Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kjøling av lite rom


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har et lite (8 kvm) rom som jeg stort sett bruker til å sitte på PCen og og spille. I fjor sommer ble det uutholdelig varmt der inne, uansett om vinduene var åpne og selv om jeg hadde vifte, og i år har jeg lyst til å finne en løsning.

 

Jeg har sett litt på portable air condition-enheter. Jeg har lest om et par av de, og forstår at det varierer hvor mye de faktisk kjøler.(noen er visst i praksis bare store vifter)

 

Har noen en anbefaling? Vil helst ikke bruke så mye penger på dette her, og det er jo til et veldig lite rom. Det som nok gjør at det kreves litt av kjøleren er at PCen min er en kraftig stasjonær spill-PC som lager en god del varme. (Tipper den bruker ca 500 watt strøm)

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du ikke trenger kontinuerlig termostatstyrt AC, men periodisk kjøling for noen timer, så kan kanskje en sånn være noe:

 

Lagde meg en variant av dette selv, litt mer stillegående enn den i videoen, gir ca. 10-15 grader kaldere luft ut enn den tar inn, men funker best til personlig bruk (luftstrøm rettet mot en selv) eller for et lite rom som beskrevet med litt heftigere vifte montert.

En (for meg) viktig forskjell fra de portable AC'ene: denne er ganske stillegående. Er også mer plasseringsvennlig (funker også i telt), og kan kjøres på batteri om det trengs, med en passende vifte. Trenger ikke rør ut av rommet for fjerning av varmluft.

Endret av xRun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei! Jeg har et lite (8 kvm) rom som jeg stort sett bruker til å sitte på PCen og og spille. I fjor sommer ble det uutholdelig varmt der inne, uansett om vinduene var åpne og selv om jeg hadde vifte, og i år har jeg lyst til å finne en løsning.

[...]

Har noen en anbefaling? Vil helst ikke bruke så mye penger på dette her, og det er jo til et veldig lite rom. Det som nok gjør at det kreves litt av kjøleren er at PCen min er en kraftig stasjonær spill-PC som lager en god del varme. (Tipper den bruker ca 500 watt strøm)

Har du mulighet til å ha PCen i et annet rom? Har rommet vinduer mot øst, sør eller vest, og har du i så fall solskjerming?

Lenke til kommentar

Jeg sover stort sett på stuen om sommeren, da jeg har AC der, også flyttet PCn dit permanent

 

I fjor fikk jeg en AC enhet hvor jeg har slange ut gjennom taket til kaldloft, sånn at soverommet blir kaldt nok til jeg skal sove, men den bråker såpass at jeg slår den av før jeg legger meg.

 

Skeptisk til slike DIY løsninger da de lager mye ekstra fuktighet i rommet, som kan ta knekken på elektronikk

Lenke til kommentar

Har prøvd å finne ut av det der lenge, og har ikke kommet frem til noen annen løsning enn å kjøpe en skikkelig AC-enhet, den billigste og minste du finner. Den må ha mulighet til å få varm luft ut og kjøle ned luft inne.

 

Leste også at Engelske soldater i Egypt (mener jeg det var) under andre verdenskrig brukte håndklær dynket i vann rundt nakken for å kjøle seg ned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...