Gå til innhold

[Løst] Reinstallere W7 Home Premium


Anbefalte innlegg

Jeg er kommet i en situasjon hvor jeg antageligvis må reinstallere Windows 7 Home Premium på min stasjonære PC.

På backupdisken som i sin tid fulgte med fra Komplett står det:

 

"Innholdet på denne DVD platen er forhåndsinstallert på datamaskinen din.Programvaren må kun benyttes for å reinstallere din PC"

 

Så er spørsmålet, er det bare å sette inn plata så går resten av seg selv, eller må jeg gjøre noen valg allerede i starten.

 

Jeg er redd for å komme i en situasjon hvor det kan dukke opp spørsmål under installasjonen som jeg får problemer med å svare på.

 

Hva med programmene ( event. andre ting ) som ligger på C -  disken nå, blir alt det borte ? 

 

Har ikke så mye kunnskap om dette så en liten forklaring hadde vært veldig bra.

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Skal gjøre dette svært enkelt for deg.
Kjøp en ny ssd disk.
Last ned Windows 10 og legg det på en minnepenn.

Fjern den gamle disken.'Sett inn den nye og legg inn Windows 10
Aktiver med den gamle produktnøkkelen til Windows 7 som du har, så fremst det ikke er en OEM versjon.

Lenke til kommentar

Hva med programmene ( event. andre ting ) som ligger på C -  disken nå, blir alt det borte ? 

 

Ja, alt må installeres på nytt når man installerer Windows.

Men hvis du gjør som foreslått og kjøper ny SSD så har du alltids tilgang til de gamle filene. Hvis ikke må du ta backup først - og være sikker på at du får med alt.

Lenke til kommentar

Hvis du vil ha maskinen som før er det nok rimelig enkelt å legge inn fra DVDen. Dette pleier ikke å være så veldig kryptisk eller vanskelig.

 

Som allerede foreslått kan du gjøre dette til en ny SSD som er stor nok (64 GB eller større bør holde) sånn at du har den gamle disken din til når du begynner å savne noe.

 

Legger du inn på den gamle disken din får du ikke ytelsen til en SSD i tillegg til at du mister innholdet ditt på den gamle disken din som er veldig kjekt å ha intakt.

Lenke til kommentar
"Innholdet på denne DVD platen er forhåndsinstallert på datamaskinen din.Programvaren må kun benyttes for å reinstallere din PC"

 

Så er spørsmålet, er det bare å sette inn plata så går resten av seg selv, eller må jeg gjøre noen valg allerede i starten.

 

Jeg er redd for å komme i en situasjon hvor det kan dukke opp spørsmål under installasjonen som jeg får problemer med å svare på.

 

Hva med programmene ( event. andre ting ) som ligger på C -  disken nå, blir alt det borte ?

Alt på C disken blir borte når du reinstallerer med mindre du installerer på en ny partisjon eller som foreslått installerer på en annen disk.

Å installere windows 7 skal ikke være noe problem det er ikke så mange spørsmål bortsett fra hva som skal slettes (som oftest alt så lager den nye partisjoner selv), hva maskinen skal hete og hvilket passord du vil ha (valgfritt).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

64GB SSD?? Jeg ville gått for minimum 256GB hvis det i det hele tatt er en fjern sjanse for at den vil få Win10 installert en gang. SSD-er er ikke så dyre lengre.

Jepp. rykter sier man må ha 32 GB ledig på disken, når neste store oppdateringting kommer neste måned.

 

http://www.rguama.icrt.cu/en/may-2019-windows-10-upgrade-will-need-more-disk-space-than-any-other/

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Alt blir borte på C: disken om du installerer på den derfor er det fint å gjøre det slik:

 

1. Ta ut harddisken og kjøp en ny ssd disk og installer på denne i stedet. Bør være minst 120GB og helst større.

SSD Disker: https://www.prisjakt.no/category.php?m=s340864518

 

2. Kjøp en usb til SATA kabel for å lese ut data fra den gamle disken som du har tatt ut fra maskinen.

Eksempel på slik kabel:

https://www.ebay.com/itm/USB-3-0-SATA-7-15Pin-to-USB-2-0-Adapter-Cable-For-2-5-HDD-Laptop-Hard-Disk-Drive/182543285419?hash=item2a806d7cab:g:oocAAOSw3ZRY~fP3&frcectupt=true

Lenke til kommentar

64GB SSD?? Jeg ville gått for minimum 256GB hvis det i det hele tatt er en fjern sjanse for at den vil få Win10 installert en gang. SSD-er er ikke så dyre lengre.

 

Har en B-maskin som har 64 GB og den lever greit på det, så det fungerer til lett bruk selv med reserveringen som MS gjør nå på W10. Har komprimert Windows også med Compact /CompactOS:always som frigir endel plass.

 

Dette er på W10. W7 trives vel muligens bedre på noe mer SSD-disk (ikke testet det). Bruker en HDD sammen med SSD så derfor gikk jeg for størrelsen.

 

W10: CTRL + ESC cmd CTRL + SHIFT + ENTER 

C:\WINDOWS\system32>Compact /CompactOS:always
Completed Compressing OS binaries.

49665 files within 23199 directories were compressed.
6 408 371 650 total bytes of data are stored in 3 567 184 314 bytes.
The compression ratio is 1,8 to 1.
Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...