Gå til innhold

Summere timer på hverdager, det som er over en viss sum?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Sitter med en timeliste som er blitt veldig bra etter mye hjelp her og der  :)

 

Men ser nå at jeg burde gjøre om litt på den, mtp overtidsberegning.

Vil jo at den skal summere overtid for ukedager, da helg går på egne beregninger.

 

post-39829-0-45372300-1557157786_thumb.jpg

Som dere kan se ut av bilde, så får jeg feil i formel for beregning av overtid.

Prøvd utrolig mye rart, men får det ikke til.

 

Formelen som er det nå, er: =SUMIF(C7:AG7; ">6,25";(WEEKDAY(C2:2;2)<6))

 

Dette er også en formel jeg trodde kanskje nærmet seg: =SUM(FILTER(C4:4-C3:3;WEEKDAY(C2:2;2)<6))-6,25

Men feilet.

 

Denne utretter jo ingenting, kun error. Men hadde en som var nærme trodde jeg, men etter mye testing kom jeg ikke nærmere.  :hrm:

 

Deler her den jeg tester i, slik at det kan være mulig for dere også å se hva jeg tenker.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/18meq9Wd44tAKx69f4HDSD2Xqix-r4Kn6VvK9chyPwzo/edit?usp=sharing

Kan også redigeres i  :)

 

 

Petter

Endret av -=Petter=-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er flere ting jeg stusser litt over i arket ditt, men når det er sagt er det kanskje lettere å beregne normal arbeidstid, overtid, og timer lørdag/søndag pr. dag, så kan du bare summere for hver måned?

Skal pause trekkes fra uansett hvor mange timer du har jobbet? F.eks. hvis du har jobbet 2 timer skal totalen være 1,5 timer?

Skal overtid konsekvent være alt over 6,5 timer uansett når arbeidstiden starter og slutter?

Vet ikke om jeg ser alle formlene i eksempelet ditt så jeg er litt usikker på hvordan du har tenkt...

Lenke til kommentar

@Trelkrok

Kjapt ut i fra hva jeg ser, tror jeg ikke det. Da jeg ikke tenker å gjøre om alt igjen :-)

 

@trn100

Etter hva jeg skjønte ut fra hjelpen jeg fikk til "SUM" linja, så gjør den Arrey formelen det, og summerer hver enkelt dag.

Sum Normal arb.tid summerer alle dager unntatt lør og søn i hver mnd i arket. Hvis jeg forstår deg riktig?

 

Pause trekkes uansett i mitt tilfelle, da jeg alltid har matpause uansett. Men kunne gjerne vært et felt i "INFO" arket som kunne sett min antall timer før pause trekkes.

 

Ovdertid skal egentlig regnes på alt over feltet nevnt i INFO arket, "Timer pr dag". I mitt eks på formel la jeg inn 6,25 i stedet for å skirve inn INFO!B2, slik at det enkelt kan gjøres om for hele arket om jeg forandrer arbeidstimer pr dag.

 

Alle formlene skal være synelige og de ligger alle i B kolonna som evt trenger hjelp. :-)

 

Kom gjerne med andre forslag til annen type liste :-) 

Jeg har en annen selv, som jeg ikke har jobbet veldig mye med, men som er mer basert på hva vi gjør manulet på jobbe, uke for uke.

Den er her: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1EErwd1o2H7AAPvnxc_0vLaDfuV5H5htGJL4SwZ0Ecbc/edit?usp=sharing

Lenke til kommentar

@trn100

Dette ser meget lovende ut :-)

Men finner noe som ikke blir riktig etter hva jeg tenker.

 

Overtid skal ikke telle med lørdag og søndag, da dette kommer frem på linjene til respektive dager.

 

Normal arbeidstid tilsvarer jo 6,25 timer pr dag, som regnes riktig.

Men en mnd tilsvarer 81,25 timer, da jeg bare jobber 3 dager i uken. Så alt over 81,25 pr mnd og 6,5 pr dag er å beregne som overtid.

Alt over 6,5 timer pr dag er overtid, og det som passerer 81,25 pr mnd er også overtid. Hvis det ble forklart greit? :-)

 

Utregningen trenger heller ikke skje med klokkeslett. Da det er like enkelt for min del og oppgi i komma summer 15 minutter er jo 0,25. 

Muligens også enklere koder da man slipper å jobbe med klokkeslett? :-)

 

Hvis ikke jeg går glipp av noe i det dokumentet jeg delte over, så er det kune beregningen av overtid som er manko på det arket.

 

Ikke helt enkelt å forklare hva jeg mener, men prøver.

 

ÅR2 GS2.xlsx 

 

Tusen hjertelig takk så mye for all hjelp.

 

Petter

Lenke til kommentar

Hei igjen.

Beklager sent svar men det har vært litt mange andre ting i mellomtid.

=SUMIF(C7:AG7; ">6,25";(WEEKDAY(C2:2;2)<6))

Denne vil ikke virke da SUMIF bare sjekker mot en enkel verdi. Derfor må du bruke ">6,25" men dette gjelder også ukedagverdien "<6" i tilfelle. Dessuten ville denne formelen ha summert ALLE timene, og ikke bare overtiden.

Du nærmer deg noe med denne:

=SUM(FILTER(C4:4-C3:3;WEEKDAY(C2:2;2)<6))-6,25

Men da må den lagres som en matriseformel og skrives litt om så den bruker flere kriterier lignende den du har i B7. Jeg har ikke jobbet så mye med matriseformler at jeg gjorde noe forsøk på å fikse den. Meg bekjent er det også noen funksjoner som ikke fungerer i matriseformler.

Ellers skriver du i eksempelet ditt at svaret på overtiden i B9 skal bli 1 time, og det skjønner jeg heller ikke? Hvis resultatet skal bli tilsvarende det du har gjort i B20 får jeg det til å bli 3 timer?

Jeg er dessverre fremdeles ikke helt med på hvordan du har tenkt det, men legger ved et eksempel til hvor jeg beregner hver dag for seg og henter svarene derfra. Siden cellene allerede er i arket kan de jo brukes, og det er da også mye lettere å se eventuelle feil.

ÅR2 GS2.xlsx

Lenke til kommentar

Takker igjen for hjelp.

Men etter en snakk med noen som kan økonomi, så skal ikke tid over 50% regnes som overtid før man er over 100%, selv om man er ansatt i 50% stilling. Så da er jo beregningen din mest trolig riktig :-)

 

Og etter å snakket med min arbgiver så vil dem ha listene oppgitt pr uke, og ikke mnd som jeg hadde laget her.

Så har da laget en ny, tror den er enklere og gjøre noe med også. Nå har jeg laget pr uke med summeringer.

 

Eneste jeg ikke får til (etter hva jeg selv kan se) er summering av overtid, da alt som går over 7,5 timer pr dag på hverdager.

 

Hvis det er mulig vil jeg at den skal gjøre alt i cella for overtid, slik at jeg ikke trenger og utvide arket noe mer enn hva det er i dag. Men må det gjøres, så må man jo finne en løsning på det :-)

 

post-39829-0-73437800-1557477744_thumb.jpg

B10 vil jeg da at skal legge sammen timene for B8 til F8 som overstiger 7,5 (eller INFOB2).

Er dette mulig, prøvd meg på masse nå, ut i fra hva du har gjort i de eksemplene og også annet på nett. Men blir ingen funksjonible formler. 

 

Link til prosjektet: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1IXs-qsMNWdQ_bF9DJJV30EdPf6Ek1duKOH1ziDttOOg/edit?usp=sharing

 

Takker igjen for hjlepa :-)

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...