Gå til innhold

SAMLETEST: Kompakte mobiltelefoner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

XZ2 compact er da vel vann og støvtett, alle andre kilder jeg har sett sier at den er IP68 sertifisert.

 

Ikke har den hodetelefonkontakt heller, som tabellen deres sier. Bare å sjekke deres egen test om telefonen fra 1 år siden.

Og P30 er ikke vanntett, bare IP53 sikret. Er sikkert mer og men synes dere burde gå over artikkelen og fikse noen feil her og der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Det skrives om iPhone 8 at den har enkelt og svakt kamera til prisen. Sjekker du videoopptak fra iPhone 8, ser du at det e meget bedre enn mange av de nyeste toppmodellene fra Huawei, Sony eller Nokia. Så at det er svakt vil jeg ikke gå med på. De har bare konsentrert seg om et annet aspekt av kameraet enn mange av konkurrentene. Huawei leverer veldig svake videoopptak, men dette nevnes ikke med en setning.

 

De fleste toppmodeller og mellomklassemobiler tar gode bilder. Veldig få av dem mestrer videoopptak på en god måte. Der ligger iPhone og Samsung to hestelengder foran konkurrentene.

Endret av Slettet-BnKsB4Fg0P
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

XZ2 compact er da vel vann og støvtett, alle andre kilder jeg har sett sier at den er IP68 sertifisert.

 

Har dessverre lest flere som rapporterer at selv on Sonytelefonene lanseres som vanntette, så dekker ikke garantien vannskader. Da lurer jeg litt på hvor vanntette de er.

Lenke til kommentar

 

XZ2 compact er da vel vann og støvtett, alle andre kilder jeg har sett sier at den er IP68 sertifisert.

 

Har dessverre lest flere som rapporterer at selv on Sonytelefonene lanseres som vanntette, så dekker ikke garantien vannskader. Da lurer jeg litt på hvor vanntette de er.

Tåler vel noen regndråper tipper jeg

Lenke til kommentar

 

XZ2 compact er da vel vann og støvtett, alle andre kilder jeg har sett sier at den er IP68 sertifisert.

 

Har dessverre lest flere som rapporterer at selv on Sonytelefonene lanseres som vanntette, så dekker ikke garantien vannskader. Da lurer jeg litt på hvor vanntette de er.

De er så vanntette som oppgitt, altså 1,5 meter under vann i 30 min.

Men hvordan sjekker man om kunden har holdt seg til dette?

 

Sonys garanti dekket vannskader tidligere, men det ble så mange saker rundt dette, uten mulighet for å vite hvem sin skyld det var, at de måtte gi seg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

De er så vanntette som oppgitt, altså 1,5 meter under vann i 30 min.

Men hvordan sjekker man om kunden har holdt seg til dette?

Sonys garanti dekket vannskader tidligere, men det ble så mange saker rundt dette, uten mulighet for å vite hvem sin skyld det var, at de måtte gi seg.

Det går ikke å sjekke om kunden har gjort riktig eller feil. Så derfor stoler man på kundene sine. Slik som andre produsenter gjør.

Dette er kanskje et dårlig eksempel, men jeg hadde den Sonymodellen som het Z1 Compact. Denne ble lansert som vanntett. Men etter ca 5 mnd så var bakdekselet litt løsnet fra rammen. Det vil si at limet som holdt det på plass hadde tørket eller i alle fall sluppet taket. Og det anser jeg som produksjonsfeil. Og ikke lenger vanntett uten at jeg som kunde kunne lastes for det.

 

Så enten må Sony gjøre dette riktig, eller slutte med reklamefilmer der de bruker telefonen i bassenget.

Endret av Slettet-BnKsB4Fg0P
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

- Jeg synes det er bra ironisk at definisjonen av "kompakt" stadig endres.

 

Først "3 til 4", så "4 til 5" og nå "5 til 6"...

 

Det hadde ikke forbauset meg at neste generasjon "Kompakt" blir definert som "6 til 7" og at generasjonen etter det igjen blir definert som "7 til 8", etc..., etc...

 

Dog så bør jo Mobil-TLF'ene gå i målestokk "Resolution-vs-Pitch".

I så måte så er begrepet "Kompakt" et høyst relative begrept.

 

Hvis "Kompakt" blir definert basert i "Resolution-vs-Pitch"-målestokk.

Da vil det som kan virke "Kompakt" for en gitt oppløsning synes digert for en annen lavere oppløsning.

 

Men å definere en Mobil-TLF på 6" som "Kompakt" uavhengig av hensyn til oppløsning blir feil, i mitt hode i hvert fall...

 

En annen ting som kan ha stor betydning er "Aspect Ratio".

Siden det har mye å si for komfort ved bruk.

Dog en høyst subjektiv smaksak siden alle er forskjellige.

Lenke til kommentar

Har dessverre lest flere som rapporterer at selv on Sonytelefonene lanseres som vanntette, så dekker ikke garantien vannskader. Da lurer jeg litt på hvor vanntette de er.

 

Dette gjelder forsåvidt alle mobiler, inkludert Samsung og Apple. Så da må du nesten lure på generell basis.

Lenke til kommentar

 

De er så vanntette som oppgitt, altså 1,5 meter under vann i 30 min.

Men hvordan sjekker man om kunden har holdt seg til dette?

Sonys garanti dekket vannskader tidligere, men det ble så mange saker rundt dette, uten mulighet for å vite hvem sin skyld det var, at de måtte gi seg.

Det går ikke å sjekke om kunden har gjort riktig eller feil. Så derfor stoler man på kundene sine. Slik som andre produsenter gjør.

Dette er kanskje et dårlig eksempel, men jeg hadde den Sonymodellen som het Z1 Compact. Denne ble lansert som vanntett. Men etter ca 5 mnd så var bakdekselet litt løsnet fra rammen. Det vil si at limet som holdt det på plass hadde tørket eller i alle fall sluppet taket. Og det anser jeg som produksjonsfeil. Og ikke lenger vanntett uten at jeg som kunde kunne lastes for det.

 

Så enten må Sony gjøre dette riktig, eller slutte med reklamefilmer der de bruker telefonen i bassenget.

Nå er det forskjell på produksjonsfeil, som lett kan sjekkes, for eksempel hull i forseglingen og lignende, eller brukerfeil.

 

Om du tar å dypper en Sony telefon ned i saltvann, bare noen cm, for så å la den ligge en måned, så vil saltet ødelegge telefonen.

Du har ikke brukt den dypere enn det Sony sa den ville tåle, men du har ikke brukt den slik Sony sa.

 

Om du bruker telefonen dypere enn Sony sier, så vil vann trenge inn i telefonen, dette vil da ofte ødelegge den.

Da er det også din feil, ettersom du brukte den feil.

 

Så.

For Sony går det helt greit å se om det er fysiske feil ved telefonen, men de kan ikke se om brukeren har gjort feil.

 

Om de skulle betale tilbake alle telefonene til folk som ødela dem selv, så ville de gå konkurs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har hatt S10e i 2 uker nå og er særdeles fornøyd med denne. Etter at de oppgraderte programvaren til "One UI" har den opplevde kvaliteten i bruk skutt i været. Er nesten ikke noe bloatware, og lite av dette er i tillegg installert fra fabrikk. Eneste jeg ikke er fortrolig med av fingeravtrykksleseren som er plassert på power-knappen. Skulle likt å ha denne på baksiden i stedet.

Lenke til kommentar

Nå er det forskjell på produksjonsfeil, som lett kan sjekkes, for eksempel hull i forseglingen og lignende, eller brukerfeil.

 

Om du tar å dypper en Sony telefon ned i saltvann, bare noen cm, for så å la den ligge en måned, så vil saltet ødelegge telefonen.

Du har ikke brukt den dypere enn det Sony sa den ville tåle, men du har ikke brukt den slik Sony sa.

 

Nå er vel IP-klassifiseringen kun gjeldende om du dypper mobilen i ferskvann, ikke saltvann. Korriger meg gjerne om jeg tar men feil men det er vel ingen mobiler som er sertifisert for å tåle neddykking i vann hvor dette skal gjelde for saltvann. Sertifiseringen tar kun høyde for ferskvann.

 

Så da er det ikke så rart mobilene ikke tåler saltvann og produsentene ikke vil dekke slike de skader, de er ikke laget for å dynkes i saltvann og man kan dermed ikke garantere at mobilene tåler et bad i sjøen.

 

Edit: Tok en kikk på hva Sony opplyser om hva mobilene sine skal tåler av vann og der spesifiserer de at det kun er snakk om ferskvann, ikke saltvann:

 

Hvis Sony-enheten din har IP58-sertifisering og i tillegg er støvbestandig (men ikke støvtett), er den også vanntett i henhold til IPX8-standarden. Det betyr at den tåler nedsenking i ferskvann (ikke saltvann) i opptil 30 minutter på rundt 1,5 meters dyp. Den nøyaktige dybden og andre detaljer spesifiserer vi i brukerhåndboken.

 

https://support.sonymobile.com/no/dm/water-and-dust-resistance/#gref

Endret av Hedonism
Lenke til kommentar

 

XZ2 compact er da vel vann og støvtett, alle andre kilder jeg har sett sier at den er IP68 sertifisert.

 

Har dessverre lest flere som rapporterer at selv on Sonytelefonene lanseres som vanntette, så dekker ikke garantien vannskader. Da lurer jeg litt på hvor vanntette de er.

Slik som med alle mobiler.. Garantien dekker generelt aldri vannskader selv om mobilen er vanntett.

Lenke til kommentar

 

De er så vanntette som oppgitt, altså 1,5 meter under vann i 30 min.

Men hvordan sjekker man om kunden har holdt seg til dette?

Sonys garanti dekket vannskader tidligere, men det ble så mange saker rundt dette, uten mulighet for å vite hvem sin skyld det var, at de måtte gi seg.

Det går ikke å sjekke om kunden har gjort riktig eller feil. Så derfor stoler man på kundene sine. Slik som andre produsenter gjør.

Dette er kanskje et dårlig eksempel, men jeg hadde den Sonymodellen som het Z1 Compact. Denne ble lansert som vanntett. Men etter ca 5 mnd så var bakdekselet litt løsnet fra rammen. Det vil si at limet som holdt det på plass hadde tørket eller i alle fall sluppet taket. Og det anser jeg som produksjonsfeil. Og ikke lenger vanntett uten at jeg som kunde kunne lastes for det.

 

Så enten må Sony gjøre dette riktig, eller slutte med reklamefilmer der de bruker telefonen i bassenget.

Er vi i 2014 fortsatt? Det var vel såvidt jeg vet sist gang du kunne "blogge i badekaret" ifølge annonsren . Kanskje greit å oppdatere seg litt?

Lenke til kommentar

Det skrives om iPhone 8 at den har enkelt og svakt kamera til prisen. Sjekker du videoopptak fra iPhone 8, ser du at det e meget bedre enn mange av de nyeste toppmodellene fra Huawei, Sony eller Nokia. Så at det er svakt vil jeg ikke gå med på. De har bare konsentrert seg om et annet aspekt av kameraet enn mange av konkurrentene. Huawei leverer veldig svake videoopptak, men dette nevnes ikke med en setning.

 

De fleste toppmodeller og mellomklassemobiler tar gode bilder. Veldig få av dem mestrer videoopptak på en god måte. Der ligger iPhone og Samsung to hestelengder foran konkurrentene.

 

Når selv siste iPhone blir regelrett overkjørt av f.eks Sony på video så blir det vel feil å hevde at iPhone 8 er bedre enn nyeste toppmodeller?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Når selv siste iPhone blir regelrett overkjørt av f.eks Sony på video så blir det vel feil å hevde at iPhone 8 er bedre enn nyeste toppmodeller?

 

Det der er det bare du som mener. Og ingen andre. 

Lenke til kommentar

Fra artikkelen:

 

"Men for å være helt tydelig; det er ingen av mobilene i denne oversikten som er like små og letthåndterlige som de kompaktmodellene du kunne kjøpe for fem år eller mer siden. Størrelsene også på de minste telefonene har økt jevnt og trutt."

 

iPhone SE kom i mars 2016, dvs for 3 år siden. Og den har 4" skjerm.

Sammenlignet med den er alle de andre telefonene et monster.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...