Gå til innhold

[Løst] 7/7 AMD build eller?


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen,

 

Jeg skal bygge ny PC i år og lurer på om jeg bør vente på AMD sin nye Navi og CPU-line (Ryzen 3000).

 

Maskinen skal brukes til gaming og "workstation" formål hvor budsjett er "high-end". 

 

Jeg vurderer for øyeblikket disse komponentene:

 

Meshify C - Dark TG 

Noctua Vifter

ASUS X570 FORMULA (modell vil avhenge av specs ved release, ser etter høyeste tier)

RM1000X 

Samsung 970 Pro 512GB

G.Skill Trident Z 3200mhz 14cl 2x16gb (kan endres (3200/4xxx) avhengig av X570 specs og begrensninger) 

AMD Radeon VII/RTX 2080

..og til slutt Ryzen 3rd gen 7nm 3700X.

 

Edit: Det blir 7/7nm build, Radeon VII(inntil flagship Navi kommer neste år) og Ryzen 7 3700X som kommer om et par mnd :dribble:

 

Tvilen ligger i valget mellom en "7/7" AMD build vs. et RTX2080/i9 9900K eller eventuell fremtidige release av NVidia. Etter hva jeg har forstått vet vi ikke for sikkert specs til AMD sin kommende Navi line og CPU-line Ryzen 3000. 

Radeon VII imponerer ikke mot sin konkurrent RTX 2080 og det er lave muligheter for at Navi linen outperformer Radeon VII. 

 

Så det jeg lurer på er, hva gjør jeg? Jeg ønsker å bygge det mest solide luftkjølet single-GPU future-proof top-tier buildet man kan i "dagens" marked/2019.

 

Er det å forvente at Ryzen 7 3700X vil ta over tronen som kraftigste gaming CPU fra i9 9900K, eller vil vi se en Intel release utkonkurrere AMD nok en gang? Vil det være mulig at Navi overgår Radeon VII og kan vi få en verdig konkurrent mot RTX2080/TI? 

 

Har hatt AMD og NVidia om hverandre i årevis så kribler etter å kjøre et "fullt" build. 7/7 eller hva?

 

All input verdsettes!

 

Edit: satt inn fargepatroner :D

Endret av lolokaa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Navi skal være billigere enn Radeon VII, altså vil ikke ytelsen overgå Radeon VII.

Ingen forventer at 3700X vil slå i9-9900k, men den vil nok komme nærmere enn noen annen AMD-prosessor har gjort de siste 10 årene.

 

Mitt tips:

Har du pengene nå, og vil ha en maskin, kjøper du nå.

Det lønner seg sjeldent å vente på fremtidig maskinvare i dataverden, sist gang det var en garanti at det kom noe umiddelbart billigere og bedre var for 10 år siden.

Lenke til kommentar

Maskinen skal brukes til gaming og "workstation" formål hvor budsjett er "high-end". 

 

Er ingen garanti for at du kan kjøpe Ryzen 3000 CPU den 7/7. Det kan godt hende vi må vente ut i August før de er på lager her. Som Noreng over her skrev, ingen forventer at 9900K skal miste gaming tronen, iallefall ikke hvis overklokking skal taes med her.

 

Men får vi en Ryzen 3000 CPU med 12 kjerner til samme pris som 8-kjerne 9900K, og en gaming ytelse som bare ligger noen få prosent bak, så kan AMD bli det beste valget allikevel. Vi vet bare ikke dette før etter lansering og når skikkelige tester har kommet ut.

 

Kommer an på hvor lenge du er villig til å vente dette :)

 

Edit : Nvidia RTX 2080 og 2080Ti vil nok ha ytelsestronen en stund til....

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Tror jeg har bestemt meg for å kjøre Radeon VII med Ryzen 7 3700X når det kommer ut senere i år. Den prosessoren vil nok sette Intel godt på plass ;) 

 

Så skaffer jeg det high-tier Navi-kortet som slippes ila. neste år, som vil utkonkurrere iallefall 2080.

Lenke til kommentar

Tror jeg har bestemt meg for å kjøre Radeon VII med Ryzen 7 3700X når det kommer ut senere i år. Den prosessoren vil nok sette Intel godt på plass ;)

 

Så skaffer jeg det high-tier Navi-kortet som slippes ila. neste år, som vil utkonkurrere iallefall 2080.

Ikke selg skinnet før bjørnen er skutt.

;)

Endret av N o r e n g
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror jeg har bestemt meg for å kjøre Radeon VII med Ryzen 7 3700X når det kommer ut senere i år. Den prosessoren vil nok sette Intel godt på plass ;)

 

Så skaffer jeg det high-tier Navi-kortet som slippes ila. neste år, som vil utkonkurrere iallefall 2080.

 

Mange er skeptiske av natur etter mange skuffelser, iallefall oss entusiaster som vil ha det beste. Ikkje flest kjerner for pengene.

 

Det var mange her på forumet som ikkje ville kjøpe 1080ti skjermkort, fordi de ville vente på AMD sitt Vega. Det var ikkje lurt å vente på Vega for å si det slik :p  Ryzen imponerte ikkje alle heller, selv om man fikk mye kjerner for pengene. Mange hadde jo hatt samme ytelse i 3-4 år allerede, dog med en dyrere cpu...

Lenke til kommentar

Ja, det kan være dumt å vente seg ihjel. Men nå er det ikke snakk om å vente på noe som "kommer en gang senere i år". Det er 5. Mai allerede, så å vente til slutten av Juli eller midten av August er da ikke lenge til :)

Tilogmed jeg er enig i å vente på å se hvordan "zen 2" yter :)

 

Jeg gleder meg, og skal jo selv oppgradere threadripper til gen 3 når den kommer.

Lenke til kommentar

Takk for input :) Det man vet utifra specs fra offentlige butikker som har listet 3000-serien er at det vil overgå i9 9900K. Mulig Intel svarer med knyttet neve etter hvert, men det er nok å regne med at 3000-serien tar over inntil videre. 

 

Navi ser ikke like lyst ut, da de slipper mid- og lower-tier kortene i serien. Flagship Navi-kortet som etter all formodning vil ta over etter Radeon VII (ser VII som et lite stykk godteri for å holde oss on-track) kommer en gang neste år, så da vil det faktisk være realistisk å sette sammen et pure high-end 7/7 AMD build som i tillegg overgår sin konkurranse (Nvidia/Intel) enn så lenge. Iallefall til vi hører noe mer om Nvidia/Intel sine planer for deres neste serier.

 

Ryzen ga markedet et etterlengtet rist og det ser ut til at AMD har en god finger med i spillet nå :) 

Lenke til kommentar

Takk for input :) Det man vet utifra specs fra offentlige butikker som har listet 3000-serien er at det vil overgå i9 9900K. Mulig Intel svarer med knyttet neve etter hvert, men det er nok å regne med at 3000-serien tar over inntil videre. 

 

Har du link/bilde til disse specs'a? Er umulig å tolke faktisk ytelse kun utifra å lese specs. Jeg har mine tvil på at AMD kommer med noen prosessorer i Ryzen 3-serien som kan slå 9900K i spillytelse, men jeg tror de vil komme veldig nærme til en mer overkommelig pris. Er mulig du kan få 9900K-ish ytelse til Ryzen 5-priser, hvor da den eneste fordelen Ryzen 7 har er flere kjerner. Er det som alltid har vært Ryzen sin ting, pris kontra ytelse. 

Lenke til kommentar

Har du link/bilde til disse specs'a? Er umulig å tolke faktisk ytelse kun utifra å lese specs. Jeg har mine tvil på at AMD kommer med noen prosessorer i Ryzen 3-serien som kan slå 9900K i spillytelse, men jeg tror de vil komme veldig nærme til en mer overkommelig pris. Er mulig du kan få 9900K-ish ytelse til Ryzen 5-priser, hvor da den eneste fordelen Ryzen 7 har er flere kjerner. Er det som alltid har vært Ryzen sin ting, pris kontra ytelse. 

 

https://www.techpowerup.com/255099/possible-listings-of-amd-ryzen-9-3800x-ryzen-7-3700x-ryzen-5-3600x-surface-in-online-stores

 

Er flere uavhengige kilder som bekrefter at de lister med reelle specs. Kan være løgn, men ser ikke helt hvorfor store, etablerte nettbutikker hevder de har specs fra produsenten uten å kunne stå for det.

 

Det blir god ytelse for pengene som alltid med AMD, men denne gangen vil nok serien overgå konkurransen inntil konkurrentene kommer med sine next-gen saker. 

 

Ryzen vs i9 9900K  

https://www.youtube.com/watch?v=Jc7lqFaTvPo

Endret av lolokaa
Lenke til kommentar

Er flere uavhengige kilder som bekrefter at de lister med reelle specs. Kan være løgn, men ser ikke helt hvorfor store, etablerte nettbutikker hevder de har specs fra produsenten. 

 

For å hype opp et produkt som de kan tjene penger på. Dra flere kunder til butikken. Du må ikke glemme å lese internett med en bøtte med salt :p

 

Når det er sagt, så håper jeg virkelig at Ryzen 3000 blir bra! Da blir det nok en Ryzen 3700X eller 3800X på meg også :)

Lenke til kommentar

For å hype opp et produkt som de kan tjene penger på. Dra flere kunder til butikken. Du må ikke glemme å lese internett med en bøtte med salt :p

 

Når det er sagt, så håper jeg virkelig at Ryzen 3000 blir bra! Da blir det nok en Ryzen 3700X eller 3800X på meg også :)

 

Ja, det ville jeg forventet fra mindre kjente butikker. Ikke godt etablerte- vil tro de har mer å tape på løgn enn sannhet i lengden. De risikerer nok ikke hele businessen på ett produkt ;) 

Lenke til kommentar

https://www.techpowerup.com/255099/possible-listings-of-amd-ryzen-9-3800x-ryzen-7-3700x-ryzen-5-3600x-surface-in-online-stores

 

Er flere uavhengige kilder som bekrefter at de lister med reelle specs. Kan være løgn, men ser ikke helt hvorfor store, etablerte nettbutikker hevder de har specs fra produsenten uten å kunne stå for det.

 

Det blir god ytelse for pengene som alltid med AMD, men denne gangen vil nok serien overgå konkurransen inntil konkurrentene kommer med sine next-gen saker. 

 

Ryzen vs i9 9900K  

https://www.youtube.com/watch?v=Jc7lqFaTvPo

 

Hvorfor tror du de benchmarket kun i Cinebench og ikkje i spill?? Det kan godt være samme grunn som med de forige Ryzen cpuene ;)

Lenke til kommentar

Ja, det ville jeg forventet fra mindre kjente butikker. Ikke godt etablerte- vil tro de har mer å tape på løgn enn sannhet i lengden. De risikerer nok ikke hele businessen på ett produkt ;)

 

Ehh de bare forandrer på specs på nettsiden når AMD har gitt det ut offesiellt, og på den måten selger de ikke et produkt med misvisende info. Men jada....la oss håpe disse specsa stemmer :p

Lenke til kommentar

RIP Intel 2019, sees til neste generasjon  :ph34r:

Da må AMD få fingeren ut, fordi vi nærmer oss halvveis ut i 2019 allerede :p

 

Skal det bli noe "RIP Intel", så må AMD ta igjen de 25% 2700x er bak 9900k i cpubound scenarioer. 9900k har ca 65-70% lavere latency enn 2700x når begge er overklokket. Det er her den største forskjellen er, og som gir størst utslag i spillytelse.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...