Gå til innhold

Mexico - noen tips?


Anbefalte innlegg

Jeg tenker på en tur til Mexico. Har noen noen tips? Liker byer, strender, gammel kultur, ny kultur, mat, drikke, alt slikt, men kan ikke tenke meg være i en hektisk storby eller ligge på en strand hele tiden. Jeg snakker ikke spansk, så det er vel et problem? Tenker dog å lære meg litt de neste månedene. Jeg er naturligvis litt urolig for sikkerheten i landet. Noen tanker om det fra de som har vært der? Jeg tror jo ikke jeg blir rammet av narkovold, men tyveri, ran og slikt vet jeg at det er en sjanse for. Og hvis man er veldig dum med hvor man drar, kan det gå enda verre. Jeg ser visse regioner advares mot (Sinaloa f.eks.). Jeg er for øvrig ute etter å unngå de aller verste turiststedene også. Greit med turister, er jo det selv, men orker ikke at alt er tilrettelagt for besøkende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenker på en tur til Mexico. Har noen noen tips? Liker byer, strender, gammel kultur, ny kultur, mat, drikke, alt slikt, men kan ikke tenke meg være i en hektisk storby eller ligge på en strand hele tiden. Jeg snakker ikke spansk, så det er vel et problem? Tenker dog å lære meg litt de neste månedene. Jeg er naturligvis litt urolig for sikkerheten i landet. Noen tanker om det fra de som har vært der? Jeg tror jo ikke jeg blir rammet av narkovold, men tyveri, ran og slikt vet jeg at det er en sjanse for. Og hvis man er veldig dum med hvor man drar, kan det gå enda verre. Jeg ser visse regioner advares mot (Sinaloa f.eks.). Jeg er for øvrig ute etter å unngå de aller verste turiststedene også. Greit med turister, er jo det selv, men orker ikke at alt er tilrettelagt for besøkende.

 

Ikke for å skremme, men en kollega opplevde kidnapping av familien der.  Det endte "godt" etter flere uker og stor pengeinnsamling...  Husker ikke eksakt hvor det var, men det var ikke i det mest vanlige turistområder og heller ikke i de mest kjente problemområder.  Selv har jeg bare vært på turiststeder og der føltes det relativt trygt, men kjøpepresset (og det generelle maset) fra lokalbefolkningen var utrolig slitsom og det fristet ikke å gå rundt mye på egen hånd.  Mye mer av kulturel og historisk interesse jeg kunne tenke meg å se i Mexico, men inntrykket fra første turen setter nok så pass godt i meg at det ikke frister nok til enda en tur. 

Lenke til kommentar

Uff da, jeg trodde ikke folk var så masete der. Men kriminaliteten skremmer meg. Jeg har gjort mer research siden jeg skrev, og tenker meg f.eks. Mexico City (eller Mexico by som det egentlig heter på norsk), og så Oaxaca- og Chiapas-regionene. Dette er ikke de klassiske narkoproblemområdene. Men de som ble kidnappet, var dette folk som var synlig velstående? Vil det ramme en backpacker i vanlige klær? Tenker vel å legge igjen finklærne hjemme. Hvis man skal være redd hele tiden, er det jo ikke noe moro. Jeg vurderer også Cuba, som sies å være mye tryggere, men med enda flere irriterende selgere.

Lenke til kommentar

Men de som ble kidnappet, var dette folk som var synlig velstående? 

 

Nei, men lys i huden og hår som ikke er helsvart betyr ofte nordeuropeisk som igjen betyr "velstående" (i forhold til befolkningen der).  Hvis du føler du kan "blend in" med de indfødte er risikoen mye mindre.  Meningen er ikke å avskrekke, for der er sikkert mange som reiser ditt uten å bli utsatt for alvorlige forbrytelser, men i noen lande er det greit å være ekstra oppmerksom på risikoen. 

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke typisk meksikansk ut, nei. Men har mørkt hår forsåvidt. Jeg hører så mye forskjellig om Mexico. Noen sier at det er bedre enn ryktet tilsier, andre mener at det er veldig farlig. Man kan vel minimere risikoen ved å unngå visse landsdeler, bydeler og planlegge på forhånd hvis man skal dra i størst mulig grad.

Lenke til kommentar

I Mexico City er et utbredt problem Taxier som ser legitime ut, men ikke er det. Når en dum utlending setter seg i dem så kommer våpen frem og man blir utsatt for "express kidnapping" og tatt med til en minibank. Og du kan også bli ranet av politiet.

 

Yucatan skal være relativt sikkert for utleninger i forhold til resten av Mexico.

Lenke til kommentar

Men er Yucatan litt kjedelig? Ser på kartet det er stort, er vel mer enn de partystedene som er verdt å besøke? Klarer meg fint uten dem i det hele tatt. Men er jo en fin base å fly til, ser prisene til Cancun ligger på ca. samme som Mexico City.

Jeg har lest at Uber er tryggere enn normale taxier.

Endret av oglabar
Lenke til kommentar

Men er Yucatan litt kjedelig? Ser på kartet det er stort, er vel mer enn de partystedene som er verdt å besøke? Klarer meg fint uten dem i det hele tatt. Men er jo en fin base å fly til, ser prisene til Cancun ligger på ca. samme som Mexico City.

Det er av og til charter restplasser til Cancun som er veldig billig. Har selv bodd 4 steder på halvøya.

-Ved Cancun bor man på digre hoteller langs en tynn landstripe, styr unna.

-Cozumel er en kjedelig øy med mye turister hvor store cruie-skip gjerne blokkerer for utsikten og har drept dyrelivet i havet. Styr unna.

-Playa del Carmen ligger praktisk til og har varierte store og små tilbud.

-Isla Muheres har mere lokalbefolkning og også lokalte aktiviteter. Mange strender og ting å se under vann.

 

For aktiviteter har man:

-ruinene ved Chichen Itza, Coba og Tolum. Tolum har fine strender like ved.

-Mange cenotes hvor man kan prøve huledykking, en utrolig opplevelse.

-Manchones rev ved Isla Muheres hvor man kan dykke ved figurpark som er laget under vann.

-Xcaret bade-, aktivitets- og underholdningepark som mange likte å besøke, men jeg hoppet over den.

Ellers vanlige "syden"-aktiviteter som tur med katamaran.

Lenke til kommentar

Kanskje jeg burde nevne også at jeg blir nødt til å ta et spanskkurs i løpet av turen (ikke at det er så ille altså). Fikk et stipend via en organisasjon for å lære litt spansk, så må bli en del av turen. Men regner med det er muligheter for det mange steder.

Har du noen kjennskap til Oaxaca- og Chiapas-regionene da? 

Lenke til kommentar

Dette blir langt ?

Kor lenge skal du være i Mexico?

Eg er i Mexico no, vert her siden januar, men reiser heim på mandag ? Det er min 3. tur til Mexico, tilsammen blir det 1 år.

Eg har vert i 80 land, Mexico er den absolutte favoritten, eg er ikkje klar til å reise heim. Aldri hatt nokon problemer eller følt meg utrygg her. Traff ein blotter ein gang, men er det einaste. Har ikkje hørest mange skrekk historier fra andre reisende heller. Det som er mest vanlig er at politiet stopper deg om du kjører leiebil og krever at du betar ein bot for eit eller anna du ikkje har gjort. Eg hørte om eit tilfelle der ein fyllekjører drepte ein person, men betalte politiet 20 000 pesos (9100 kr) så dei lot han gå. Det er heilt sjukt. Dei fleste eg kjenner i Mexico city har blitt rana eit par ganger, men ikkje noko alvorlig.

Første gang eg var i Mexico for 10 år siden reiste eg til eit par plasser i Sinaloa, men turist plasser. Det einaste problemet eg hadde der var at det var så sjukt varmt.

 

Yucatan er ein grei plass å begynne for ein førstegangsreisende,men hold deg unna Cancun. Cancun er ikkje Mexico ? og det hørest ikkje ut som ein plass du ville trivest uansett.

Mykje gammel historie i Yucatan, det er pyramider overalt. Chichen Itza er den den mest kjente, den er ein av verdens 7 underverk, så veldig mange folk der. Eg fåretrekker Uxmal, Ek Balam og Coba. Desse kan du også klarere opp på pyramidene. I Coba kan du leie sykkel å sykle rundt til dei forskjellige ruinene. Tulum er også interessant. Ikkje like imponerende som mange av dei andre og ganske mange turister, men spesiell allikevel siden ligger ved havet.

Dei fleste strandplasser i Yucatan er ganske turistifisert. Tulum, Isla Holbox, Isla Mujeres er meir laid-back enn Cancun og Playa del Carmen. Det meste er for turister der og, men absolutt å fåretrekk. Mange backpackere der og. I morgon reiser eg til Puerto Morelos. Det ligger rett i nærheten av Cancun (flyr heim derifra) men skal være mykje roligere. Kan komme tilbake med ein rapport derifra. Akumal skal også være bra, men har ikkje vært der. Bacalar er heilt fantastisk. Det er ein innsjø som ligger lenger sør, mot grensa til Belize.

Merida og Valladolid er interessante byer å besøke i Yucatan. Begge ligger i nærheten av pyramider og cenoter. I Valladolid er det ein cenote I byen. Izamal er ein gul liten by mellom Valladolid og Merida. Dei har farga nesten alle husene gule og det er pyramider i byen.

 

Eventuelt kan du fly inn til Mexico City (CDMX) . Kanskje det ikkje er noko for deg siden du ikkje liker storbyer. Eg elsker CDMX og kunne tenkt meg å bu her. Den siste måneden har eg jobba som frivillig på eit guesthouse her. Har også venner her og besøkt byen fleire ganger tidlegare, så kjenner CDMX relativt godt. Det er ein av verdens største byer, men følest ikkje slik for meg. Det er mange forskjellige bydel og dei har all sitt eget særpreg. Det er ein veldig grønn by, mange parker her. Chapultepec er større en Central park. Om du reiser til CDMX må du få med deg antropolog museumet,veldig interessant.

Du kan reise videre sør fra CDMX til Puebla, Oaxaca, Puerto Escondido. Puebla er ein veldig fin by med masse historie, eit viktigslag i Mexicos historie fant sted her. Du kan også besøke verdens minste vulkan. Like ved Puebla er ein liten by som heiter Cholula. Der finner du verdens største pyramide. Uheldigvis bygde spanjolane ei kirke på toppen så den har ikkje blitt fulstendig utgravd. Det er 10 år siden eg var i Oaxaca, men det er fin by med masse god mat. Her som dei fleste plasser er det pyramider i nærheten. Fra Oaxaca by can du reise videre med buss (det er ein lang og svingete tur) eller fly til kysten. Eg var i Puerto Escondido for eit par månader siden. Fantastisk flott plass, fine strender, men ofte bølger, bra plass å lære surfing. Hoved stranda var ikkje så veldig fin, mange båter og masse folk. I det området er det mest turister. Over stranda er det meire lokalt. Mange bedre plasser å bu i gå avstand fra sentrum

Mange andre fine strender i området. Eg var også i Mazunte, men det var litt for hippie for meg, he he

 

Mange bra plasser å reise nord for CDMX og. Guadalajara, Guanajuato, Querétaro, Puerto Vallarta, Sayulita, San Luis Potosi. Guanajuato er ein utrulig vakker by. Mangen fargerike hus med trange gater oppover ei bratt fjellside. Eg gjekk på ein språkskule her for å friske opp spansken min (lærere spansk i Costa Rica og Guatemala)

Sayulita er ein veldig chilled l backpacker/surfe by. Fine strender og veldig koselig liten by. Mykje fin natur i området. Puerto Vallarta er også fint, men meire ein typisk turist by. Fra Guadalajara kan du reise på dagstur med tequila toget til Tequila. Ja, det er ein plass som heiter Tequila ?

 

Eg jobbet også på eit hoste i San Luis Potosi og reiste ein del rundt i staten. Litt meir utanfor allfarvei, men utrulig masse fin natur, elver, fosser, regnskog, ørken. Likte spesielt godt Xilitla og Real de Cartorce. Filmen The Mexican et spilt inn i Real de Cartorce. Sjarmerende gammel gruveby omgitt av fjell. Einaste bilvegen inn er gjennom tunell. Mange fine fjellturer i området. Er du heldig/uheldig(?) kan du også prøve payote her ?

 

Mine favoritter plassert i Mexico er, Mexico city, Sayulita, Merida, Real de Cartorce, Puerto Escondido, Valladolid, Guanajuato og Bacalar. Liker også La Paz og San Cristobal de las Casas godt, men det er 10 år siden eg var der.

 

Billig å fly innenriks. Langdistanse busser er veldig bra, men kan være kalde, så ta med jakke på bussen. Behagelig seter, du får ofte ei flaske vatten/brus, sandwich og snacks. Nokon buser har skjerm i setene, men alle filmene er dubbet til spansk ?. Er det ikkje skjerm i setet er i taket og dei viser ALTID film. Så enten du vill eller ikkje må du sjå filmer dubbet til spansk med litt for høgt volum. Mexico er eit ganske bråkete land generelt ?

 

Eg reiser altid med uber, didi eller en anna taxi app om det er mulig. Dei fleste større byer har uber. Kvar gong eg tar vanlig taxi spørr sjåføren om eg liker mexikanske menn (det gjer eg jo forsåvidt ?, men det er ikkje hans business)

 

Absolutt ein fordel å kunne litt spansk.

 

No skal eg slutte før dette blir ei heil bok,? men berre spørr om du lurer på noko meir

Lenke til kommentar

Mange takk, amalia, for omfattende svar (og til dere andre også, da).

Jeg liker storbyer. Men kan nok ikke være i Mexico by i flere uker, kanskje mest gøy med noen dager der, så dra videre. Men inntrykket mitt er at det er en temmelig heftig by. Hvilke bydeler er det man bør bo/være i? Noen bestemte tips når det gjelder bosted og mat? Jeg må som sagt ta et spanskkurs når jeg er i Mexico, for jeg har fått et stipend (jeg er heldig!). Det er ikke superstrengt, men er det jeg søkte om. Men tenker ikke jeg trenger gjøre det i fire uker om jeg blir så lenge. 

Ellers er det interessant hvordan folk har veldig ulike oppfatninger om sikkerheten. Jeg vet at trusselen mange steder lett hauses opp, og at de fleste reiser overalt er uproblematiske. Men vil ikke ta lett på det heller. Jeg skjønner at det er enkelte ting som bør unngås; taxier, de mest utsatte narkoområdene osv. 

Jeg skal søke opp alle stedene du nevner. Jeg foretrekker å fly til Mexico by, virker mer spennende enn å havne rett i det verste sydenhelvetet, som det virker som om Cancun er. Det gir mange muligheter. Men kommer ikke til å stresse rundt på denne turen, heller velge meg noen få steder og ta det med ro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...