Gå til innhold

ERTMS: Signalsystemet vet ikke alltid om det er rødt eller grønt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274

Noen med kunnskap som kan forklare hvorfor det er så vanskelig å implementere ERTMS? Er det slett engineering, eller er det faktisk et komplisert problem? 

Lenke til kommentar

Har ingen anelse om det.

 

Det nedenfor blir ren fantasispekulering på hvordan ting er designet:

 

De har vel en del sensorer, noen tidtabeller som kan gjette om toget burde være på strekningen. Hva med GPS som gir sanntid når russerne ikke kødder med det, er slikt i bruk? Mobiltelefon som kan triangulere som en backup til GPS for sporing? Hva med strømmotstand i stålskinner eller strømkabel med tilhørende måling på hvor langt toget måtte elektrisk føles å være i fra? Hva med en meterteller ombord som sender datarapporter tilbake om tilbakelagt strekning?

 

Ellers går det vel fint an å ha et par sensorer som kjenner hvilken vei toget passerte og når det passerte, med tilhørende backupsensorer som fungerer med logikk (OG men også ELLER tipper jeg alt etter hvilken logikk som gir hva sikkerheten). Man kan vel ha vektsensorer også som verifiserer en passering.

 

Sensorer for passering kan sikkert gå direkte videre, så bli analysert i en computersentral. Mens logikken som styrer lyssignalene bør vel følge basert på OG.

 

Man kan sikkert fantasere videre om type målesystemer her.

 

Til slutt så må det være et system som tolker og holder oversikten på all trafikken for toglinjene.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...