Gå til innhold

Sintef: Hydrogen et bedre alternativ


Anbefalte innlegg

Jo det er mulig, men jeg forholder meg til det når den tid kommer. Slik det er nå er det ikke aktuelt. 

 

Ja det blir mye om og men osv. Jeg snakker om dagens situasjon, da den er kjent. 

Tråden handler om fremtiden dog, og hvorfor man trenger flere alternativer. 

 

Men er jo enig. Jeg kommer ikke til å vurdere en FCEV før jeg har en stasjon både mellom jobb og hjemme, samt hjemme og hytta. 

 

I motsetning til BEV så starter man nok med godstransport innenfor HFC - før man kan gjøre det gunstig for personbilene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Foruten New Zealand, så har Grove nå også inngått avtaler med Brasil og Nepal. Kan virke som det også er snakk om produksjon av biler i Brasil.

https://docs.wixstatic.com/ugd/fc1676_15c7b335cfce4fb29c8895c26cff2337.pdf

https://docs.wixstatic.com/ugd/fc1676_0f655e2763464772a6b741211a105f1a.pdf

 

Tipper vi får se flere kinesiske merker med satsning på hydrogen nå. BYD gikk med betydelig lavere overskudd enn planlag p.g.a. intensiver ble redusert. Og planen er at insentivene for private elbiler vil forsvinne helt i 2020.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt overraskende at salget/leasing i USA av Mirai har gått såpass opp i mars og april i år med tanke på at det ikke er en veldig imponerende bil sammenlignet med f.eks Nexo. Henger kanskje sammen med at det er bedre infrastruktur nå og/eller at prisene har falt.

 

post-114996-0-89498000-1557233367_thumb.jpg

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det har vært litt fokus på servicekapasitet på enkelte batteribiler, og hydrogenbiler får sannsynligvis et begrenset antall godkjente verksteder.

For å reparere Toyota Mirai så må verkstedet ha egne avlukker med takventilasjon, og jeg antar at de i noen tilfeller må velge Ex-sertifisert elektrisk utstyr.

På plussiden så er en Toyotaforhandler i California fornøyd med hvor ofte Mirai får kollisjonsskader. Han er vel vant med Toyota med bensinmotorer som kjøres forsiktig, mens moderne elbiler ofte kjøres mer aggressivt...

https://www.autonews.com/technology/toyota-mirai-offers-service-lesson

 

Det er vel få plasser det er like tett mellom hydrogenstasjonene som i California, men selv der klager de over at det er langt mellom dem.

Toyota selger ikke hydrogenbilene i USA, de leaser dem ut med 3 års kontrakter. Mirai er der 16% dyrere enn Corolla, men de får gratis hydrogenpåfylling opp til $15000, dermed er de billigere i drift selv om bensinen er billigere enn i Europa.

Lenke til kommentar

Det har vært litt fokus på servicekapasitet på enkelte batteribiler, og hydrogenbiler får sannsynligvis et begrenset antall godkjente verksteder.

Hva baserer du dette på? Så lenge det er normale og velletablerte merker som lager bilene, så handler det stort sett om kursing bare for å få de samme verkstedene godkjente. Det blir jo litt det samme som verkstedene måtte igjennom etterhvert som elbilene trappet opp, når det gjaldt høyspent. 

 

For å reparere Toyota Mirai så må verkstedet ha egne avlukker med takventilasjon, og jeg antar at de i noen tilfeller må velge Ex-sertifisert elektrisk utstyr.

 

Omtrent som et lakkeringsverksted? Burde rett og slett ikke være vanskelig å ettermontere noe ekstra om det må til. 

 

 

Det er vel få plasser det er like tett mellom hydrogenstasjonene som i California, men selv der klager de over at det er langt mellom dem.

 

Etterhvert som utstyr og slikt blir billigere, så skal en ikke se bort ifra at hovedverkstedene bare kjøper inn små elektrolysører selv, og produserer hydrogenet lokalt, om dette vil være et vedvarende problem. Men på sikt så forsvinner jo dette problemet. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Batteriteknologien er da like fint for FCEV som en BEV. Samtidig vil FCEV teknologien gå opp, og man får dobbelt opp.

Ja, dobbelt opp av ting som kan gå i stykker, i tillegg til en farlig, dyr og lite effektiv blindvei som hydrogen.

 

Man kommer til et punkt der området i seg selv ikke kan gi mer. Hurtig-lading krever et sterkt nett, noe man ikke har overalt.

Det er ikke noe reelt problem. Omtrent alle vil lade hjemme, og kun unntaksvis på hurtiglader.

 

Ref. kritikk angående Tesla Semi og Megachargers (som det er blitt fryktelig stille rundt).

Hvilken kritikk?

 

Mer løgn. Det er fremdeles en overlast av fossile biler og lastebiler i transport på veien.

Eh, ja? Har jeg påstått noe annet? Jeg snakker om elektrisk vs. hydrogenblindveien.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Ja, dobbelt opp av ting som kan gå i stykker, i tillegg til en farlig, dyr og lite effektiv blindvei som hydrogen.

Helt klart fordeler og ulemper som følger. Flere deler betyr mer å holde styr på, men dette handler om behov. Elbiler er nydelig for enkelte behov, mens det sliter ved andre. Der kan hydrogen hjelpe. 

 

Det er ikke noe reelt problem. Omtrent alle vil lade hjemme, og kun unntaksvis på hurtiglader.

 

Hurtiglading vil være et must om varetransport går 100% over til hel-elektrisk. Så hva snakker du om? 

 

Hvilken kritikk?

 

Hvorfor ser vi ingen av dem ennå? Hvor mye strøm vil en megacharger trenge fra nettet? Hvor mange lastebiler kan lade der samtidig? 

 

Eh, ja? Har jeg påstått noe annet? Jeg snakker om elektrisk vs. hydrogenblindveien. 

 

Se til Kina. De er ikke enig med deg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Velkommen til fremtiden:

https://www.nrk.no/norge/eksplosjon-ved-hydrogenstasjon-1.14582914

 

Det er ikke uten grunn at hydrogen (+ oksygen) ofte kalles knallgass.

Har rett nok uttalt meg litt bastant om ferjer som går på hydrogen. Det kan se ut som om de må være ganske store om folk må holdes 500meter unna hydrogentanken. Hydrogen trenger faktisk ikke tennkilde engan om det begynner å lekke. Den selvanntenner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...