Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dekktrykkmåler må kobles på nytt hver gang dekk byttes


Anbefalte innlegg

Har en RAV4 2013-modell med dekktrykkmålere. 

 

Problemet med disse er i følge Toyota at de kun husker ett sett dekk av gangen - dvs at hver gang jeg bytter fra vinter- til sommerdekk eller omvendt, så må jeg fysisk inn på Toyota for å få dette fikset. 

 

Merk: det er ikke snakk om selve kalibreringen (som kan utføres ved å trykke på knappen under rattet), men rett og slett linking mellom sensor i dekk og bil.

 

De tar 200 kroner for jobben, og de hevder det ikke er mulig å gjøre dette selv.

 

I praksis må jeg for evig og alltid, så lenge jeg har bilen, inn på verksted to ganger i året for å koble opp dekktrykkmåler. Jeg antar at den ikke vil passere EU-kontrollen om varsellampen lyser for feil på dekktrykkmåler.

 

Noen andre som har opplevd dette, eller har andre måter å koble disse på? Det virker jo høl i huet at jeg ikke skal kunne utføre dette selv. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hjelper bare delevis med klonede sensorer. Man kan ikke flytte dekkene rundt på bilen.

 

 

De tar 200 kroner for jobben, og de hevder det ikke er mulig å gjøre dette selv.

 

Sannsynligvis er det mulig å gjøre dette selv med en billig diagnosekabel og Toyota Techstream klone.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Etter min erfaring så skal det ligge opplegg for 2 hjulsett på alle Toyotaer. Begge hjulsettene skal kodes inn på nybilklargjøring, noe som aldri blir gjort. Dette er riktignok en 2013 mod og en veldig tidlig utgave.

 

Man trenger en scanner så man får koden på hver enkelt sensor, deretter må man inn med techstream å plotte inn kodene manuelt.

 

Hvis det bare er opplegg for 1 hjulsett så kan du fint kjøpe en TPMS reader og gjøre dette selv ved hvert hjulskift. Problemet er at det er litt sær frekvens på disse Toyota senorene og du må kjøpe en ganske dyr dings. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter min erfaring så skal det ligge opplegg for 2 hjulsett på alle Toyotaer. Begge hjulsettene skal kodes inn på nybilklargjøring, noe som aldri blir gjort. Dette er riktignok en 2013 mod og en veldig tidlig utgave.

 

Man trenger en scanner så man får koden på hver enkelt sensor, deretter må man inn med techstream å plotte inn kodene manuelt.

 

Hvis det bare er opplegg for 1 hjulsett så kan du fint kjøpe en TPMS reader og gjøre dette selv ved hvert hjulskift. Problemet er at det er litt sær frekvens på disse Toyota senorene og du må kjøpe en ganske dyr dings. 

Fascinerende at noe så svakt/mangelfullt/umodent system som tydeligvis TPMS er, er påbudt. Hadde "klikket i vinkel" om jeg måtte inn til merkeverksted for å få lov å bytte hjul på bilen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fascinerende at noe så svakt/mangelfullt/umodent system som tydeligvis TPMS er, er påbudt. Hadde "klikket i vinkel" om jeg måtte inn til merkeverksted for å få lov å bytte hjul på bilen.

 

Det er jo i praksis det jeg må nå framover. Det er ikke summen i seg selv som er mest irriterende, men å måtte dra inn på verksted med bilen to ganger i året. Nå kan jeg sikkert prøve å time den ene til service, men likevel... 

 

Hvis jeg forstod det riktig, så gjelder det kun 2013-modellene (de første med disse sensorene) - det ble jo solgt noen tusen av denne årsmodellen. Fra 2014-modellene og senere så husker systemet to sett dekk visstnok. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...