Gå til innhold

Komplett Gamer Xtreme eller bygge selv?


Anbefalte innlegg

Hei!


 

Jeg er på utkikk etter en stasjonær PC med gode spesifikasjoner, med et budsjett på 25 000kr - 30 000kr (helst førstnevnte beløp). Jeg vurderer å bygge selv men er også åpen for ferdigbygde PCer fra leverandører som f.eks Komplett om tilbudet er godt nok.

 

Komplett har for øyeblikket et relativt godt tilbud på denne maskinen, som har mer enn nok av det jeg trenger, samt at den holder tritt i mange år framover. Konfigurert uten Windows 10 Home ligger denne på kr 26 871. Skal jeg bygge en PC selv med like komponenter må jeg ut med minst 28-30 000kr. - om ingen andre bedre tilbud kommer min vei innen uken blir det kanskje å bestille denne.

 

Her er forøvrig komponentene jeg har valgt ut om jeg eventuelt bestemmer meg for å bygge selv:

 

Totalpris: 28 356kr ved bruk av prisjakt.no

 

 
CPU Cooler: Corsair - H150i PRO 47.3 CFM Liquid CPU Cooler  ($145.90 @ OutletPC) 
Motherboard: Gigabyte - Z390 AORUS MASTER ATX LGA1151 Motherboard  ($269.89 @ OutletPC) 
Total: $3247.75 (28 356 norske kroner ved bruk av prisjakt.no)
Prices include shipping, taxes, and discounts when available
Generated by PCPartPicker 2019-05-07 21:17 EDT-0400

 

Da jeg såg på komponenter til PC, spesifikt GPU, la jeg merke til at prisene er noe klussete her i Norge. Jeg skal ikke klage, men i mine øyne gir det ikke mening at f.eks GPU 1 er dyrere en GPU 2 under:

 

  1. GPU 1 - Asus ROG Strix 2080 Ti (14 999,-)
  2. GPU 2 - Asus ROG Strix 2080 Ti OC (14 253,-)

Dette gjelder også flere komponenter.

 

Det er ikke særlig lett å handle teknologi i Norge, spesielt om man ikke har særlig peiling på hva man bør se etter. For det første er alt overpriset (betal mer for komponenter som yter mindre) og for det andre lite oversiktlig. Prisjakt.no er din venn, men for det meste liker jeg å kjøpe alle komponentene fra én og samme butikk. I det store utland er det også vanlig å benytte seg av prisdifferansen på forrige generasjons komponenter, men i Norge er ikke dette tilfellet. Her er f.eks en 8700K prosessor en hundrelapp unna en 9700K. Dette er frustrerende, iallefall for en som helst vil invistere i nytt og ikke brukt.

Endret av Sisto90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde heller gått for oppsettet ditt :thumbup: Hva med å kutte et par lapper på 2080Ti, kjøre en 2080 som er mer enn tilstrekkelig nok, og gå for ROG Swift PG279Q (IPS) eller PG278QR (TN) istedet? Arguably de beste monitorene for gaming med 144hz+ og lavest total lag, og uslåelig fargereproduksjon på IPS panelet med slike hastigheter. Har selv hatt begge disse monitorene og hadde valgt PG279Q pga bildet, da ytelsen er det samme som PG278QR (til og med en smule lavere total lag) og du får et MYE bedre og mer korrekt bilde.

 

Ville også sett etter 3200mhz 14CL minnebrikker når du først slår på stortromma :) Helt enig med Evo over Intel p. Dersom du skulle finne rom budsjettmessig kan jeg anbefale RMx1000x 1000W. Du trenger ikke så mye, men med 1000W PSU vil du unngå at vifta kicker in selv under tung belastning. :ph34r:

 

Lykke til.

 

Edit: AMD slipper sin nye CPU-line om ikke så lenge, som etter all formodning antas å gi Intel skikkelig konkurranse frem til Intel sin neste line kommer. Hvis du ikke har dårlig tid kan det være lurt å se etter :) High-end (2080Ti konkurrent) Navi GPU kommer en gang neste år. Enn så lenge har man Radeon VII som et alternativ til 2080, men igjen blir det litt svakere.

 

Edit2: Jeg bygger nytt rundt samme budjsett i løpet av året selv og kommer til å vente på nye Ryzen 3000-serien og kombinere det med Radeon VII. Så oppgraderer jeg til high-end Navi GPU når det kommer neste år  :xmas: (meshify c, asus x570, rmx1000x, g.skill trident z 32gb 3200 14cl, 970 pro, 7 3700X/9 3850x/radeon vii, noctua nh-d15 cpu kjøler og 6 noctua vifter) 

Endret av lolokaa
Lenke til kommentar

Hadde heller gått for oppsettet ditt :thumbup: Hva med å kutte et par lapper på 2080Ti, kjøre en 2080 som er mer enn tilstrekkelig nok, og gå for ROG Swift PG279Q (IPS) eller PG278QR (TN) istedet? Arguably de beste monitorene for gaming med 144hz+ og lavest total lag, og uslåelig fargereproduksjon på IPS panelet med slike hastigheter. Har selv hatt begge disse monitorene og hadde valgt PG279Q pga bildet, da ytelsen er det samme som PG278QR (til og med en smule lavere total lag) og du får et MYE bedre og mer korrekt bilde.

 

Ville også sett etter 3200mhz 14CL minnebrikker når du først slår på stortromma :) Helt enig med Evo over Intel p. Dersom du skulle finne rom budsjettmessig kan jeg anbefale RMx1000x 1000W. Du trenger ikke så mye, men med 1000W PSU vil du unngå at vifta kicker in selv under tung belastning. :ph34r:

 

Lykke til.

 

Edit: AMD slipper sin nye CPU-line om ikke så lenge, som etter all formodning antas å gi Intel skikkelig konkurranse frem til Intel sin neste line kommer. Hvis du ikke har dårlig tid kan det være lurt å se etter :) High-end (2080Ti konkurrent) Navi GPU kommer en gang neste år. Enn så lenge har man Radeon VII som et alternativ til 2080, men igjen blir det litt svakere.

 

Edit2: Jeg bygger nytt rundt samme budjsett i løpet av året selv og kommer til å vente på nye Ryzen 3000-serien og kombinere det med Radeon VII. Så oppgraderer jeg til high-end Navi GPU når det kommer neste år  :xmas: (meshify c, asus x570, rmx1000x, g.skill trident z 32gb 3200 14cl, 970 pro, 7 3700X/9 3850x/radeon vii, noctua nh-d15 cpu kjøler og 6 noctua vifter) 

 

 

Takk for svar!  :)

 

Det er ikke ofte jeg investerer i PC (har for øyeblikket ingen), så når jeg først lar lommeboka gråte vil jeg gjerne ha det beste jeg kan få innen budsjettet slik at det iallefall holder meg i mange år framover. I forhold til GPU kommer jeg til å redigere/rendre 4K video, samt spille eSport-spill på høyt nivå med 240Hz monitor. Jeg kommer også til å investere i neste generasjon VR-hodesett etterhvert, hvor jeg har lyst å benytte meg av supersampling ++ etc, så jeg tipper at Ti-kortet blir handy til slikt!  :ninja: (eller holder det med 2080 med tanke på dette?)

 

Jeg leste nylig at Intel ikke kommer til å oppgradere til 10 nm prosessorer før i 2022 tidligst (selv om hva som helst kan skje), så da tenker jeg at det blir å hoppe på i9900k i stedet for å vente på neste generasjon. Tror du det kan lønne seg å vente på AMD og se om prisene eventuelt dropper? Lurer også på om det er lurt å vente til sommersalget for å spare et par kronarser?

 

Builden din ser veldig bra ut! Kan jeg spørre hvorfor du går for Pro-versjonen av Samsung mot f.eks Evo Plus?

Lenke til kommentar

Takk for svar!  :)

 

Det er ikke ofte jeg investerer i PC (har for øyeblikket ingen), så når jeg først lar lommeboka gråte vil jeg gjerne ha det beste jeg kan få innen budsjettet slik at det iallefall holder meg i mange år framover. I forhold til GPU kommer jeg til å redigere/rendre 4K video, samt spille eSport-spill på høyt nivå med 240Hz monitor. Jeg kommer også til å investere i neste generasjon VR-hodesett etterhvert, hvor jeg har lyst å benytte meg av supersampling ++ etc, så jeg tipper at Ti-kortet blir handy til slikt!  :ninja: (eller holder det med 2080 med tanke på dette?)

 

Jeg leste nylig at Intel ikke kommer til å oppgradere til 10 nm prosessorer før i 2022 tidligst (selv om hva som helst kan skje), så da tenker jeg at det blir å hoppe på i9900k i stedet for å vente på neste generasjon. Tror du det kan lønne seg å vente på AMD og se om prisene eventuelt dropper? Lurer også på om det er lurt å vente til sommersalget for å spare et par kronarser?

 

Builden din ser veldig bra ut! Kan jeg spørre hvorfor du går for Pro-versjonen av Samsung mot f.eks Evo Plus?

 

2080 holder etter min mening, disse kortene er egentlig en "midlertidig" greie til Nvidia slipper deres neste next-genkort. I mellomtiden vil AMD utkonkurrere Intel og i9 9900K med sin nye 7nm 3000-serie. Med andre ord kan vi forvente prisreduksjoner, og dersom du vil ha det beste av det beste kan Ryzen (når det releaser) være et bedre alternativ frem til Intel kommer med sine saker (2021-2022).

 

Er du skikkelig glad i ray-tracing osv. må du utelukke AMD enn så lenge. Man kan forvente deres svar på ray-tracing når de slipper høyeste-tier Navi GPU neste år. Jeg ville anbefalt å se etter de nye Ryzen-CPU/GPUene, og parre det opp med 2080/Ti/Navi om du vil, men som nevnt over ville jeg prioritert de ekstra lappene andre steder enn Ti. Du går ikke glipp av noe med 2080 istedet for Ti i dag. Eller de neste par årene for den saks skyld.

 

AMD har sin Radeon VII som er en så vidt verdig konkurrent til RTX2080, så man har all grunn til å forvente at AMD sitt nye flagship vil overkjøre både VII og 2080, og evt. konkurrere mot Ti. For første gang på lenge har vi ordentlig konkurranse mellom AMD og Intel, så nå begynner valgmulighetene å vise seg. Det er generelt sett ikke veldig hensiktsmessig å vente og vente når det kommer til komponenter, men nå er vi rett rundt hjørnet på en generasjonsovergang så kanskje det ikke er så dumt å vente og se likevel :)

 

 

970 Pro over Evo fordi stortromme  :wee: Har 970 Evo i en annen PC så blir Pro i neste build :dribble:

 

Edit:

Uoffisielle spec "leaks": https://www.techpowerup.com/255099/possible-listings-of-amd-ryzen-9-3800x-ryzen-7-3700x-ryzen-5-3600x-surface-in-online-stores

Ryzen 3000 vs i9 9900K https://www.youtube.com/watch?v=Jc7lqFaTvPo

Endret av lolokaa
Lenke til kommentar

CPU: Intel - Core i9-9900K 3.6 GHz 8-Core Processor  ($489.99 @ Walmart) 

 

Ser bra ut :)

 

- Bytt ut RAM brikkene med disse. Husk sett riktig minne profil i BIOS.

- Bytt ut SSD med denne eller denne. Sistnevnte er raskere, og derfor dyrere.

 

Men om du kan vente med å bygge PC, så kommer jo AMD Ryzen 3000 serien til sommeren da. Den kan være verdt å vente på. Vi vet nok ytelsen i Juli en gang.

 

Ekte Windows 10 lisens kan du faktisk kjøpe billig på Ebay.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Ser bra ut :)

 

- Bytt ut RAM brikkene med disse. Husk sett riktig minne profil i BIOS.

- Bytt ut SSD med denne eller denne. Sistnevnte er raskere, og derfor dyrere.

 

Edit: Med 3200mhz 14CL er du sikker på at du får Samsung B-Die. Med 16CL får du det mest sannsynlig ikke. 

 

Noen grunn til 3600mhz 15cl over 3200mhz 14cl? 

https://www.overclock.net/forum/attachment.php?attachmentid=109825&d=1520811203

 

Intel 660P og SX8200 Pro er raske og kost effektive SSDer, men trådstarter er ute etter best mulig ytelse og har et solid budsjett, så jeg vil tro han blir mer fornøyd med 970 Evo. 

Endret av lolokaa
Lenke til kommentar

Noen grunn til 3600mhz 15cl over 3200mhz 14cl? 

 

En 9900K liker høy minne båndbredde, derfor de 3600C15 brikkene. Jeg kunne foreslått disse, men de er enda dyrere.

 

Intel 660P og SX8200 Pro er raske og kost effektive SSDer, men trådstarter er ute etter best mulig ytelse og har et solid budsjett, så jeg vil tro han blir mer fornøyd med 970 Evo. 

 

I følge Nizzen er SX8200 Pro raskere enn 970 EVO på 4K random read ytelse, og den ytelsen betyr mer enn sekvensiell ytelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En 9900K liker høy minne båndbredde, derfor de 3600C15 brikkene. Jeg kunne foreslått disse, men de er enda dyrere.

 

 

I følge Nizzen er SX8200 Pro raskere enn 970 EVO på 4K random read ytelse, og den ytelsen betyr mer enn sekvensiell ytelse.

 

Har ikke sett testene til Nizzen, men SX8200 Pro har høyere write speeds, der 970 outperformer på så og si alt annet. Betydelig lavere feilmargin og jevnt over et mer solid og produkt av høyere kvalitet. Derav den stivere prisen på 970. Tror det er det TS er ute etter. Edit: Mener på ingen måte at SX8200 Pro er et dårlig m2. Snakker man pris/ytelse er det et konge SSD.

 

Det er snakk om å kanskje vente på Ryzen, da kan det være bedre med 4xxx 16CL brikker for eksempel, helt avhengig av verdiene X570 kommer til å støtte. Inntil det er avklart, har 3200mhz CL14 bedre ytelse enn 3600mhz CL15 som du ser på charten over. Tror det er det TS er ute etter :)

Endret av lolokaa
Lenke til kommentar

Har ikke sett testene til Nizzen, men SX8200 Pro har høyere write speeds, der 970 outperformer på så og si alt annet. Betydelig lavere feilmargin og jevnt over et mer solid og produkt av høyere kvalitet. Derav den stivere prisen på 970. Tror det er det TS er ute etter. 

 

Nizzen på forumet her om du lurer. Angående slikt stoler jeg på Nizzen. Han er ganske oppdatert. Igjen, 4K random read @ QD1 er ganske viktig, og her er SX8200 raskere i følge Nizzen.

Lenke til kommentar

Nizzen på forumet her om du lurer. Angående slikt stoler jeg på Nizzen. Han er ganske oppdatert. Igjen, 4K random read @ QD1 er ganske viktig, og her er SX8200 raskere i følge Nizzen.

 

Stoler på de tusenvis av testene og sammenligningene både kunstige benchmarks og real world tests som er tilgjengelig for alle på hele internett :) Og i dette tilfellet har jeg erfaring med begge produktene. 4K random read er viktig, og begge SSDene har sammenlignbare verdier der. Når det kommer til resten, er 970 generelt sett bedre. For prisen er SX8200 Pro bedre. Men det er det. 

 

Her er et eksempel på SX8200 Pro sin høye random read

https://imgur.com/VlNSnCq

Det betyr ikke nødvendigvis at det overgår 970 Evo på andre områder. Jeg tar de 10% styrkene alle andre steder enn den marginale random read forskjellen.

 

Edit: @Nizzen Hadde vært kult å se testene dine mellom disse SSDene :thumbup:

Endret av lolokaa
Lenke til kommentar

En 9900K liker høy minne båndbredde, derfor de 3600C15 brikkene. Jeg kunne foreslått disse, men de er enda dyrere.

Jeg har faktisk vurdert å gå helt opp til minnebrikker med 4600Mhz CL17 (mer spesifikt G.Skill sine), da disse ser ut til å yte veldig godt, om ikke best, i spill og div minnesultne applikasjoner. Jeg var først satt til at Intel var mindre krevende til høyere minnefrekvens mot AMD, men i følge tester på det store internett ser det faktisk ut til å ha en ganske stor påvirkning.

 

Edit: @Nizzen Hadde vært kult å se testene dine mellom disse SSDene :thumbup:

 

Dette kunne vært interessant å se! 

 

Jeg har samtidig bestemt meg for å kutte litt på kostnadene og gå for et 2070-kort og heller oppgradere RAM og SSD. For SSD valgte jeg 970 Pro - denne regner jeg med er uslåelig i denne prisklassen. RAM står for øybelikket på 16 GB 4600Mhz, men der er jeg fortsatt usikker.

Lenke til kommentar

Jeg har samtidig bestemt meg for å kutte litt på kostnadene og gå for et 2070-kort og heller oppgradere RAM og SSD. For SSD valgte jeg 970 Pro - denne regner jeg med er uslåelig i denne prisklassen. RAM står for øybelikket på 16 GB 4600Mhz, men der er jeg fortsatt usikker.

 

Går jo an med et 2070 kort som ventekort til neste generasjon 7nm GPU kommer fra Nvidia da. Synes ikke selv at 2080Ti er verdt 12-15000 kroner...

 

Samsung 970 PRO er raskere ja, men om du merker det i praksis fra EVO modellen....neh. Trenger du virkelig noe raskt, så er Intel Optane 905p kongen på haugen, men koster også deretter.

 

4600 Mhz RAM brikker er ikke akkurat plug & play da, så ingen garanti. Du må tweake ting i BIOS for å få ting stabilt og raskt (riktige timings og nok volt). 

Lenke til kommentar

Går jo an med et 2070 kort som ventekort til neste generasjon 7nm GPU kommer fra Nvidia da. Synes ikke selv at 2080Ti er verdt 12-15000 kroner...

 

Samsung 970 PRO er raskere ja, men om du merker det i praksis fra EVO modellen....neh. Trenger du virkelig noe raskt, så er Intel Optane 905p kongen på haugen, men koster også deretter.

 

4600 Mhz RAM brikker er ikke akkurat plug & play da, så ingen garanti. Du må tweake ting i BIOS for å få ting stabilt og raskt (riktige timings og nok volt). 

 

 

Min opprinnelige plan var å bare kjøre på med det beste av det beste, men må nok være ærlig med meg selv og innse at jeg ikke trenger mer enn et 2070-kort. Som du sier, 12-15 000kr for en GPU er rett og slett ikke verdt det for denne gang. Kanskje neste generasjon dog, må nok bare vente og se ;)

 

Jeg har en del tidligere erfaring med tweaking og optimalisering i BIOS, men minnebrikker er noe jeg har viket unna annet enn enkel XMP-klokking og Maximus Tweak Mode seleksjon (Asus IX Hero). Bort fra dette streiker kunnskapen.

Lenke til kommentar

Min opprinnelige plan var å bare kjøre på med det beste av det beste, men må nok være ærlig med meg selv og innse at jeg ikke trenger mer enn et 2070-kort. Som du sier, 12-15 000kr for en GPU er rett og slett ikke verdt det for denne gang. Kanskje neste generasjon dog, må nok bare vente og se ;)

 

Jeg har en del tidligere erfaring med tweaking og optimalisering i BIOS, men minnebrikker er noe jeg har viket unna annet enn enkel XMP-klokking og Maximus Tweak Mode seleksjon (Asus IX Hero). Bort fra dette streiker kunnskapen.

 

2070/(vurder Radeon VII)med Ryzen 3000-serie CPU, og se hvilke minnefrekvens X570 kortene støtter og velg RAM deretter. i9 funker, men vil tro du får mer ut av styrken rundt multi-threading til Ryzen for ditt behov. Har en liten mistanke om at X570 kortene kanskje vil støtte 4600 ;)

Endret av lolokaa
Lenke til kommentar

Hvor har du det fra? At AMD har forbedret/tweaket minnekontrolleren kan tenkes, men DDR4 4600 var vel litt for optimistisk.

 

Navi er optimistenes generasjon :cool: Bare håper :)

 

"TUM_APISAK, a very well respected leaker in the hardware scene, has tweeted the alleged specifications for AMD's upcoming Ryzen 3000-series 16-core processor,"

https://www.tomshardware.com/news/amd-ryzen-3000-series-16-core-cpu-specs,39304.html

 

Nytt i går :new_woot:

Endret av lolokaa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...