litt nå kan jeg tenke meg om folk er sugne på ID3. 

Model 3 burde lede mye mer i min mening når man sammenligner Model 3 og eGolf. Det tegner nok et bilde hvor høyt folk generelt sett setter de tingene Tesla sliter med om dagene på hva som er akseptert og ikke. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tesla var vell på rundt 400 000 reservasjoner innen denne tid. 

 

Og det stuntet tenker jeg brente ut det meste av forhåndsbestillings or reservasjonsmarkedet for elbiler. Nå har de fleste lært at forhåndsreservasjoner ikke har noe videre for seg. 

 

Leg merke til at tesla selv ikke vil snakke om hvor mange model Y reservasjoner de har fått. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er en spesiell modell, med litt ekstra kontra de vanlige. Eneste logiske må være at de tjener mer på den vanlige, kontra denne. Det står at man får med mye ekstrautstyr ved å være i lista. Var inne og sjekket.

Men skuffende lav rekkevidde. Jeg grubler veldig på denne og det å vente på 78kWh utgaven.

Lenke til kommentar

Men skuffende lav rekkevidde. Jeg grubler veldig på denne og det å vente på 78kWh utgaven.

Størrelsen er litt mindre enn Hyundai Kona, så sånn sett så er den jo ikke så langt unna. Blir spennende å se reell rekkevidde under tester om 6 måneder. 

 

Jeg er å vipper på hva jeg skal gjøre selv. Jeg har jo en leasing avtale på eGolf, med muligheter for at jeg kommer til å ende opp med overkjørte kilometre. Dette kan jeg kvitte meg med hvis jeg tidligere bytter den inn i en ID.3. Så spørs om jeg ikke bare gjør det, og har den bilen i 1-2 år til neste mulighet dukker opp. 

Lenke til kommentar

Model 3 burde lede mye mer i min mening når man sammenligner Model 3 og eGolf. Det tegner nok et bilde hvor høyt folk generelt sett setter de tingene Tesla sliter med om dagene på hva som er akseptert og ikke. 

 

De venter jo på nye biler, men ja det blir spennende å se hvor mange som selges i år. De kommer nok til å slå flere enn en rekord i år. Tror jeg. 

Lenke til kommentar

Og det stuntet tenker jeg brente ut det meste av forhåndsbestillings or reservasjonsmarkedet for elbiler. Nå har de fleste lært at forhåndsreservasjoner ikke har noe videre for seg. 

 

Leg merke til at tesla selv ikke vil snakke om hvor mange model Y reservasjoner de har fått. 

 

Ja det er jeg enig i, jeg var en av de som var "først" i køen men så fikk bilen relativt sent. Så kjenner godt til problemstillingen. Likevell glad jeg la ut for "billetten", hadde nok ikke hatt bilen i dag om alle droppet dette. De pengene har nok vært viktige for Tesla og produksjon av model 3. 

 

Model Y er jo ikke helt likt, der bestiller en jo bilen direkte. Men ja, det er nok langt mindre av dette nå pga hvordan de forholdt seg under utlevering av model 3

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De venter jo på nye biler, men ja det blir spennende å se hvor mange som selges i år. De kommer nok til å slå flere enn en rekord i år. Tror jeg. 

Salgsrekorder per måneder er ikke så spennende for min del. Jeg er mer interessert i å se salget pågående over hele året. Salgsrekorder per år blir mer givende. Der trur jeg andre biler tar over rimelig kjapt. ID.3 kan fint ta over neste år, avhengig av når de starter å levere bilene. Ikke nødvendigvis pga ID.3 er en bedre bil, men fordi jeg trur VW har mer peil på produksjon. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Salgsrekorder per måneder er ikke så spennende for min del. Jeg er mer interessert i å se salget pågående over hele året. Salgsrekorder per år blir mer givende. Der trur jeg andre biler tar over rimelig kjapt. ID.3 kan fint ta over neste år, avhengig av når de starter å levere bilene. Ikke nødvendigvis pga ID.3 er en bedre bil, men fordi jeg trur VW har mer peil på produksjon.

 

Jeg er mer opptatt av hva som er på veien fem år senere. Altså, hva er den faktiske kvaliteten på bilen.

Lenke til kommentar

Volkswagen bryr seg jo ikke om et peak på en uke, en måned eller et kvartal.

 

Volkswagen må jo nødvendigvis sikte seg inn mot elektrifisering av hele bilparken. Dermed legger de planene for dette. Ikke planer om at vi må lage X biler innen kvartalsslutt for å betale lånene våre. Det som har noe å si blir jo konsistent årlig produksjon og vekst.

 

Tesla selger og mye til folk som er entusiastiske for elbiler. I Norge er det en ting, men andre land hvor du betaler ekstra for elbiler over fossilbiler så vil ikke være en uendelig mengde mennesker som kjøper elbiler. Ser du Øst og Sør i Europa så har diesel-salget økt etter VW skandalen. Hvorfor? Fordi plutselig ble de bilene billigere. De bryr seg ikke om utslipp, prisen er det viktige.

 

VW må selge i volum på ikke hundretusener, eller millioner men titalls millioner. Da er det helt andre prioriteringer enn hva Tesla gjør som oppstart.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Salgsrekorder per måneder er ikke så spennende for min del. Jeg er mer interessert i å se salget pågående over hele året. Salgsrekorder per år blir mer givende. Der trur jeg andre biler tar over rimelig kjapt. ID.3 kan fint ta over neste år, avhengig av når de starter å levere bilene. Ikke nødvendigvis pga ID.3 er en bedre bil, men fordi jeg trur VW har mer peil på produksjon. 

 

Ja det kan de nok, men i år tror jeg nok det er model 3 så tar den. De er iallefall godt på vei.

Lenke til kommentar

Ja det kan de nok, men i år tror jeg nok det er model 3 så tar den. De er iallefall godt på vei.

        Nissan Leaf     Volkswagen Golf  Tesla Motors Model 3
Today -         8                20                18
May -         174               301               237
2019 -       3169              3962              7081
Total -     53577             36150              7082

Med tanke på at VW kjører rabatter på eGolf for å få den unna veien før ID.3 så tipper jeg Golf gjør det bra i år, hvis ikke Nissan holder stand igjen. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
        Nissan Leaf     Volkswagen Golf  Tesla Motors Model 3
Today -         8                20                18
May -         174               301               237
2019 -       3169              3962              7081
Total -     53577             36150              7082

Med tanke på at VW kjører rabatter på eGolf for å få den unna veien før ID.3 så tipper jeg Golf gjør det bra i år, hvis ikke Nissan holder stand igjen. 

 

 

Må ikke glemme at Tesla nå ligger rundt 2x og at de ikke har levert SR enda. Det blir nok en ny ekstrem måned når den kommer. Men, tiden vill vise. Kommer vell ny båt nå om ett par dager også, så mai blir nok bra for Tesla. 

Lenke til kommentar

Må ikke glemme at Tesla nå ligger rundt 2x og at de ikke har levert SR enda. Det blir nok en ny ekstrem måned når den kommer. Men, tiden vill vise. Kommer vell ny båt nå om ett par dager også, så mai blir nok bra for Tesla. 

Fremdeles et godt stykke opp. Hvor mange biler er det per båt? Så ser du jo hvor mange båter det faktisk må komme for å ta igjen Nissan og VW. Det TM3 må bevise er jo jevn leveranse, over lengre tid for å ta igjen totalen her. Sporadiske båter hver andre-tredje måned tar for lang tid. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...