Gå til innhold

Frykten for et fjerde rike sprer seg


Anbefalte innlegg

Jeg gidder faktisk ikke grave dypt for å finne kilder, jeg er ingen historiker, men selv bare en kort kikk på Wikipedia støtter mine påstander.

 

Høres ut som de tallene du nevnte ikke var ekte. Jeg vet ikke hvor mange spanjoler som dro til Fillippinnene, men basert på hvor langt det er fra Spania, og hvor få rene spanjoler det er idag i Fillippinnene så kan det ikke være mange.

 

Og hvis wikipedia støtter dine påstander, hvorfor linker du ikke til det?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som de tallene du nevnte ikke var ekte. Jeg vet ikke hvor mange spanjoler som dro til Fillippinnene, men basert på hvor langt det er fra Spania, og hvor få rene spanjoler det er idag i Fillippinnene så kan det ikke være mange.

 

Og hvis wikipedia støtter dine påstander, hvorfor linker du ikke til det?

Her. Jeg trodde ikke det skulle være så vanskelig å finne. Beklager.

 

Klarer vi ikke engang bli enig om dette, så er vi ferdige her. Trur jeg melder meg ut nå.

God idé. Noen er umulige å diskutere med. Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Her. Jeg trodde ikke det skulle være så vanskelig å finne. Beklager.

 

Ikke noe problem. Det står i lenken din at 600 var rene spanjoler, mens det var 20000 kinesere. Uansett hva tallet var, så er det svært lavt og kan ikke påvirke genetikken i Fillippinene. Det er heller ikke nok til å gjøre store forandringer i kulturen utenom kosmetiske forandringer som gatenavn.

 

Og du trenger ikke å lytte til meg, dette er kjent kunnskap 

 

Why is there such a small percentage of Filipinos with Spanish ancestry, given Spain ruled the Philippines for hundreds of years?

 

It’s because Filipinos greatly outnumbered the Spaniards back then. The Philippines didn’t get as much as Spanish immigrants compared to Latin Americans because the country is so far away from mainland Spain.

 

Add to that is the fact that the Filipino Mestizos tend to lean on being a lot more educated and affluent than the native Filipinos. The Mestizos made fewer kids due to having other priorities. Whilst the average native Filipinos were only peasants and had the luxury to make more children (which is ironic despite having less wealth). And this skewed the percentages between the mixed and pure Filipinos even more.

 

Now you might be wondering, if us Filipinos became mostly pure, then why is it that half, if not, most of Latin Americans are Mestizos today even though we were conquered much longer?

 

The answer to that is natural selection.

 

The Amerindians greatly outnumbered the Spanish immigrants as well, but the thing is, at least 90–95% of them were wiped out by smallpox (a disease that most of our Filipino ancestors were immune at) over a long period of time. And the only Amerindians that survived were either just really lucky, or were part of the tiny minority who has the antibodies to fight the disease. And the Spaniards copulated with those tiny amount of Amerindians. Over the course of centuries, the Spaniards were no longer as outnumbered as they were before.

 

And thus, we Filipinos did not become like most Latin Americans who are Mestizos.

 

https://www.quora.com/Why-is-there-such-a-small-percentage-of-Filipinos-with-Spanish-ancestry-given-Spain-ruled-the-Philippines-for-hundreds-of-years

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Snakker en ikke her i stor grad om kolonisering?  Ja i India er man flink i engelsk etc. Og indianerne er flinke i engelsk og spansk :-) Kommer man som kolonister/okkupanter og overtar mye av økonomien så får man kulturell innflytelse med på kjøpet?

 

Det var ikke dette jeg mente å snakke om når jeg prøvde å drøfte hva som skjer når (ulike) kulturer kommer inn i samme område. 

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Og så glemmer du de 16500 fra Mexico og Peru.

Men nå gidder jeg faktisk ikke mer kverulering.

 

Men her snakker vi da ikke om rene spanjoler, det er fortsatt ikke et høyt tall og som vi kan lese i teksten så var de i konstant krig med lokalbefolkningen. I den grad det var raseblanding så skjedde det igjennom voldtekt og prostitusjon.

 

Men jeg viste deg til et quora innlegg som sier akkuratt det samme som meg. Er du uenig i hva han sier?

Lenke til kommentar

Her er en artikkel som bekrefter det jeg har sagt.

 

Konklusjonen er filippinerne har ikke mye spansk dna, Filippinerne har ikke masse spansk mat, Filippinerne har ikke mye spansk kultur. Det er ikke rart, indere ble heller ikke britiske av å bli kolonisert.

 

I den grad filippinerne ble forandret er at de bruker mye spansk for gatenavn og etternavn. Men det er forventet når et land er kolonisert av Spania i flere hundre år. Det som er mest overaskende er hvor få som prater spansk idag. Det er fordi de ikke satte opp et universielt skolesystem, og da vil de heller ikke få mye kulturell påvirkning over vanlige filippinerne.

 

While Latino and Spanish ancestry may be true for a portion of the population due to the intermarriage between Latin Americans and Filipinos during Spanish rule, it doesn't apply to the majority of Filipinos. No magical mass migration of Spaniards or Latin Americans took place.

The people of the Philippines have BEEN in the Philippines thousands of years before the first Spaniard even step foot in the archipelago. We were long-discovered by the Chinese before the Spaniards.
 
Filipinos are descendants of native Pacific tribes, and are closely related to the aboriginals of Taiwan, as well as the people of Indonesia, Malaysia, the natives of Singapore, the Oceanic regions such as Micronesia and even Polynesia (Hawaii, Samoa...etc).

 

So not only do most Filipinos not speak Spanish, Filipinos don't even embrace Spanish language as the national unifying language of the Filipino people. You will almost never see a Filipino organization overseas raving about the Spanish language, it will always be Filipino language (an off-shoot of Tagalog, a language native to the Manila area).

 

But lechón, chicharrón and arroz caldo are all Latin American foods!

Actually.....about arroz caldo, despite the Spanish name, arroz caldo is nothing more but Filipino-style congee, which is a straight-up Asian dish.

Same thing about lechón, yes I understand that the word is from Spanish meaning "roast". But pig roasts are a culinary aspect of MANY cultures, including Greek, Serbian, the Deep South....oh, and many of the islands and regions of the Pacific.

In addition, pig roasts have been a part of Pacific cuisine for hundreds to even thousands of years prior to the Spanish arrival. The Spaniards even recorded the ancient pagans of the Philippines consuming pork and having pig roasts and tattooing practices.

Let's also not forget that many of our other national and cultural dishes such as pancit (crystal noodles), balut, lo mein mami, fish balls and as I just mentioned, arroz caldo, are all Chinese-influenced. Does this mean we are Chinese now?

 

https://www.theodysseyonline.com/dear-filipinos-hispanic-latino-southeast-asian

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Du blander etnisitet og kultur, trur jeg.

 

Ja, Filippinene er homogent, og de har den samme kulturen. Men den felles kulturen har opphav i en blanding av mange forskjellige kulturer. Ingen av de kulturene "vant" over de andre. De smeltet sammen til én kultur.

Er ikke helt enig. Det er litt som Han asiatene og Kina:

Plutselig sto noen med printpressen og klarte å overdøve de mindre minoritetene. Og med skoler og senere TV bekjempet man de mindre kulturene.

Og for å være helt ærlig synes æ at Nasjonsbygging vs Etnisitet er et spennende tema. Det er litt spennende at enkelte nasjoner har såpass lav friksjon at man klarer å smelte sammen ulik kulturer. Og dette på tross av samfunnsklasser og geografiske skiller.

Lenke til kommentar

Er ikke helt enig. Det er litt som Han asiatene og Kina:

Plutselig sto noen med printpressen og klarte å overdøve de mindre minoritetene. Og med skoler og senere TV bekjempet man de mindre kulturene.

Og for å være helt ærlig synes æ at Nasjonsbygging vs Etnisitet er et spennende tema. Det er litt spennende at enkelte nasjoner har såpass lav friksjon at man klarer å smelte sammen ulik kulturer. Og dette på tross av samfunnsklasser og geografiske skiller.

 

Mens shia og sunni muslimer har økende friksjon mellom seg?

Lenke til kommentar

Mens shia og sunni muslimer har økende friksjon mellom seg?

 

Samme med konservative og liberale i vesten.. og mellom VIF og LSK.. og de som er for og imot ulv.

 

Konseptet "Kultur" er så vagt at hele diskusjonen til nå har kun vært en lang nitpicking av ulike personer her og hva dem godtar som kultur. "Nei det er ikke en annen kultur, den er for lik" "Nei den kulturen har ikke blitt blandet inn, men ser ikke nok av den opprinnelige"

"nei de har ikke en felles kultur fordi det er klasseskiller mellom raser" "nei de har ikke en felles kultur siden de har ulike religioner"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mens shia og sunni muslimer har økende friksjon mellom seg?

Det er jo sånt som gjør det til et spennende tema. De fleste araber har egentlig mye til felles, men likevel er de i friksjon kulturelt.

De fleste Kinesere har lite til felles bortsett fra at de lever i Kina, men det er ingen stor friksjon.

Lenke til kommentar

Samme med konservative og liberale i vesten.. og mellom VIF og LSK.. og de som er for og imot ulv.

 

Konseptet "Kultur" er så vagt at hele diskusjonen til nå har kun vært en lang nitpicking av ulike personer her og hva dem godtar som kultur. "Nei det er ikke en annen kultur, den er for lik" "Nei den kulturen har ikke blitt blandet inn, men ser ikke nok av den opprinnelige"

"nei de har ikke en felles kultur fordi det er klasseskiller mellom raser" "nei de har ikke en felles kultur siden de har ulike religioner"

 

Dersom en taper en diskusjon så kan man jo prøve å rote til definisjoner :-)

 

Forsøk på presisjon: Dersom du ønsker å flytte fra et område fordi du opplever at folk der er så forskjellig fra deg selv, så er det "stor" kulturell forskjellighet. Litt tafatt forsøk dette, men likevel :-)

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Det er jo sånt som gjør det til et spennende tema. De fleste araber har egentlig mye til felles, men likevel er de i friksjon kulturelt.

De fleste Kinesere har lite til felles bortsett fra at de lever i Kina, men det er ingen stor friksjon.

 

Jeg bor i Kina og min erfaring er at kinesere har svært mye til felles. De har ingen konflikt over religion, de har omtrent samme verdier på grunn av myndighetene, og nesten alle kan prate mandarin. De som er mest forskjellige er Xinjiang muslimer, men mange av dem er overaskende kinesiske.

 

Og er ikke friksjone vi ser mellom sunni og shia muslimer drevet av religiøse ekstremister? Hvis du er en religiøs ekstremist, så vil du naturligvis prøve å bekjempe dine konkurrenter.

Lenke til kommentar

Jeg bor i Kina og min erfaring er at kinesere har svært mye til felles. De har ingen konflikt over religion, de har omtrent samme verdier på grunn av myndighetene, og nesten alle kan prate mandarin. De som er mest forskjellige er Xinjiang muslimer, men mange av dem er overaskende kinesiske.

 

 

Men i Hong Kong merkes nå en kulturell "utskifting" ?

 

Jeg kjenner bare kinesere med tung akademisk bakgrunn, og de går som regel glatt in i vårt samfunn. Kinesiske turister, som jeg ikke har personlig erfaring med, kan dog noen ganger skape missforståelser som de prøver å rette på  :-)  Er det ikke en historie fra Sveits der de satte de opp spesiell transport for kinesiske turister for å unngå "friksjon" mot lokal-befolkningen?

Lenke til kommentar

Men i Hong Kong merkes nå en kulturell "utskifting" ?

 

Ja, og deler av lokalbefolkningen er ikke spesielt fornøyd over det.

 

Personlig har jeg ingenting imot det, Hong Kong bør knytte seg tett opp til Kina om de ønsker å forbli Kinas finanssenter.

 

 

Jeg kjenner bare kinesere med tung akademisk bakgrunn, og de går som regel glatt in i vårt samfunn. Kinesiske turister, som jeg ikke har personlig erfaring med, kan dog noen ganger skape missforståelser som de prøver å rette på  :-)  Er det ikke en historie fra Sveits der de satte de opp spesiell transport for kinesiske turister for å unngå "friksjon" mot lokal-befolkningen?

 
Ja, det er noen kulturforskjeller som skaper problemer. På kinesisk prater man ganske direkte og det er greit så lenge man bruker en høflig tone. Kinesere som ikke er så flink i engelsk vil da oversette kinesisk direkte til engelsk og det høres ikke bra ut. F.eks. "Could you please give me some water?" blir "Give me water" direkte oversatt fra kinesisk.
 
Et annen problem er lydnivået, i Norge er det til og med tabu å snakke på telefonen på t-banen, her tolerer folk mye mer. Jeg har også sett en del klage på hvordan kinesere spiser, fordi de plasserer matrestene sine ved siden av tallerkenen eller enda verre på gulvet. Det er fordi man bruker bolle og ikke tallerken i Kina. 
 
De som reiser til vesten er ikke alltid høyt utdannete folk fra byene, det kan også være rike bønder som er på pakkereise. De har null kunnskap om hvordan vesten fungerer, så de følger ikke vestlige normer.
Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Ja, det minner meg om spania over alt hvor jeg går. Skal du virkelig lære meg om filippinsk kultur? Jeg har bodd her fast siden 2014.

 

Minst halvparten (veldig konservativt overslag) av alle filippinere har spanske navn. Både fornavn og etternavn.

 

De teller på spansk. Uno, dos, tres, osv. Deres egen tellemåte har nesten gått tapt. Kona mi vet ikke hva "én, to, tre" er på sitt eget språk, engang. Det heter bare "uno, dos, tres".

 

"Alle" gatenavnene har spanske navn. (Mest sannsynlig fordi de er oppkalt etter kjente filippinere, som jo alle har spanske navn.)

 

Alle matrettene har spanske navn.

 

Jeg studerte spansk på videregående, og det har hjulpet meg mye her nede. Annen hvert ord ut av munnen deres er spansk. Selv språket deres ble til en sammenslåing av deres eget språk, Visayan, og språket til den nye kulturen, spansk.

 

Lenger nord i landet, hvor de snakker tagalog, ble språket til en blanding av tagalog og engelsk, etter at amerikanerne var her. (Spanjolene slo seg ned i sør, amerikanerne i nord.) Alle sammen bytter mellom tagalog og engelsk når de snakker, selv midt i setninger. Det går ikke ann å snakke "rent" tagalog. Det språket finnes ikke lengere.

 

Når kona snakker med familie/venner så er det en god blanding av tagalog (Og annen "dialekt"), spansk og engelsk, som du sier. Men at annenhvert ord er Spansk er vel en liten overdrivelse.

 

Når det kommer til navn så er inntrykket mitt at det går mer i engelske/amerikanske enn spanske navn, spesielt i hennes familie/omgangskrets.

 

Hun er forresten fra sør i landet.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

 

Et annen problem er lydnivået, i Norge er det til og med tabu å snakke på telefonen på t-banen, her tolerer folk mye mer. Jeg har også sett en del klage på hvordan kinesere spiser, fordi de plasserer matrestene sine ved siden av tallerkenen eller enda verre på gulvet. Det er fordi man bruker bolle og ikke tallerken i Kina. 

 

 

Og noen kan være plagsomme å dele kontor med på grunn av telefon-snakk og lyder ellers - men bedre enn mange andre som kan lukte svette på 10 m avstand og det er tabu å klage :-)

Lenke til kommentar

Media lever av å skremme.

 

Verden har aldri i historien vært et så godt sted å leve som akkurat nå. Og i morgen er det sikkert enda bedre. Det er mindre krig, mindre sult, mindre sykdom, og mindre fattigdom enn noen gang tidligere.

 

At nasjonalisme er en trussel er selvsagt, men jeg er overbevist om at det vil forsvinne sakte med sikkert. Globalismens krefter er ustoppelige, og folk flest er adaptive og empatiske. Om relativt kort tid vil det være komplett umulig å vite hvor en person er fra kun ved å se på dem.

Er ikke dette du her snakker folkemord på hvite?

Hva var så galt med norsk og annen vestlig kultur at det måtte blandes ut eller erstattes av muslimsk og afrikanske kulturer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...