Gå til innhold

De Grønne-politikere: Bygg bare vindkraft i industriområder


Anbefalte innlegg

Norge har ingen energikrise, vi har aldri hatt det og trenger heller ikke å få det. Vi har en fornybar elkraftproduksjon i vår vannkraft som utgjør 25000 KWh pr innbygger - som er rikelig, og som er 4 ganger høyere enn gjennomsnittet i Europa. Det private forbruk, som utgjør omlag 1/3 av totalen, har nesten ikke steget på 20 år til tross for en sterk befolkningsvekst. Om mer elkraft skal produseres i landet vårt, må det være for å bygge ut kraftkrevende industri, eller å selge til andre. Da sier det seg selv å bygge ut (vind) kraft som ikke gir lønnsomhet er ganske idiotisk. Mange vindparker i Norge er på utenlandske hender, mens utbygging og produksjon er subsidiert av våre skattepenger. Syntes du det er lurt?

Jeg påstår ikke Norge har (eller noensinne) har hatt en energikrise.

Poenget var at de miljøbevisste ønsker vi skal bygge grønne energikilder, samtidig som de mener vi ikke kan bygge møller og demninger i naturområdene. Da hadde et Thoriumkraftverk vært et alternativ som dekker begge kriteriene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å sette opp vindmøller langs eksisterende veier? Feks E6

Da kan de bruke noe av pengene på å ruste opp veiene vi bruker istedet og det er svært lite utsikt som går tapt, win-win

Fordi E6 er bygget på steder det er gunstig å plassere vindkraft? Og fordi det bilistene vil ha slike roterende over hodene sine?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjører motorsykkel på slike anleggsveier. Der treffer jeg både service biler, sykkelister, bobiler, el biler, bensin biler motorsykler. Det eneste jeg ikke har truffet er eletrisk rullestol. Dette er som sagt i stølsheimen nord i Hordaland.

Så du plages med trafikk på anleggsveier i fjellheimen men benytter dem selv til motorisert ferdsel.

En bom der veien starter med nøkkel kun til de som skal ferdes på veien hadde nok løst en del av den problematikken.

Endret av perpyro
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde vi giddet å investere i thorium for 20 år siden hadde energikrisen vært løst for lenge siden

Problemet er at det tar ca. 20 år å bygge opp et forskningsmiljø for å løse problemene vi må overvinne før vi kommer noen vei. Det ene er å ekstrahere thorium fra malmen, der den forekommer i små partikler. Det andre er å bygge opp kompetanse på atomkraft. Når IFE presterer å ghlemme hele reaktorer og glemme å kontrollere avfallsbeholdere, hart vi en lang, lang vei igjen.

 

Og langsiktige prosjekter har alltid hatt dårlige odds i Norge, der få innser hvor lang tid det tar å få til disse tingene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

https://www.youtube.com/watch?v=No1Qzx1sQyc

 

Hvem vil ta risikoen på å bygge industrien sin under slike?

 

Hvis de nå absolutt må bygges på land, sett de på mest mulig øde steder med minimalt med dyreliv og fugleliv. Golde fjelltopper med steinur og langt i fra steder der rein, fugler, mennesker etc ferdes.

 

"Thats whats happen when you don't use oil in your windmills" Sa karen i bakgrunnen.

Lenke til kommentar

Så du plages med trafikk på anleggsveier i fjellheimen men benytter dem selv til motorisert ferdsel.En bom der veien starter med nøkkel kun til de som skal ferdes på veien hadde nok løst en del av den problematikken.

Ja. Om jeg skulle gått over hardangervidden elle Dovrefjell hadde jeg ikke gått i grøftekanten til europaveien.

 

Der andre driver motorisert ferdsel gjør jeg også det. Poenget er at området rundt veien ikke er et sted man går tur når man vil nyte naturen og stillheten. Kommer det vindmøller i tilleg kan man glemme stillhet, i alle fall om det er litt vind.

Lenke til kommentar

Norge har ingen energikrise, vi har aldri hatt det og trenger heller ikke å få det. Vi har en fornybar elkraftproduksjon i vår vannkraft som utgjør 25000 KWh pr innbygger - som er rikelig, og som er 4 ganger høyere enn gjennomsnittet i Europa. Det private forbruk, som utgjør omlag 1/3 av totalen, har nesten ikke steget på 20 år til tross for en sterk befolkningsvekst. Om mer elkraft skal produseres i landet vårt, må det være for å bygge ut kraftkrevende industri, eller å selge til andre.

Vi trenger elektrisiteten for å redusere utslippene fra oljeindustrien. Ja, jeg ser det er lett ironisk :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så vi skal slutte å bruke olje men ikke få lov til å bygge noe vi kan erstatte olja med? Det er vanskelig å se dette på annen måte enn at 'Nei Til Vindkraft' er det samme som 'Ja til Olje, Kull og Gass'.

 

Rart at de er mer bekymret for skadene vindkraftutbygging medfører enn fra global oppvarming? Det siste er da en mye større trussel mot biologisk mangfold.

Lenke til kommentar

 

Hva med å sette opp vindmøller langs eksisterende veier? Feks E6

Da kan de bruke noe av pengene på å ruste opp veiene vi bruker istedet og det er svært lite utsikt som går tapt, win-win

Fordi E6 er bygget på steder det er gunstig å plassere vindkraft? Og fordi det bilistene vil ha slike roterende over hodene sine?

Å kjøre bil er allerede en risiko, og vi stoler jo på at broer, tunneller og fjellsider ikke faller ned der vi kjører, selv om det jo skjer av å til. Jeg tviler veldig på at noen vindmøller ville øker risiko for bilkjøring i særlig grad. Jeg er helt sikker på at det er noen steder langs hovedveier der det blåser bra, det er jo ikke snakk om å bygge ut langs hele E6.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så vi skal slutte å bruke olje men ikke få lov til å bygge noe vi kan erstatte olja med? Det er vanskelig å se dette på annen måte enn at 'Nei Til Vindkraft' er det samme som 'Ja til Olje, Kull og Gass'.

 

Rart at de er mer bekymret for skadene vindkraftutbygging medfører enn fra global oppvarming? Det siste er da en mye større trussel mot biologisk mangfold.

Da syntes jeg du ser veldig kort... Det finnes flere muligheter...

 

Jeg syntes atomkraft og solceller på hustak høres 929292929% bedre ut. Så jeg kan ikke akseptere vind som en løsning. Med mindre den er langt til havs vekk fra dyreliv.

 

Det er  en så stråmann.. Om du ikke liker Donald Trump, så liker jeg automatisk Hillary? Er det slik det fungere? Nei, jeg hatet dem begge.

 

Ville hatt 3 løsningen, Bernie Sanders.. betyr ikke at jeg er pro Hillary fordi jeg er anti Trump eller motsatt...

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Da syntes jeg du ser veldig kort... Det finnes flere muligheter...

 

Jeg syntes atomkraft og solceller på hustak høres 929292929% bedre ut. Så jeg kan ikke akseptere vind som en løsning. Med mindre den er langt til havs vekk fra dyreliv.

 

Det er  en så stråmann.. Om du ikke liker Donald Trump, så liker jeg automatisk Hillary? Er det slik det fungere? Nei, jeg hatet dem begge.

 

Ville hatt 3 løsningen, Bernie Sanders.. betyr ikke at jeg er pro Hillary fordi jeg er anti Trump eller motsatt...

Problemet er at de tilbyr en 'tredje løsning' som både er dårlig og så ullen at den nærmest er en ikke-løsning. I praksis ender vi da opp med 'Nei' og sier du 'nei' til vindkraft sier du automatisk 'ja' til det vindkraften er tenkt å erstatte.
Lenke til kommentar

Problemet er at de tilbyr en 'tredje løsning' som både er dårlig og så ullen at den nærmest er en ikke-løsning. I praksis ender vi da opp med 'Nei' og sier du 'nei' til vindkraft sier du automatisk 'ja' til det vindkraften er tenkt å erstatte.

Fisjon og fusjon er fremtiden. Er bare hysteri blant uvitende folk som har holdt dette tilbake.

Så si uendelige mengder energi til en bitte liten kostnad for planeten. Hva er ikke og like. Kontra fortsette ødeleggelsene vi har holdt på med så lenge. På tide og endre vår holdning.

 

Den 3 løsningen er den beste løsningen.

Lenke til kommentar

Forby vindmøller innenfor den norske riksgrensen. Oppgrader våre vannkraftverk. Bruk elektrisiteten først og reist i Norge. (Kapp utenlandskablene). Legg opp til at alle tak og fasader skal dekkes av solceller. (Her har vi all verdens med tid og tar ting etter hvert som teknologien utvikler seg og prisene faller). Sats på å utvikle moderne og trygg atomkraft.

 

Av elle former for energiløsning er vindmøller den siste som skal vurderes.

 

Hvorfor skal man kappe utenlandskablene? Tilsiget til norske vannmagasiner kan variere med så mye som 50 % mellom et skikkelig tørrår og et våtår med masse nedbør. Dersom man får flere slike våtår på rappen, noe som langtifra er utenkelig, vil det dermed bli et massivt produksjonsoverskudd av kraft. Hva skal man gjøre dette? Bare la magasinene bokstavelig talt renne over uten å produsere kraft?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fisjon og fusjon er fremtiden. Er bare hysteri blant uvitende folk som har holdt dette tilbake.

Så si uendelige mengder energi til en bitte liten kostnad for planeten. Hva er ikke og like. Kontra fortsette ødeleggelsene vi har holdt på med så lenge. På tide og endre vår holdning.

 

Den 3 løsningen er den beste løsningen.

Det ligger for langt frem. Thoriumkraft vil fort bruke flere tiår før vi har klart kommersielle kraftverk i megawattklassen, fusjonskraft enda lenger. Med andre ord flere ikke-løsninger.
Lenke til kommentar

Det ligger for langt frem. Thoriumkraft vil fort bruke flere tiår før vi har klart kommersielle kraftverk i megawattklassen, fusjonskraft enda lenger. Med andre ord flere ikke-løsninger.

Hvorfor absolutt Thorium? Duger ikke Uran for deg? Klart Thorium er mer ønskelig i lengden. Men det får vi ta når det blir tilgjengelig.

 

Er bare du som antar og stempler det som ikke løsninger... 

 

PS. Frankrikes strøm forsynes i hovedsak av Uran baserte kjernekraftverk.

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...