Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Internett mister hastigheten i perioder. Må restarte routeren.


Anbefalte innlegg

Jeg bruker i dag en relativt dyr og ny router fra Netgear. Ved jevne mellomrom faller hastigheten til Internett ned til 4-6 mbps når det i utgangspunktet skal nå nesten 200 mbps. Ofte kan dette løses ved å restarte routeren. 

 

Noen som har opplevd dette, og eventuelt vet hvordan jeg kan løse problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akkurat hvilken ruter er det? Kjøpte nylig en Nighthawk r6s (r8000p). Den leverte jeg tilbake pga. den var veldig ustabil.

 

Oftest er jo slikt forklart med interferens på kanalen som brukes el. Men det var ikke tilfelle her.

 

Jeg hadde innimellom hastighetsproblemer som du beskriver, men oftest at det ikke gikk å koble til i det hele tatt... Kombinert med _veldig_ tregt GUI, begrensa innstillingsmuligheter for en ruter i denne prisklassen, og at det var nesten umulig å gjøre endringer på trådløsinnstillingene pga. dårlig programert GUI, vurderte jeg det til at den rett og slett ikke var vært embalasjen den kom i...

 

Fant flere tråder om det på netgear sine forum, og ser ut som det var problemer som dukket opp for et halvt års tid siden, som de ikke har klart å fikse med nyere oppdateringer...

Lenke til kommentar

Akkurat hvilken ruter er det? Kjøpte nylig en Nighthawk r6s (r8000p). Den leverte jeg tilbake pga. den var veldig ustabil.

 

Oftest er jo slikt forklart med interferens på kanalen som brukes el. Men det var ikke tilfelle her.

 

Jeg hadde innimellom hastighetsproblemer som du beskriver, men oftest at det ikke gikk å koble til i det hele tatt... Kombinert med _veldig_ tregt GUI, begrensa innstillingsmuligheter for en ruter i denne prisklassen, og at det var nesten umulig å gjøre endringer på trådløsinnstillingene pga. dårlig programert GUI, vurderte jeg det til at den rett og slett ikke var vært embalasjen den kom i...

 

Fant flere tråder om det på netgear sine forum, og ser ut som det var problemer som dukket opp for et halvt års tid siden, som de ikke har klart å fikse med nyere oppdateringer...

R7000P.

 

Fant du en annen som du er mer fornøyd med?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Endte opp med Ubiquiti Edgerouter, men vil ikke nødvendigvis anbefale det med mindre du har litt erfaring med nettverk.

 

Har hatt gode erfaringer med Asus sine rutere. Grensesnittet deres er uendelig mye bedre enn Netgear sitt, i tillegg til å ha bedre funksjonalitet. Men har ikke testet noen av de nyere modellene deres.

 

Det som er kjipt med både Netgear og Asus sine rutere er at det er færre kanaler å velge mellom på 5GHz, iallfall på de modellene jeg har sett. Vet ikke om det er bedre på andre leverandører. Der har virker det som ruterne fra internettleverandørene faktisk har en betydelig fordel...

Lenke til kommentar

Endte opp med Ubiquiti Edgerouter, men vil ikke nødvendigvis anbefale det med mindre du har litt erfaring med nettverk.

 

Har hatt gode erfaringer med Asus sine rutere. Grensesnittet deres er uendelig mye bedre enn Netgear sitt, i tillegg til å ha bedre funksjonalitet. Men har ikke testet noen av de nyere modellene deres.

 

Det som er kjipt med både Netgear og Asus sine rutere er at det er færre kanaler å velge mellom på 5GHz, iallfall på de modellene jeg har sett. Vet ikke om det er bedre på andre leverandører. Der har virker det som ruterne fra internettleverandørene faktisk har en betydelig fordel...

Hvis det er DFS-kanaler du snakker om, så har Asus og Netgear mange rutere som støtter dette. På eldre modeller er det mer naturlig at dette ikke er støttet. Men kan være at de høye kanalene ikke kan settes manuelt, men at de kun blir gjort tilgjengelig via automatisk kanalvalg. I den grad man kan sette det manuelt på en del andre rutere, skal de skifte over automatisk uansett hvis det f.eks. detekteres radar i frekvensområdet uansett.

 

Må si meg enig i at jeg liker GUI-et til Asus litt bedre enn Netgear sitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...