Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tesla skylder meg penger - hva kan jeg gjøre?


Tullballj

Anbefalte innlegg

Jeg bestilte en Tesla via tesla.com i februar 2016. I februar 19 kom bilen, selv om jeg hadde avtalt at den skulle komme i månedsskifte mai/juni. Når jeg fikk bilen oppdaget jeg noen mangler i lakken som jeg ville reklamere på. Tesla på sin side mente at bilen til nesten 600.000 var en "billig bil" i Tesla målestokk siden du får en Model X til rundt 1,5 mill fullt utstyrt, og nye roadster til vel 2 mill, og at jeg derfor måtte forvente noen avvik på enkelte biler. Jeg dro derfor fram angrerett loven, og sa at jeg vil benytte meg av denne hvis jeg ikke får bilen utbedret. Det kunne jeg gjerne gjøre sa selgeren. Da må jeg fylle ut angrerett skjema, komme innom med det også avtaler de tid med meg når jeg kan komme å levere bilen. Det virket ikke som han trodde jeg mente alvor. Jeg dro hjem, pratet med NAF advokaten. Hun støttet meg i at det er en reklamasjon, og ba meg om å skrive en skriftlig forespørsel om reklamasjon. Jeg gjorde det. Ringte så Tesla samme dag som min 14 dagers angrefrist gikk ut for å høre om de hadde kommet fram til noe. Fikk bare til svar at de jobber med saken og at jeg vil bli kontaktet snart. Dro derfor innom Tesla der de behandlet klagen og fikk beskjed om at de måtte sende den til USA for å få svar sentralt. Det kunne ta noen uker før jeg fikk svar. Siden de ikke kunne gi meg et svar, og siden selgeren mente jeg ville få avslag valgte jeg å returnere den. Jeg kunne imidlertid ikke gjøre det hos de, da måtte jeg dra innom en annen Tesla forhandler for å levere bilen. Der jeg hentet den ut... Etter å ha ventet lenge kom sjefen ut sammen med selgeren. Da fikk jeg beskjed om at jeg får levere bilen min tilbake, men da måtte jeg levere den innen klokken 16 fordi det var da jeg hentet ut bilen min for 14 dager siden.  Etter klokken 16 gjelder ikke angrefristen lengre mente han. Da var klokken blitt 1510, og jeg hadde reist innom første Tesla forhandleren klokken 13. Jeg forsøkte å si at jeg fikk en helt annen beskjed sist jeg pratet med dem, men tiden gikk, og jeg fikk ikke noe velvilje. Jeg fikk også beskjed om at de kunne trekke meg i tilbakebetalingen hvis ikke bilen var helt fin. Jeg måtte derfor i rushtiden ned på bensinstasjonen for å vaske bilen. Sto i kø til bensinstasjonen og i kø tilbake til Tesla. Jeg rakk det akkurat, men det ble bare tid til en "kattevask". De hadde anmerket i papirene jeg måtte signere på at bilen ikke var skikkelig ren. 

​Nå 1 og 1/2 måned etter jeg har levert tilbake bilen min har jeg fortsatt ikke fått pengene mine. Jeg betalte til samen 25.000 i depositum, pluss jeg måtte ta opp et billån siden jeg fikk bilen før jeg skulle. Planen var å selge de to andre bilene og bruke pengene fra de på den nye bilen, men jeg fikk ikke tid til det siden jeg fikk bilen i slutten av februar i stedet for i mai/juni, og bare fikk vel en ukes varsel. Tesla har heller ikke meldt fra til banken at bilen er returnert, så jeg får fortsatt regninger på lånet. Først betalte jeg ikke fordi jeg trodde det måtte være etterslep, men når jeg fikk inkasso varsel måtte jeg ringe banken og høre. Da viste det seg at bilen fortsatt står på meg. Jeg må derfor betale renter og avdrag på en bil jeg ikke eier. Det begynner å nærme seg 40.000 kroner de skylder meg nå. Jeg har vært innom Tesla, ringt de og sendt mail. Jeg får bare til svar at noen jobber med saken, men de kan ikke si meg mer. Nå er jeg så lei hele Tesla. I siste mailen sa jeg at nå forventer jeg at saken løses, og at jeg får igjen renter og mer. Sa også at jeg vil kontakte NAF advokaten igjen. Jeg fikk bare til svar som vanlig:
 

Takk for din mail. Beklager mye frem og tilbake og at dette tar sånn tid. Vi har fått beskjed om at saken er til behandling og vi ønsker selvfølgelig at dette løser seg snarest mulig. Med en gang vi får mer informasjon tar vi kontakt med deg.

 

Med vennlig hilsen

 

 

De svarer bare akkurat det samme uansett hva jeg skriver. De er så arrogante og bryr seg virkelig ikke. Jeg lurer på hvilke muligheter jeg har? Selv tenker jeg på NAF advokaten. Jeg har også tenkt på forbrukerrådet, men de har nå opp til 4 måneders behandlingstid. Jeg lurer også på om jeg som privatperson kan sende inkasso varsel, eventuelt gjennom et selskap? Jeg har også lurt på om jeg skal sende et konkurs varsel til de, men har ikke så mye erfaring med det. Vet det koster 5-600 kroner. Andre tips? 

Endret av Tullballj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk du ikke estimat på når pengene skal returneres? Mener det er innen 60 dager eller noe slikt? 

 

Hvordan kommuniserer du med Tesla forresten? Ofte hjelper det å skifte folk internt, noen er helt håpløse mens andre får ting til.

 

Innen to uker sa de. Ser det står 45 dager for avbestilling, men ser ikke noe om når bilel leveres tilbake. Heller ikke i forhold til sletting av lån.

Lenke til kommentar

Angrerettloven

 

§ 24.Den næringsdrivendes forpliktelser når angreretten brukes

Den næringsdrivende skal tilbakeføre alle betalinger som er mottatt fra forbrukeren. Dersom forbrukeren uttrykkelig har valgt en annen type levering enn standardleveringen som den næringsdrivende tilbød, skal den næringsdrivende likevel ikke betale tilleggskostnadene dette medførte.

Tilbakebetaling skal skje uten unødig opphold, og senest 14 dager fra da den næringsdrivende fikk melding om forbrukerens beslutning om å benytte angreretten etter § 20. Med mindre noe annet uttrykkelig er avtalt med forbrukeren, skal tilbakebetalingen skje ved bruk av samme betalingsmiddel som forbrukeren benyttet. Forbrukeren skal ikke betale noen form for gebyr som følge av tilbakebetalingen.

Den næringsdrivende kan holde tilbakebetalingen tilbake til varene er mottatt, eller til forbrukeren har lagt frem dokumentasjon på at varene er sendt tilbake. Dette gjelder ikke når den næringsdrivende har tilbudt seg å hente varene.

Ved avtaler inngått utenom faste forretningslokaler, og der varene er levert til forbrukerens hjem på avtaletidspunktet, skal den næringsdrivende for egen regning hente varene, om disse etter sin art normalt ikke kan returneres med alminnelig postgang.

Er det avtalt at varene skal hentes hos forbrukeren, og dette ikke skjer innen tre måneder fra den dagen da den næringsdrivende fikk melding etter § 20, tilfaller varen forbrukeren vederlagsfritt.

 

Det ser ut som du har en god sak og skulle hatt pengene dine for lengst. Tregheten hos Tesla skal ikke være en belastning for deg. De må erstatte alle kostnader du er påført direkte som følge av deres treghet. Renter, gebyrer osv.

 

Varen skal leveres tilbake i den stand den ble levert, så du må nok dekke vaskeregningen selv.

Lenke til kommentar

Innen to uker sa de. Ser det står 45 dager for avbestilling, men ser ikke noe om når bilel leveres tilbake. Heller ikke i forhold til sletting av lån.

 

Men da har du jo en avtale på 2 uker, som de ikke har klart å overholde. Da ville jeg tatt kontakt på ny, få be om å snakke med noen høyere opp i systemet og informere at du tenker å engasjere advokat om det ikke skjer noe innen X.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...