Gå til innhold

Hyundai oppdaterer Ioniq med større batteri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Digger utseende på denne bilen, og bra er det med ny versjon. Allikevel, føler det er litt tamt. Hadde vært bedre om dem kunne klart å få den opp til 400km WLTP med et litt større batteri. Men mulig dette begrenser seg teknisk eller at dem ønsker at den ikke skal konkurere med Kona.

 

Så blir det jo spennende om dem klarer å levere, for det er nokså begredelige leveringstall på Kona.

Lenke til kommentar

294 km WLTP er nok veldig oppnåelig på Ioniq.

Folk rapporterer om 1.2-1.3 på sommer, og rundt 1.5 kWh/mil på vinter. Så bilen er veldig effektiv.

Det går rykter om at 39 kWh batteripakken har færre celler og lavere spenning, dette betyr i så fall lavere fart på DC lading, hvertfall de vanlige 50 kW laderne. Dagens versjon går vel opp til ca 75 kW på Ionity stasjoner og Hypercharger.

Lenke til kommentar

294 km WLTP er nok veldig oppnåelig på Ioniq.

Folk rapporterer om 1.2-1.3 på sommer, og rundt 1.5 kWh/mil på vinter. Så bilen er veldig effektiv.

Det går rykter om at 39 kWh batteripakken har færre celler og lavere spenning, dette betyr i så fall lavere fart på DC lading, hvertfall de vanlige 50 kW laderne. Dagens versjon går vel opp til ca 75 kW på Ionity stasjoner og Hypercharger.

 

Bilen kommer med en oppgradert mototor. Ikke sikkert at den er like effektiv som den som sitter i 2019 model.

Lenke til kommentar

Digger utseende på denne bilen, og bra er det med ny versjon. Allikevel, føler det er litt tamt. Hadde vært bedre om dem kunne klart å få den opp til 400km WLTP med et litt større batteri. Men mulig dette begrenser seg teknisk eller at dem ønsker at den ikke skal konkurere med Kona.

 

Så blir det jo spennende om dem klarer å levere, for det er nokså begredelige leveringstall på Kona.

Lenke til kommentar

 

294 km WLTP er nok veldig oppnåelig på Ioniq.

Folk rapporterer om 1.2-1.3 på sommer, og rundt 1.5 kWh/mil på vinter. Så bilen er veldig effektiv.

Det går rykter om at 39 kWh batteripakken har færre celler og lavere spenning, dette betyr i så fall lavere fart på DC lading, hvertfall de vanlige 50 kW laderne. Dagens versjon går vel opp til ca 75 kW på Ionity stasjoner og Hypercharger.

 

Bilen kommer med en oppgradert mototor. Ikke sikkert at den er like effektiv som den som sitter i 2019 model.

Med tanke på at batteriet er blitt 37% større, mens rekkevidden er blitt 44% lengre, vil jeg påstå at den faktisk er blitt mer effektiv enn tidligere modell :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har hatt første Ioniq siden lansering og det er beste bilen jeg noensinne har eid. Ikke vært en feil med den og ingen rekkevidde angst. Kjørt fra Trondheim til Åre i Sverige uten problem og lader maks på 20-25 minutt, da har du fullt batteri igjen.

 

Skulle kjøpt modellen her hvis dem bekrefter hengerfeste, det er eneste jeg virkelig savner.

Lenke til kommentar

Skulle ønske de valgte ennå større batteri. 50-60kWh hadde gjort den til en skikkelig konkurrent til Tesla model 3. De kunne fint klart det til under 400 000.

De har egentlig ikke plass til det på plattformen til Ioniq. Batteriet er todelt og ligger under baksete og bagasjerom. Luftavkjølt batteri.

Uansett er bortimot 300 km brukbar rekkevidde for de aller flestes hverdagsbruk. Og det bør være en bil med lite feil og lett å oppnå rekkevidden i praksis.

Lenke til kommentar

 

294 km WLTP er nok veldig oppnåelig på Ioniq.

Folk rapporterer om 1.2-1.3 på sommer, og rundt 1.5 kWh/mil på vinter. Så bilen er veldig effektiv.

Det går rykter om at 39 kWh batteripakken har færre celler og lavere spenning, dette betyr i så fall lavere fart på DC lading, hvertfall de vanlige 50 kW laderne. Dagens versjon går vel opp til ca 75 kW på Ionity stasjoner og Hypercharger.

 

Bilen kommer med en oppgradert mototor. Ikke sikkert at den er like effektiv som den som sitter i 2019 model.

Oppgradert betyr vel neppe mindre effektiv?

 

Eller du trur kanske det var vanskelig å få ut noen hestekrefter ekstra så dem offret effektiviten for det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De har egentlig ikke plass til det på plattformen til Ioniq. Batteriet er todelt og ligger under baksete og bagasjerom. Luftavkjølt batteri.

Uansett er bortimot 300 km brukbar rekkevidde for de aller flestes hverdagsbruk. Og det bør være en bil med lite feil og lett å oppnå rekkevidden i praksis.

 

At folk ikke trenger mer enn 300km kan jeg være med på, men det er flere grunner til stort batteri. For eksempel er jeg fornøyd med å ha stort batteri fordi jeg kan lade når det passer, i stedet for å lade når jeg må. Det gjør hverdagen min mye enklere enn den var da jeg kjørte Nissan Leaf og måtte spørre alle jeg skulle besøke om jeg kunne lade hos dem.

 

Dessuten tror folk de trenger lenger. Over halvparten av fossilbileiere ønsker 500km rekkevidde eller mer: https://www.tek.no/artikler/sa-mye-rekkevidde-trenger-dieselbileiere-for-at-en-elbil-skal-dekke-deres-behov/462339

 

 

Edit: Hvis plattformen til Ioniq ikke får det til bør de jo redesigne plattformen egentlig, men det handler vel om penger.

Endret av 3irik
Lenke til kommentar

Nå har jeg lest tilsvarende artikkel mange steder. Det forundrer meg at ingen av disse har stilt spørsmål/problematistert den svært lave hastigheten ved hurtiglading! Pga. dette vil den nye utgaven tross større batteri egne seg dårligere til langturer enn den gamle utgaven! Det vil også være en stor ulempe for dem som ikke har lademulighet hjemme og som er avhengige av hurtiglading. Ville forventet at den klarte 0-80% på ca 30 minutter på 100+ kW lader.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...