Gå til innhold

Ny Kia e-Soul demonstrerer tydelig hvorfor noen kvier seg for å kjøpe elbil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dashbordet har jo 400 knapper og ser ut som noe fra 2007. Vil ikke kalle det moderne.

Synes nok at BMW i3, som kom på markedet i 2013, har et dashbord som er mer "moderne" enn dette. Men det kommer kanskje an på den enkeltes oppfatning av hva "moderne" betyr.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det er ellers grunn til å tro at prisen på elbiler vil falle kraftig de neste 2 årene, fordi EU-krav vil presse bilprodusentene til å øke salget. Fra 2021 koster det bilprodusentene 95 euro per gram CO2-utslipp over 95 gram/km. Biler uten utslipp kan brukes til å balansere gjennsomsnittsutslippene.

 

Dette betyr at en bilprodusent vil tjene opp CO2-kvoter verd rundt 90 000 kroner for hver elbil de selger. Det betyr igjen at de kan forsvare å subsidiere hver elbil med 90 000 kroner, hvis ikke salget plutselig skyter fart av seg selv(det siste er relativt utenkelig).

 

Jeg tror både europeiske bilprodusenter og Tesla vil innlede en knallhard priskrig i Norge i 2021.

Lenke til kommentar

Angående knapper så er det kanskje estetisk med 0, men det er jo faen så upraktisk. Får se når jeg prøver Soul om jeg liker deres balanse mellom skjermbruk og knapper.

 

Dovreekspressen: Rekkevidden er selvsagt bare et estimat uansett avstand. Den varierer jo som kjent med forholdene både i hverdagen og mellom de ulike offisielle testsyklusene.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En faktisk kjørt distanse er ikke det samme som estimat, det er en høyst reell rekkevidde. At rekkevidden blir ulik under andre forhold er nå så. Det er ganske innlysende.

En kritikk jeg har sett av mang en test er at det kjøres for kort distanse, og deretter ekstrapoleres til rekkevidde. Derfor etterlyser jeg å kjøre batteriet tilnærmet tomt ved høy hastighet. Tar ikke fryktelig lang tid heller, under 3 timer for den aktuelle bil og rekkevidde. (313 km rekkevidde @ 110 km/t)

Virker nesten som hele redaksjonen i TU har skrevet hver sin artikkel basert på en tilfeldig kjøretur med privatbilen forrige langhelg.  :huh:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

En faktisk kjørt distanse er ikke det samme som estimat, det er en høyst reell rekkevidde. At rekkevidden blir ulik under andre forhold er nå så. Det er ganske innlysende.

En kritikk jeg har sett av mang en test er at det kjøres for kort distanse, og deretter ekstrapoleres til rekkevidde. Derfor etterlyser jeg å kjøre batteriet tilnærmet tomt ved høy hastighet. Tar ikke fryktelig lang tid heller, under 3 timer for den aktuelle bil og rekkevidde. (313 km rekkevidde @ 110 km/t)

Virker nesten som hele redaksjonen i TU har skrevet hver sin artikkel basert på en tilfeldig kjøretur med privatbilen forrige langhelg.  :huh:

 

Hei, dette er regulert av praktiske begrensninger. Vi har en testbil til låns i en begrenset periode, og 130 kjørte mil er ganske intensivt på kort tid. Vi er veldig klar over at lengre distanser gir lavere feilmargin, men det er ikke alltid mulig. Derfor er vi heller tydelige på hva som er forutsetningene. Og vi forsøker å veksle mellom kjøring på motorvei og landevei.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det må da være driftsikkerhet og lite problemer som er viktigst, ikke antall knapper du kan trykke på. Dessuten er det vel mange som bruker mobilen når de kjører også fremdeles. Sannsynligvis de som maser om knapper. Kia har sikkert mye bedre kvalitet enn model 3 selv om den ikke ser så bra ut og går like godt. ( Og har såpass stort bagasjerom ) Kvalitet er imidlertid viktigst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det må da være driftsikkerhet og lite problemer som er viktigst, ikke antall knapper du kan trykke på. Dessuten er det vel mange som bruker mobilen når de kjører også fremdeles. Sannsynligvis de som maser om knapper. Kia har sikkert mye bedre kvalitet enn model 3 selv om den ikke ser så bra ut og går like godt. ( Og har såpass stort bagasjerom ) Kvalitet er imidlertid viktigst.

 

Har 27 år gammel Audi med kun knapper og hendler, alle fungerer prikkfritt ennå.. Kan ikke si jeg savner noe, har selvfølgelig stereo med handsfree, men den største skjermen viser vel bare enkel kjørestatistikk. Hvorfor trenger folk navigasjon for å komme til jobb og barnehage?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En faktisk kjørt distanse er ikke det samme som estimat, det er en høyst reell rekkevidde. At rekkevidden blir ulik under andre forhold er nå så. Det er ganske innlysende.

En kritikk jeg har sett av mang en test er at det kjøres for kort distanse, og deretter ekstrapoleres til rekkevidde. Derfor etterlyser jeg å kjøre batteriet tilnærmet tomt ved høy hastighet. Tar ikke fryktelig lang tid heller, under 3 timer for den aktuelle bil og rekkevidde. (313 km rekkevidde @ 110 km/t)

Virker nesten som hele redaksjonen i TU har skrevet hver sin artikkel basert på en tilfeldig kjøretur med privatbilen forrige langhelg.  :huh:

Ladekurver er vanligvis er ganske treg 80-100%, så det tar tid. Dessuten er det ganske upraktisk å kjøre til bilen strander i veikanten. Jeg antok, og leser innlegget til Svein Erik Hole, at de har gjort det beste ut av det. Lengre er bedre, hvis det er representativt kjøremønster for leserne, men man skal ha i mente at man aldri finner noen fasit og heller ikke kan sammenligne disse tallene med tester av andre biler fordi forholdene alltid vil være ulike. Sånn sett er det genialt at vi har standardiserte testsykluser som WLTP som faktisk sørger for sammenlignbarhet. Det gir i hvert fall meg mer verdi enn tilfeldige ulike testrunder under ulike forhold (som det uunngåelig blir når en redaksjon tester en bil)

 

Det sagt, så vet jeg egentlig for lite om mitt eget kjøremønster for å kunne analysere testresultatene. Jeg bare synser og antar om hvor langt jeg kjører i 90-soner per år og per gang, hvor stor andel som saktelades og hurtiglades osv. Hadde jeg hatt målte tall så ville jeg hatt bedre grunnlag for å vurdere og vekte f.eks landevei-forbruket opp mot by-forbruk og sommerforbruk mot vinterforbruk osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...