Gå til innhold

Alternativer til Lightroom nå for tiden?


Anbefalte innlegg

Hei!

For tiden bruker jeg lite tid til redigering av bilder, og synes det er litt ille å betale for abonnement på Lightroom.

Samtidig er jeg veldig glad i lightroom når det gjelder organisering og redigering, samt muligheten for å synce til mobilen. Det negative ved å gå over til et nytt program er jo å måtte lære alt på nytt, måtte gi slipp på en haug med redigerte filer og kanskje miste gode løsninger om finnes i Lightroom.

Noe her som erfaring med å ha hoppet til et nytt program i det siste?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke så lett å flytte til noe nytt. Jeg har prøvd på dette i snart to år nå men vender stadig tilbake til det trygge og kjente lightroom. De alternativene jeg har anskaffet er Capture One og ON1 photo RAW. Jeg tror det går an å bruke lghtroom for organiserering av bilder selv om man ikke betaler abonnement. Tror det bare er develop modulen som da blir skrudd av. Hvis det er slik kan man redigere bildene i et annet verktøy og så importere dem til lightroom for arkivering og orgsanisering

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Som Rowdy så bruker jeg LR/PS svært sjelden i lange perioder, samtidig så liker jeg LR og jeg vet ikke om det er verdt "slitet" med å gå over til noe nytt.

Selv om det også koster en del så fant jeg ut at jeg skulle teste ut Capture One, siden så mange på diverse nettsider skryter av dette programmet. Capture One er sikkert et meget bra program, men da jeg skulle prøve det (30 dagers gratis testperiode) så føltes det så fremmed for meg at det ikke var så mange bildene jeg prøvde å jobbe med før jeg rett og slett mistet lysten til å teste det skikkelig.

 

Jeg har også prøvd andre gratisprogrammer, spesielt erstattere for PS, men det er mulig at det er alderen som er problemet og at jeg ikke har like lett for (eller ork til) å lære meg nye programmer. Alt i alt så har jeg kommet frem til at de kronene jeg betaler for LR/PS er verdt det for å bruke programmer som jeg "forstår" fremfor å starte på nytt i fotoredigeringsverden. 

 

Selv om jeg hverken fotograferer eller redigerer like mye nå som for noen få år tilbake så blir det likevel periodevis en del bilder der jeg vil gjøre mindre justeringer. Det gjør at jeg fremdeles finner det verdt å betale for CC med LR/PS, men det som jeg tror vil være det mest realistiske alternativet for meg er rett og slett Photoshop Element som kan kjøpes for en engangssum. Det mangler nok en del av de finessene jeg liker godt fra LR, men bruken er såpass velkjent etter å ha vært i Adobeuniverset i mange år at det likevel kan være et godt alternativ for meg. Det har dessuten en mulighet til å organisere bilder (jeg har ikke testet denne ut).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sa opp mitt Adobe photo abonnement i går. 

 

Skal forsøke meg med Luminar 3 og Affinity photo. Disse programmene får man for ca 1000kr til sammen. Og da eier man programvaren.

 

Luminar minner mye om Lightroom, Du kan stille det inn til å bli ganske så likt. Det mangler mulighet for å tagge bilder med nøkkelord. Har lenge hatt ambisjon om å gjøre dette LR :) Dette ligger i det 

 

Skal komme med litt erfaringer når dette er prøvd ut en periode. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

DxO Photolab 3  er et alternativ, men litt annen måte å jobbe på enn i Lr.  (Nå har jeg ikke oppgradert siden forløperen DxO Optics Pro v11 selv)

 

Har en permanent lisens for Lr6 hvor jeg fortsatt foretrekker arbeidsflyten, men man kan absolutt få til mye av det samme med DxO. 

 

Forskjellene blir mye relatert til arbeidsflyt, utvalget av opplærings-videoer/tips&tricks på youtube (der vinner Lr ofte) og eventuelt tilleggsprogrammer etc.

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Jeg har i det siste prøvd ut Luminar 3 (4 kommer i morgen), og for min del kan det ikke erstatte Lightroom.

Luminar tilbyr en rekke flotte funksjoner, og langt flere muligheter enn Lightroom, men mangler en hel del når det kommer til arbeidsflyt. Jeg tror også at Luminar 3 mangler en del når det kommer til organisering av bilder, men dette har jeg ikke prøvd ut i særlig stor grad.

Det som irriterer meg mest er at en i Luminar ikke har alle hjelpemidlene som Lightroom tilbyr, som for eksempel maskene for oppskarping eller for å sette svart- og hvitpunkt. Tror Luminar har noe av dette på Mac, men ikke på PC. En annen ting er at en ikke kan gjøre justeringer med scroll på musen (det kan en forøvrig ikke med Lightroom på Mac heller). Jeg er også usikker på hvordan det egentlig er med "lens corrections" i Luminar, det er noe der, men det virker å være et par hakk bak Lightroom.

Jeg har nå endt opp med å bruke Luminar som plugin for Lightroom. Det er, sikkert fordi det er nytt for meg, litt gøyere å behandle bilder i Luminar, men jeg får i 99% av tilfellene like gode eller bedre (i hvert fall mer naturlige) resultater i Lightroom. Det er imidlertid en liten del av bildene som blir bedre i Luminar. Jeg tok, for eksempel, mitt første (ganske dårlige) bilde av melkeveien for noen uker siden, og resultatet jeg får i Luminar klarer jeg ikke å gjenskape i Lightroom.

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Lurer litt på det selv egentlig. Jeg bruker Affinity til redigering, og er greit fornøyd med det, men det er mulig jeg burde prøvd noe annet enn Windows Explorer til sortering. ? Ikke brukt Lightroom annet enn sporadisk, og abonnementsmodellen gjør uansett det programmet ganske uinteressant. Burde sikkert fått testet Darktable igjen, gi Luminar en sjanse til og se litt på Fuji-utgaven av Capture One.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg gått til innkjøp av On1 Photo Raw 2020.5. Fungerer det, er det en billig erstatning til Lightroom (og mitt bruk av Photoshop).

Programmet får bra kritikk, og kommer med en haug av “presets” og  “styles” lignende Nik Presets etc. (tror jeg). Likte godt å bruke Nik før, så jeg vurderte også DXO photo med Nik, men den kombinasjonen ble 4-5 ganger prisen av On1 Photo Raw.

I tillegg kan On1 Raw programmet brukes som plugin til Apple Photos, Lightroom og Photoshop skulle man ønske det.
Fulgte også med en lærebok med videor, så hvis kvaliteten er der, er det “good value” ? .

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Luminar AI kjøpte jeg på impuls nylig - kun godt om det er bilde(r) du vil bytte ut himmel på (god til det) eller få en spesiell look på.  Altfor tregt til å se igjennom foldere med bilder - man må åpne bildet som er av interesse direkte.  Dvs egner seg best for bilder du vil "massere" ekstra.

DxO PL4 - imponerende DeepPrime støyreduksjon om man har RAW format foto.  Blir nesten som å oppgradere kameraet en klasse. Imponerende raskt til å se igjennom foldere med bilder, prosessere mange foto samtidig og mye av de samme mulighetene som Lr og arbeidsflyten er blitt så bra at det ikke er vanskelig å bli vant med programmet.  DxO FilmPack er fint tillegg for de som er ute etter gode (analog) filmsimuleringer.

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (3 timer siden):

Luminar AI kjøpte jeg på impuls nylig - kun godt om det er bilde(r) du vil bytte ut himmel på (god til det) eller få en spesiell look på.  Altfor tregt til å se igjennom foldere med bilder - man må åpne bildet som er av interesse direkte.  Dvs egner seg best for bilder du vil "massere" ekstra.

Jeg gjorde det samme. Hadde Luminar 4 fra før, og trodde dette var noe annet, men ble ganske skuffet. Noen forbedringer er det, men å markedsføre det som noe annet enn en oppfølger er noe villedende.

Klarer meg fortsatt ikke uten Lightroom som er bedre på sorteringsbiten, gjøre raske endringer og stort sett gir et mer naturlig resultat. Luminar gir bildene et Luminar-utseende, og det er ikke alltid det er passende.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 2/9/2021 at 10:47 AM, Rune_says said:

 

DxO PL4 - imponerende DeepPrime støyreduksjon om man har RAW format foto.  Blir nesten som å oppgradere kameraet en klasse. 

E9 - Deep PRIME er vel det største som har skjedd på mange år , uansett hvilken RAW editor man nevner. På Dpreviews forumet har jeg fått med meg at DxO utklasser Lightroom gang etter gang.

De som har gamle bilder puttet langt inne i skuffa har plutselig fått bilder med mye høyere kvalitet. 

😃

Lenke til kommentar

Jeg har ingen erfaring med DxO PL4, men lastet ned prøveversjonen etter det dere skriver (og et par YouTube-videoer) om DeepPrime, men jeg klarer ikke å gjenskape resultatene jeg ser hos andre.

Hos meg, etter en del prøving og feiling med mengden DeppPrime, ender jeg stort sett opp med mindre støy, mindre detaljer og et kjipt fargeskjær. Fargen kan selvfølgelig fikses, men det er jo greit å slippe...

Gjør jeg noe feil, eller er ikke DeepPrime så fantastisk som "alle" skal ha det til?

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar
11 hours ago, Dr. Brodsky said:

ender jeg stort sett opp med mindre støy, mindre detaljer og et kjipt fargeskjær. Fargen kan selvfølgelig fikses, men det er jo greit å slippe...

 

Kombinasjinen mindre støy - samtidig som Deep PRIME klarer å beholde detaljene er det som gjør den så unik.

 

Ender du opp med bare preview , eller har du valgt "Export to disk" og sett på sluttresultatet ? Mens NR i  Lightroom gir deg preview av hele bildet , så gir Deep PRIME kun preview i et lite vindu på høyre side under Deep PRIME.

 

Naviger deg til "Light" tab øverst til venstre , litt lengre ned finner du "Clear View Plus"  Råder deg til å slå av den funksjonen ( iallefall helt til du behersker programmet), da den kan trigge støy og artifacts.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...