Gå til innhold

Hvem sin feil er dette


Gjest Slettet-GlDE6z

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vanskelig å si sikkert, det kommer an på landet dette skjer i og omstendighetene.

I Norge skal man i utgangspunktet kunne stoppe på 1/3 av strekket man har synlig, men samtidig ser det ikke ut til at bilen som gjør feltskiftet bruker blinklys.

Jeg tipper videoen flytter skylden fra MC-fører til skylddeling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Tenker nå det er bilen da den ikke ser seg for bakfra. Sykkelen kommer i ganske høy fart inn og den røde bilen burde absolutt ha holdt sitt felt.. Utrolig kjedelig situasjon.. 

 

Men er enig med Leo_ over meg at det er vanskelig å si sikkert..

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Tenker nå det er bilen da den ikke ser seg for bakfra. Sykkelen kommer i ganske høy fart inn og den røde bilen burde absolutt ha holdt sitt felt..

Godt mulig bilisten så bak, men ikke så sykkelen. Om bilen sjekket speilene ett sekund før bilen svingte, så var motorsykkelen tilsynelatende bak bilen bak den som svingte. Sykkelen hadde heller ikke ett felt, men kjørte mellom to felter og drar dermed antagelig ikke fordel av bilen har vikeplikt når den skifter felt.

Om bilen hadde blinket(sykkelen dekker for blinklyset mye at tiden, mulig den blinket så stoppet å blinke når den la seg ut), så hadde neppe syklisten sett det i tide uansett.

 

Jeg vil tro sykkelen har skylden, men vanskelig sak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Om bilen hadde blinket(sykkelen dekker for blinklyset mye at tiden, mulig den blinket så stoppet å blinke når den la seg ut), så hadde neppe syklisten sett det i tide uansett.

 

Ser poenget ditt, og jeg er i utgangspunktet ikke uenig i det du skriver.. Sykelisten er jo ihvertfall ikke særlig forsvarlig når han kjører på denne måten på en veldig trafikkert vei. 

 

Lurer forøvrig på hvordan lovene til sykelister er når det kommer til å kjøre mellom to biler uten å ha eget felt.. Hvor går grensen for når de kan og ikke kan ha lov til å gjøre dette? Selvsagt skal man være aktpågivende når man ferdes uavhengig av om det er sykkel eller bil, men det er vel litt andre regler siden den er mindre. 

Lenke til kommentar

Finnes ingen konkret regel for eller mot lane splitting i Norge. For utenom § 3 i vegtrafikkloven. Men en uskrevet regel er at motorsykkelførere har alt ansvar når de påtar seg slike forbikjøringer.

 

Men det er mye som skjer her. Motorsyklisten lanesplitter i alt for høy hastighet, foretar ulovlig forbikjøring på høyre side, og bil blinket muligens ikke? I mine øyne er det motorsykkelens feil.

Endret av Jokerjævel
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg mener at sykkelen kjører så uforsvarlig og i alt for høy hastighet til at man kan vurdere skyld noe annet sted enn på sykkelen.

Han kommer så fort ut av "intet" at det ikke er mulig å planlegge kjøring hvor man tar hensyn til dette.

Legg også merke til at MC-en fortsetter å kjøre fort når trafikken foran bremser ned. Sjekk bremselysa på samtlige biler. Han burde skjønt at det kanskje var noe som skjedde lengre framme og satt ned farten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Har hatt en diskusjon med en kompis. Tenkte å la tråden gå litt så jeg fikk se noen meninger. Jeg mener syklisten holder altfor høy fart. Når bilen ser bak før feltskiftet så er syklisten langt bak, mulig at han ikke blinker men det ser man ikke helt. 

 

Uansett så holder den syklisten såpass høy hastighet at uansett hva feil bilen eventuelt gjør så burde det være ganske åpenbart at sykkelen får skylden. Om bilen forran hadde måtte bråbremse så hadde sykkelen kjørt inn i han isteden, tydelig da at han kjører overhodet ikke etter trafikkbildet. 

 

Kompisen min er under en helt annen oppfatning, han plasserer mesteparten av skylden på bilisten. Han mener bilen verken blinker eller ser for seg, at syklisten ikke kan være synsk. 

Lenke til kommentar

Hvis dette er noen andre enn syklistens skyld, så er det noe feil med regelverket. Den syklisten opptrer direkte uforsvarlig.

 

PS: Om man skrur ned hastigheten på videoen, ser det faktisk ut som om bilen blinker. Men umulig å si med 100% sikkerhet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

På MC opplæring i Norge legges det vekt på at man som motorsyklist både er svært utsatt og vanskelig å se. Det er derfor viktig å sørge for å gjøre seg synlig, sett og gi tydelige tegn - og at man på tross av dette kan man være vanskelig å se og bli påkjørt - og da er det motorsyklisten som får den værste smellen.

 

Motorsyklisten her ser ut til å ha en svært høy hastighet etter forholdene, har en aggressiv kjøremåte og gjør seg ikke like enkel å se hele tiden. 

Lenke til kommentar

På MC opplæring i Norge legges det vekt på at man som motorsyklist både er svært utsatt og vanskelig å se. 

Jepp! For motorsyklister er det klinkende likegyldig hvem som har skyld i en ulykke. Det er vi som tar smellen uansett.

 

Derfor bruker jeg alltid å ha i bakhodet at jeg skal kjøre som om alle på veien til en hver tid prøver å drepe meg.

Endret av Jokerjævel
Lenke til kommentar

Bilist: Hvilken grunn har bilisten til å skifte felt? Hvor nødvendig var det? Hva er riktig å gjøre ifølge loven når det blir propp, du ligger i ytterste venstre felt, og det er ledige plasser i høyre fil som det var her? Loven sier vel at venstre felt skal kun brukes til forbikjøring, så det skulle jo ikke vært en slik kø av biler i venstre felt uansett. I den situasjonen, skulle jo venstre felt ideelt sett vært fri for biler. Så bilisten ligger i feil fil i første omgang, og for det andre svinger bilisten unødvendig hardt mot høyre. Det er vanskelig å se om bilisten snudde hodet rundt for å se om det kom noen kjørende bakfra, også i blindsonen, og jeg mener at hvis man hadde sett litt mer enn vanlig nøye etter i høyre sidespeil, er sjansen større en 50% for at man ville sett disse motorsyklistene. De kommer jo langt bakfra, og nesten rett bakfra. Jeg mener bilisten ikke har vist aktsomhet, om ikke stor uaktsomhet, i hvert fall en middels grad.

 

Motorsyklist: Kjører naturligvis altfor fort, og burde etter forholdene (man ser kødannelse) senke farten. Det kunne jo vært en ulykke der framme og folk kunne gått i veien. Jeg ser han kunne fortsette å svinge til høyre for å unngå sammenstøt, men dét er vel vanskelig å dømme noen på når man har mindre enn ett sekunds reaksjonsevne. Men kjøringa viser stor uaktsomhet.

 

Det skulle vært interessant å lest en domstols avgjørelse i den situasjonen. Det er vel vanskelig å tro noe annet enn at motorsyklisten hadde fått den største straffen. Men bilisten hadde nok også fått en reaksjon.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Bilist: Hvilken grunn har bilisten til å skifte felt? Hvor nødvendig var det? Hva er riktig å gjøre ifølge loven når det blir propp, du ligger i ytterste venstre felt, og det er ledige plasser i høyre fil som det var her? Loven sier vel at venstre felt skal kun brukes til forbikjøring, så det skulle jo ikke vært en slik kø av biler i venstre felt uansett.

 

Du svarer som om dette skjedde i Norge, noe det ikke gjorde. Uten å vite hvilket land klippet kommer fra, er det umulig å gi et fornuftig svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...