Gå til innhold

Ny TV: Sony KD XF9005 vs LG C8


Anbefalte innlegg

I den grad det spres misinformasjon, så er det at folk bør velge OLED til hoved-TV i en helt vanlig stue med en del lys og variert bruk.

 

C8 vs Q9FN.

 

Til TS bruk er XF9005 soleklart førstevalg.

 

Jeg tror man skal være veldig, veldig forsiktig med å kjøre en oled så hardt med lys over særlig tid med et slikt bilde.

Endret av Mr_Spock
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for alle innspill!

 

Det blir nok en del direkte sollys inn i stua, men vi trekker ofte persiennene for da vi er litt nøye med møblene, så jeg tror det skal gå fint.

 

Men det ble en grei nedtur etter at jeg henta TVen hos Power i går. Var allerede litt skeptisk da TVen stod lagret opp ned i esken siden det var noe isopor som manglet. Bedre ble det ikke da jeg kom hjem og fant ut manual og alle skruer manglet, så fikk ikke satt sammen eller festa TV beina, så da ble det GoT på laptop i steden for... Skal levere tilbake TVen til Power snart, og heller bestille samme TV hos Elkjøp til 10000, for dette var virkelig ikke verdt å spare 1000 for. 

Endret av treant
Lenke til kommentar

Tragisk å ikke klare levere tilbake TV med skruer.. hør med Power om de matcher Elkjøp etter den dårlige opplevelsen slik at du slipper to turer

 

Det er samme pris for ny 55 C8 hos begge, men velger å bestille ny gjennom Elkjøp istedenfor, så får de heller ta lærdom når de skal selge en b-vare "levert tilbake på angrerett" med manglende deler. 

Lenke til kommentar

Har du sjekket om skruene er festet i TV-en der føttene skal på/inn? Skruene kommer ofte i en engangspose, og kan være lett å miste dem om de ikke er skrudd fast.

Leverte inn TVen, sa at det var passelig at jeg kunne få en ny TV uten mellomlegg for bryet, noe de fiksa! Så det ordnet seg med Power, så nå koser jeg meg!

Endret av treant
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Leverte inn TVen, sa at det var passelig at jeg kunne få en ny TV uten mellomlegg for bryet, noe de fiksa! Så det ordnet seg med Power, så nå koser jeg meg!

Supert. Bra at det ordna seg. Og du har gjort et meget bra kjøp. C8en er blant de beste TVene rtings har testa om dagen. Kun slått av 2019-modellen, C9, som ser ut til å ligge på 20-25k når den blir tilgjengelig her til lands. Vil nok ikke gå ned i pris før til sensommeren/høsten heller. Tipper det vil gå ett år før den går ned til 10.000.

https://www.rtings.com/tv/reviews/best/tvs-on-the-market

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I den grad det spres misinformasjon, så er det at folk bør velge OLED til hoved-TV i en helt vanlig stue med en del lys og variert bruk.

 

C8 vs Q9FN.

 

Til TS bruk er XF9005 soleklart førstevalg.

Når det står at de har blitt nødt til å senke eksponeringen, betyr dette enkelt og greit at LG C8 i realiteten er mye lysere enn slik den fremstår på bildet. Om de hadde hatt normal eksponering, ville LG C8 vært like lys som det Samsung er på det bildet, om ikke lysere. Grunnen til at de har valgt å gjøre det, er at Samsungen gir så mye lys, at kameraet deres nesten ville vist et ganske vasket ut hvitt bilde dersom de tok det uten å skru på innstillingene. Det er ganske enkelt "her har vi skrudd eksponeringen til å matche Q9FN", som i realiteten betyr at alle andre TVer vil se feil ut, ikke bare C8. :)
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når det står at de har blitt nødt til å senke eksponeringen, betyr dette enkelt og greit at LG C8 i realiteten er mye lysere enn slik den fremstår på bildet. Om de hadde hatt normal eksponering, ville LG C8 vært like lys som det Samsung er på det bildet, om ikke lysere. Grunnen til at de har valgt å gjøre det, er at Samsungen gir så mye lys, at kameraet deres nesten ville vist et ganske vasket ut hvitt bilde dersom de tok det uten å skru på innstillingene. Det er ganske enkelt "her har vi skrudd eksponeringen til å matche Q9FN", som i realiteten betyr at alle andre TVer vil se feil ut, ikke bare C8. :)

 

Litt det samme som når man sammenligner sortnivå - bare omvendt. Forskjellen er der - men ikke like synlig.

 

Edit: Altså - oleden vil se grå ut sammenlignet med leden hvis omgivelsene blir lyse nok.

 

Akkurat som sortnivået på en led vil se grått ut, sammenlignet med en oled, bare rommet er absolutt mørkt, i en scene nesten uten lys og du har vært i dette bekkmørke rommet i en halvtimes tid slik at dine pupiller er fullstendig åpne og du har oppnådd max mørkersyn.

Endret av Mr_Spock
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...