Gå til innhold

Støvrens inni forsterkere?


Anbefalte innlegg

Nå er jeg nervøs, en amp med 10 år som begynner å bli litt vel varm, og effekt på 6-7år

Med lommelykt ser jeg tydelig støvdekke på Ringkjerne transformator.

 

Kanskje tid for støvrens?

 

Har snakket med service-mann, og han brukte trykkluft boks og støvsuger.

 

 

Jeg har kjøpt en halvliter trykkluft på Kjell & co.

 

 

Men er usikker...

 

Er vel mye gass og sånne dråper i sånn spray.

 

Vært greit om andre har renset utstyr og vet.

 

Feks hvor lenge må det stå å fordunste tørke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De vanlige billige "trykkluft"-boksene er bare butan og propan. Ikke fukt i de. Derimot blir gassen veldig kald så det du blåser på kan bli så nedkjølt at fuktigheten i lufta kondenseres på det.

 

Pass på å koble fra all strøm når du blåser rent. Propan og butan er ekstremt brannfarlig.

 

Trykkluft fra kompressor derimot kan inneholde mye fuktighet. Selv med vannutskiller. For å få helt tørr luft fra de må man ha lufttørker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge strøm er av er det lite galt du kan gjøre med mindre du ødelegger noe fysisk og ikke gnir deg full av statisk elektrisitet på et teppe før du holder på. Om det blir noe fukt bare la det tørke noen dager før strøm settes på igjen. Elektronikk blir bare ødelagt om du setter strøm i det mens det kan være fukt som gir kortsluttninger.

 

Kan ruste da om det er fuktig over lang tid, noe som ikke er gunstig igjen.

 

Og som noen sa over her så eneste fukt som kan komme er fra kondens siden gassen går fra flytende form til gass og stjeler varme fra omgivelsene som gjør ting kaldt.

Lenke til kommentar

Jeg tok en runde uansett. Da får jeg vente å se.

 

Jeg tror nok en liten kompressor uten olje er best. Koster 2-500 på Klas, jula etc

Har du først åpnet er det jo en enkel jobb å blåse bort litt støv. Hvis du bruker trykkluft på boks er du helt trygg på at det ikke er noe 'dritt' som kommer. Vær obs på at kjølemediet (gasser som tidligere nevnt) er flytende så du må holde boksen rett.

En sånn kompressor fra Biltema / Clas har jeg brukt med hell i flere år nå til alt elektronisk, pc'er, laptop-er mm. Men vær obs på at hvis du er uforsiktig og ikke tømmer de for kondens så kan du fort få et problem. Også smøremiddel KAN bli med så det er lurt å kjøpe filter på den i tillegg!

Lenke til kommentar

Måten den er er bygget på på får meg til å tenke på Yamaha? Stemmer det?

 

 

 

:D

Kan ikke ta feil der nei , får håpe den fortsatt funker..

 

Skal vel ha noe nytt snart, men håper Yamaha holder litt til.

 

Ellers blir det brukt stereo pre, i mellomtiden.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg en CompuCleaner til og blåse rent elektronikk og hyller med lego.

Betalte rett over 300,- for min, men husker ikke helt hvor jeg kjøpte den.

Hørt mye bra om den.

 

Forsterker virker tørr og fin, så ut som det la seg litt gass på midten av Ringkjerne transformator (ca en halv tiøring) når jeg sprayet, men det gikk bort på et sekund.

 

Jeg turte ikke bruke så mye, jeg har lært litt av YouTube osv. Og det er dårlig bruksanvisning på Kjell på viktige ting.

 

Man skal ikke tilte boksen for mye, ta kortere press, og ikke holde på lenge om gangen.

 

Ganske viktig. Dessuten prøv et trykk i lufta først. Sjansen er stor for at første trykk er flytende.

 

 

Kjell fyren på mobil mente 5-10 minutter vent på avdunstning om man bruker korrekt er nok.

 

Har ventet 2 timer nå.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Det var et helvete å koble salat. Startet etter jeg sto opp, og ferdig testa enkelt nå med litt electro club/tekno fra Streameren og alle kanaler og stereo og sub.

 

Heldigvis hadde jeg benevnede banankontakt til Surround.

 

Så skal skaffe en sånn på Center også, men den hadde jeg nok slakk til å skru foran benken. ellers hadde det vært sliiit bak tv benken.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Kan ikke ta feil der nei , får håpe den fortsatt funker..

 

Skal vel ha noe nytt snart, men håper Yamaha holder litt til.

 

Ellers blir det brukt stereo pre, i mellomtiden.

 

Det var vel en RX-V1800 du hadde? Var vel med de modellene Yamaha "tok over" tronen for receivere fra Denon den gangen. I dag har vel Denon tatt tilbake tronen - men det tok 10 år.

 

Er selv Yamaha fan - men jeg kjører Yamaha pre (CX-A5100) og Rotel amps - multikanal, Atmos.

 

Hvis du er ute etter en god multikanal pre med meget høye kvaliteter, så er modellen før min, den uten Atmos - CX-A5000 et utrolig godt kjøp.

 

For eksempel:

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=142684157

 

Denne saken kostet 20k for ikke lenge siden. Her er ikke multikanel vs stereo noen problemstilling. Noe å tenke på hvis du får problemer.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...