Gå til innhold

Tilbehør til denne dressen (bilde).


Anbefalte innlegg

Skal i bryllup i juni og har i anledningen kjøpt ny dress.
Men, jeg trenger litt hjelp med tilbehøret.

- Lommetørkle
Farge?
Stoff?    (dressen er 97% ull, 3% silke)
Brettemetode?

- Slips
slipsklype?
farge/metalltype?

- Skjorte
Knapper eller mansjett? enkel eller dobbel mansjett?
evt forslag til mansjetter?

- Sokker
Jeg vurderte å kjøre oransje sokker som matcher slipset. yey or ney? eller bare kjøre trygge sorte?

takker for svar.
 

post-119309-0-27664000-1556963261_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Siden det er bryllup ville jeg nok hatt dobbelmansjett med mansjettknapper.

Hvit er jo det "peneste", men det er litt kjipt, jeg pleier å ha på meg enten lyseblå eller hvit og lyseblå ruter.

Er ikke så fan av ensfargede slips, men skal du ha tørkle så skal det gjerne ikke matche så mye. Så ikke noe orange!

Ikke ha en for feit slipsknute, det ser bare vulgært ut.

Jeg pleier ikke å kjøre noe særlig brett på pocket squaren, noen liker at det er ca 1cm som stikker opp, mens jeg er mer glad i den som er litt mer rotete. Det blir jo litt smakssak, men her kan du ser forskjellige varianter.

https://www.thetrendspotter.net/a-gentlemens-guide-to-folding-and-styling-a-pocket-square/

 

Slipsklipe føler jeg blir litt mye bestefar.

 

Det er jo fest, så moro med litt fargerike sokker, så lenge det står i stil til resten av antrekket.

 

Vil også anbefale en enkel dressklokke, ikke noe sportsklokke!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Er i utgangspunktet noe skeptisk til dressen, men OK - i motsetning til resen av verdens land ER blå dress alminnelig anerkjent til festbruk i Norge og deler av Sverige, så der er det nok bare å bøye seg, samme hva man personlig synes om saken. 

 

Lommetørkle skal være samme farge (og helst samme stoff) som slipset 

 

Slips ville jeg definitivt vurdert på ny. Mulig bildet gjerngir farger dårlig, men den oransjefargen jeg ser minnet meg svært mye om tivoli eller klovn og svært lite om noe seriøst som et bryllup tross alt er (det er inngåelse av livslang avtale!) For å si det slik: Kom selv en 15-åring til samtale for sommerarbeid hos oss med et slikt slips burde han ikke ha veldig store forvetninger etterpå... 

 

Slipsnål skal være gull om dine øyne er varme (brune/varmgrønne) og sølv om dine øyne er kalde (grå/blå/isgrønne, som på nordmenn flest), evt metall i tilsvarende farge. Den skal også både ha samme farge som mansjettknapper og passe sammen med slipsfarge. 

 

Skjorte skal til fest være hvit eller HELT svakt tonet i en farge som passer såvel øye- som dressfarge og bør absolutt ha mansjetter. Enkle eller doble blir litt smak og behag. Selv holder jeg på enkle - særlig med mansjettknapper - med mindre man har utpreget lange håndledd: Husk: Et skjorteerme skal være langt nok til at det når 1-1,5 cm utenfor dressjakken, og da blir mansjetten særlig utpreget stor, så intet egentlig behov for to knapper. 

 

Strømper skal være samme farge som slips og lommetørkle. Er det problem revurderes slips. 

Lenke til kommentar

Går jo ikke i vanlig jobbtøy når det er bryllup, som du sier er det jo en fest.

Jeg hadde blitt veldig skuffet om folk ikke hadde giddet å ta på seg slips i mitt bryllup.

Bruker du bare slips i konfirmasjon og begravelser? Merkelig...

 

Skal man være veldig streng så skal man strengt tatt ikke bruke brune sko til middagen/kvelden heller.

 

Hva sier invitasjonen egentlig?

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Går jo ikke i vanlig jobbtøy når det er bryllup, som du sier er det jo en fest.

Jeg hadde blitt veldig skuffet om folk ikke hadde giddet å ta på seg slips i mitt bryllup.

Bruker du bare slips i konfirmasjon og begravelser? Merkelig...

 

Skal man være veldig streng så skal man strengt tatt ikke bruke brune sko til middagen/kvelden heller.

 

Hva sier invitasjonen egentlig?

 

Her er det nok store forskjeller. Har vært i 6-7 bryllup til kompiser, og aldri brukt slips. Vil på ingen måte si jeg fremstår som under dressed. Brudgommen har hatt alt fra kjole og hvitt, sjakett, til "vanlig dress" med slips.

Har ikke tolket invitasjonene (i den grad de sier noe som helst), til at det er "under".

Min far sverger dog til slips.

Har ofte brukt en pinstriped blå dress, tørkle som matcher skjorta, Church sko og belte som matcher.

Kona foretrekker meg uten slips, og selv synes jeg slips har mistet litt schvungen etter å ha brukt det på jobb i mange år.

 

Men smaken er som baken, så slips funker sikkert for noen. Slimfit dress, med smalt slips er ganske stilig.

Lenke til kommentar

Kunne aldri falt meg inn å gå i ett bryllup uten slips, så lenge invitasjonen ikke spesifiserte buisness casual/casual. 

Litt stusslig å gå i samme antrekk man gjør på jobb som i ett bryllup imo, det skal liksom være litt mer stas enn en lønningspils. 

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Kunne aldri falt meg inn å gå i ett bryllup uten slips, så lenge invitasjonen ikke spesifiserte buisness casual/casual. 

Litt stusslig å gå i samme antrekk man gjør på jobb som i ett bryllup imo, det skal liksom være litt mer stas enn en lønningspils. 

 

Spørs vel på dressen, skjorta og tørklèt det vel. En simpel blå-dress kan vel for noen bli vel enkelt, for andre er det mer en nok.

Slipset er på tur ut, og godt er det :-)

Lenke til kommentar

Lommetørkle i hvit lin, brettet rett og fint.

Slipset skriker og passer best til lysere sko synes jeg. Lysebrune sko blir litt eiendomsmegler med den dressen.

Personlig ville jeg gått for et mellomgrått slips til den fargen. Forøvrig liker jeg glenplaid lysegrå slips til lystige lag.

 

Hvit eller lys lys blå skjorte.

Lenke til kommentar

Slipsnål kan du fint droppe, imo. Ikke helt enig med tidligere kommentarer at det er "bestefar", men det kan fort bli litt for "mye". Om du synes det passer, så gå for det.

 

Støtter forøvrig tipset om et armbåndsur. Ikke noe man nødvendigvis trenger å kjøpe for anledningen dersom man ikke benytter det til vanlig (eller jevnlig, i alle fall) - det er sikkert mulig å få låne av noen du kjenner (evt. sjekke bruktmarkedet). Jeg pleier å se med avsky (eller, kanskje ikke riktig så heftig) på DW, men de gjør seg bedre enn Polar pulsklokke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...