Gå til innhold

Hjelp søkes - Bygg av ny PC


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg bygget min første pc for ca 5-6 år siden, og har nå lyst til å bygge ny!

Jeg ønsker å ta utgangspunkt i stilig design, med flashy RBG lys som hovedtema.

Egentlig fikk jeg lyst til å bygge ny pc med dette mindsettet da jeg så GPU'en 

og ville bygge videre på denne visjonen. 

 

Jeg føler meg ganske noob igjen nå når jeg tenker å bygge, og trenger all hjelp jeg kan få :-)

 

Derfor har jeg en del spørsmål under relatert til bygget, legger også ved en link under for å vise til hva jeg har tenkt så langt:


 

Spørsmål:

 

Angående ram, fungerer det å kjøpe 4 x 16 GB Corsair dominator, for å oppnå 64 GB ram? Eller må man kjempe ferdig pakke laget for å oppnå 64GB.

Jeg så først på Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 64GB, men så at de kjørte på 2933MHz og ikke på en frekvens som var støttet av hovedkortet.

 

Har jeg valg ut riktig M.2 SSD for å bruke i hovedkortet, spesifikt i M.2 "Shield Frozr" på hovedkortet?

 

Angående cpu kjøling, skal jeg skru av stock viftene på Hydroen også sette den på fronten i kabinettet, og da bruke RBG viftene som følger med kabinettet?

 

Skal jeg bruke kjøle pasta for cpu? Eventuelt hvilken?

 

Må jeg ha en ny PSU, eller kan jeg bruke min gamle: Corsair AX 850

 

Kabler, følger alt med på hvert komponent kjøp. Eller trenger jeg kabler kjøpt ved siden av, dette husker jeg ikke fra mitt siste bygg. 

 

Operativ system. Hvordan gjøres det nå om dagen? Må jeg ha en CD drive, eller hvordan installerer/kjøper jeg det? 

Og eventuelt skal jeg kjøpe et anti virus ved siden av til bruk ved oppstart?

Drivere, hvordan fungerte dette igjen? Når og hva av drivere må lastes ned etter pcen har blitt bygget ferdig og startes opp for første gang?

 

Siste spørsmål:

De-liding, er dette noe vits?(Eventuelt risiko?) En kompis som fortalte meg om det, at det kunne gjøres feks hos digital impuls i oslo.

 

For informasjon:

Jeg har allerede, en 3 TB hdd og to SSD'er fra tidligere pc og tenkte og bruke disse videre i dette bygget.  

 

 

Gjerne kom med innspill om bedre løsninger. 

 

Håper på positive svar og mye god hjelp! 

Ha en flott dag

 

Mvh,

Kris

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående ram, fungerer det å kjøpe 4 x 16 GB Corsair dominator, for å oppnå 64 GB ram? Eller må man kjempe ferdig pakke laget for å oppnå 64GB.

 

Siden du skal ha deg RTX 2080Ti skjermkort, så regner jeg med at dette er en gaming PC. Til dette formålet holder 16GB RAM. Du kan heller bytte til mer RAM senere når behovet melder seg. 9900K CPU liker minne båndbredde, så rask RAM er bra. F.eks disse G.Skill TridentZ RGB brikkene. Sørg for at du setter riktig minne profil i BIOS, slik at brikkene kjører der de skal. Eventuellt tweake dem mer.

 

Har jeg valg ut riktig M.2 SSD for å bruke i hovedkortet, spesifikt i M.2 "Shield Frozr" på hovedkortet?

 

Ja, 970 EVO passer bra.

 

Skal jeg bruke kjøle pasta for cpu? Eventuelt hvilken?

 

Altså Corsair AIO har kjølepasta på, så du trenger ikke kjøpe extra. Men litt lavere temps kan du oppnå med noe som f.eks Noctua NT-H2 kjølepasta da.

 

Må jeg ha en ny PSU, eller kan jeg bruke min gamle: Corsair AX 850

 

AX850 holder fint den, så sant du vet at den virker som den skal.

 

Kabler, følger alt med på hvert komponent kjøp. Eller trenger jeg kabler kjøpt ved siden av, dette husker jeg ikke fra mitt siste bygg. 

 

Det følger med kabler med hovedkortet, om du tenker SATA kabler og slikt. Vær klar over at Asus hovedkort har litt bedre BIOS for overklokking enn MSI.

 

Operativ system. Hvordan gjøres det nå om dagen? Må jeg ha en CD drive, eller hvordan installerer/kjøper jeg det? 

Og eventuelt skal jeg kjøpe et anti virus ved siden av til bruk ved oppstart?
Drivere, hvordan fungerte dette igjen? Når og hva av drivere må lastes ned etter pcen har blitt bygget ferdig og startes opp for første gang?

 

Windows 10 får du kjøpt billig på Ebay for ~15 dollar. Bare velg en person der som får positive anmerkninger. Let litt så finner du vel ut av det. Ellers kan du kjøpe fra en norsk side her : https://fordelaktig.no/programvare-19/operativsystem-windows.html.

Så bruker du et program som heter Rufus til å legge over ISO fila til USB pinne. ISO fil til Windows 10 kan du laste ned fra Microsoft. Start opp maskina med USB pinna og installer Windows (UEFI modus).

 

Drivere til hovedkortet finner du på hjemmesiden til det kortet, som er MSI for din del. Skjermkort driver finner du hos Nvidia.com. Ellers har jo Windows 10 en del innebygget da.

 

De-liding, er dette noe vits?(Eventuelt risiko?) En kompis som fortalte meg om det, at det kunne gjøres feks hos digital impuls i oslo.

 

Ikke verdt risikoen spør du meg, men du kan få vesentlig lavere temps ved å gjøre det.

Endret av Betroz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

Jeg bygger PC til hovedsak for bruk med Streaming og Gaming.
Kjører også 4 skjermer, der mye skjer samtidig.

Det var egentlig ingen spesiell grunn til at jeg valgte MSI Hovedkort, utenom at jeg likte belysningen.
Hvis du har et ASUS alternativ, så kan jeg være med å se på det også =)

Angående skjermkortet, så valgte jeg det egentlig bare for RGB. Så på den MSI'en du linket fra Proshop.
Den hadde jo også RGB.
Er det samme ytelse på begge kort? 

Takk for raskt svar :)

Lenke til kommentar

Jeg bygger PC til hovedsak for bruk med Streaming og Gaming.

Kjører også 4 skjermer, der mye skjer samtidig.

 

Da ville jeg gått for 32GB RAM. 2 x 16GB kit, som f.eks dette G.Skill TridentZ RGB DDR4-4000 C19 DC - 32GB

 

Det var egentlig ingen spesiell grunn til at jeg valgte MSI Hovedkort, utenom at jeg likte belysningen.

Hvis du har et ASUS alternativ, så kan jeg være med å se på det også =)

 

Kommer an på dine krav, men jeg ville sett på et av de Z390 korta til Asus som koster over 3000 kr. Apex kortet skal være bra. Men skal du ikke overklokke noe, eller har behov for tweaking i BIOS, så kan du jo velge et av de Asus korta som koster rundt 2500 kr.

 

Angående skjermkortet, så valgte jeg det egentlig bare for RGB. Så på den MSI'en du linket fra Proshop.

Den hadde jo også RGB.

Er det samme ytelse på begge kort? 

 

Mulig de booster litt ulikt i max frekvens, men tviler du merker den lille forskjellen. Jeg ville bare gått for det jeg linka til. Eventuellt Asus sin Strix OC modell.

Endret av Betroz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da ville jeg gått for 32GB RAM. 2 x 16GB kit, som f.eks dette G.Skill TridentZ RGB DDR4-4000 C19 DC - 32GB

 

 

Kommer an på dine krav, men jeg ville sett på et av de Z390 korta til Asus som koster over 3000 kr. Apex kortet skal være bra. Men skal du ikke overklokke noe, eller har behov for tweaking i BIOS, så kan du jo velge et av de Asus korta som koster rundt 2500 kr.

 

 

Mulig de booster litt ulikt i max frekvens, men tviler du merker den lille forskjellen. Jeg ville bare gått for det jeg linka til. Eventuellt Asus sin Strix OC modell.

Tusen takk! Da skal jeg bygge videre på denne ideen =) Kommer til å oppdatere her med noe bilder eventuelt når pcen er ferdig bygget. Dog mulig at jeg ikke bygger før om noen måneder. 

Lenke til kommentar

Vær klar over at AMD kommer med Ryzen 3000 serien CPU'er til sommeren. En av disse kan bli et bedre valg enn 9900K, men det vet vi ikke før tester kommer ut.

 

Egentlig så vet vi at den vil bli bedre for TS. Selv om NVENC er bedre på Turing enn tidligere skjermkort, så kan det fremdeles ikke måle seg med software encoding på CPU. Og med en 12 kjerners sak til sommeren, så kan TS f.eks. spille med 8 kjerner, og så encode til stream på de 4 gjenværende kjernene. Muligens ser vi jo også 16 kjerner allerede til sommeren, men de fleste har visst sett seg "fornøyd" med "bare" 12, så da er det ikke umulig at det er det vi får.

 

Forøvrig vil jo Ryzen 3000 serien, på et X570 hovedkort, være en mye mer fremtidsrettet platform. Da med tanke på PCIe 4.0 støtte..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Egentlig så vet vi at den vil bli bedre for TS. Selv om NVENC er bedre på Turing enn tidligere skjermkort, så kan det fremdeles ikke måle seg med software encoding på CPU. Og med en 12 kjerners sak til sommeren, så kan TS f.eks. spille med 8 kjerner, og så encode til stream på de 4 gjenværende kjernene. Muligens ser vi jo også 16 kjerner allerede til sommeren, men de fleste har visst sett seg "fornøyd" med "bare" 12, så da er det ikke umulig at det er det vi får.

 

Forøvrig vil jo Ryzen 3000 serien, på et X570 hovedkort, være en mye mer fremtidsrettet platform. Da med tanke på PCIe 4.0 støtte..

 

Enig i det. Selv kunne jeg tenkt meg å vente med å oppgradere til PCI-E 5.0 kommer, men spørs om jeg ikke slår til før det med PCI-E 4.0 som AMD kommer med først. Kommer jo ikke noe nytt og spennende fra Intel før i 2021 eller 2022 sannsynligvis så da blir det nok AMD uansett.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...