Gå til innhold

Ingeniørene bak Helseplattformen: – Stor fordel at all data lagres på et sted


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er flott med en sentral platform for helsedata, men jeg er skeptisk til at dette skal bygges og driftes av en amerikansk leverandør med lite hyggelige resultater fra Danmark å vise til. Offentlig sektor har etterhvert skjønt at IT er en kjernedel av driften og har smått om senn begynt å ansette folk for å ta den daglige driften og kjerneutviklingen selv (Skatteetaten først ute, nå til dags NAV). Det var på tide. Det spørs om man ikke burde gjort slik i helse-Norge også, i steden for utsetting til en leverandør kjent for noen klikk-monstre av noen løsninger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er flott med en sentral platform for helsedata, men jeg er skeptisk til at dette skal bygges og driftes av en amerikansk leverandør med lite hyggelige resultater fra Danmark å vise til. Offentlig sektor har etterhvert skjønt at IT er en kjernedel av driften og har smått om senn begynt å ansette folk for å ta den daglige driften og kjerneutviklingen selv (Skatteetaten først ute, nå til dags NAV). Det var på tide. Det spørs om man ikke burde gjort slik i helse-Norge også, i steden for utsetting til en leverandør kjent for noen klikk-monstre av noen løsninger.

 

Det tragiske er at hver offentlig sektor må gå på en millardsmell (eller to) før de skjønner at IT er virksomhetskritisk, og noe en best gjør innomhus.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så tilbake til en stor bauta av et system med proprietær datamodell og apier?

 

Da skal vi se at selv om de får systemet opp på «kort» sikt vil Epic holde samtlige kort i alle fremtidige forhandlinger rundt change requests.

Hvis de tror prislappen på systemet er det de betaler i dag blir de nok skuffet om et par år når de blir flådd for den minste lille endring man ønsker.

 

At ikke helsevesenet enda har startet et standardiseringsprosjekt for lagring og komnunikasjon for helsedata er for meg komplett uforståelig.

 

Krev at leverandørene lager standardiserte API slik som EU nå krever fra bankene så kan man begynne å tenke på gode fremtidlge løsninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan nevne et eksempel på vanviddet med distribuerte pasientdata på forskejllig format.

Jeg flyttet, og meldte meg straks til blodbanken på det nye stedet fordi avisen meldte at de manglet blod.

Fordi datasystemene var forskjellige kunne de ikke innhetne data fra sykehuset jeg ga blod tidligere, og det tok hele 6 -seks. måneder før jeg kunne gi blod.

Og de manglet blod!

At dette problemet i det hele tatt har oppstått vitner om komplettt udugelighet- Det er en selvfølge at pasientdata skal lagres på ett og samme format!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...