Gå til innhold

Skal gjøre det umulig å velte: Sensorer og motor i styret griper inn før det går galt


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Altså, denne løser bare problemet for folk som ikke har lært å sykle, eller folk som vil sykle uten hender uten å øve på det. Når man er fem år lærer man automatisk å gjøre det denne motoren gjør for syklisten, altså styre imot ustabiliteten. Den vil ikke hjelpe på ting som gjør at syklister som har lært å sykle velter, som kanter, rullegrus og trikkeskinner man ikke ser?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Aldri si aldri. Eller umulig.

 

Det er på ingen måte umulig å velte en sykkel med styreassistent. Ta sykkelen med ut på våt stålis eller våt asfalt med olje på, og den velter akkurat like godt. Der ingen friksjon finnes, kan ingen styrekompensasjon hjelpe.

 

Honda laget relativt nylig en demonstrator elektrisk, selvstyrende og selbalanserende motorsykkel, som fungerer helt ned til stillestående:

 

https://motorbikewriter.com/honda-self-balancing-bike-electric/

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Å rette opp sykkelen på en åpen flate er vel trolig ikke noe stort problem, rent teknisk...

 

Verre er det hvis man sykler nær andre objekter. F.eks. nær en bryggekant, nær en murvegg, eller nær et farlig objekt i veibanen.

 

Hvis computeren da forsøker å rette opp sykkelen, så kan den fort skape en situasjon som er farligere enn hva selve fallet ville ha vært.

 

Da er man fort over i lignende dilemmaer og problemer som foreløpig har satt en stopper for bilindustrien sine visjoner for 100% autonom selvkjøring i ordinære menneskelige trafikkmiljøer.

 

Jeg tror kanskje ikke de vil klare å lage et kommersielt produkt av dette, på kort sikt i alle fall...

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Steer Assist består av en elmotor i styret, og den har algoritmer som justerer elsykkelens styring.

Hva skjer hvis du kommer i full fart og du må ta en kraftig unnamanøver unna en plutselig hendelse og som sannsynligvis ville forårsaket en velt ? ville da sykkelen holde deg på samme kurs mot hinderet eller akseptere din kraftige farlige unnamanøver ?

Endret av Nautica
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Og hvordan oppfører dette seg på speilblank is oppå asfalt?

 

Jeg tør å påstå at "min computer", les hjerne, vil greie å respondere bedre enn noen integrerte kretser i en farlig situasjon. Inntil jeg blir skrukkete som hun som er på foto.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser for meg at det kunne fungert fint på en lukket bane, uten mennesker i veibanen eller på sykkelen. Så kunne man fjernet styre, sete og pedaler og heller utstyrt den med stor bagasjeplass. Voila en drone som kan levere varer. :) Riktignok en veldig primitiv en som trenger mange år utvikling før den kan settes ut i det fri.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ulike årsaker til velt, som jeg kan komme på i farta:

Framhjulet låses ved bremsing. Gjerne på glatt vei.

For kraftig sving, på glatt vei, så forhjulet sklir til sides. Is, snø, laus grus, spesiellt over fast dekke, våt asfalt, oljesøl, blader og annet biologisk matiriale kan gi glatte veier.

Hjulet kan låses om bagasje eller andre ting krasjer inn i hjulet.

Man kan miste balanse ved kolisjon med kantsteiner, med andre trafikkanter eller mot andre hindringer.

Små barn på øvelseskjøring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hele begrepet "Å kunne sykle" dreier jo seg nettopp om den ene tingen: Å kunne dreie på styret slik at en ubalanse rettes opp!

 

Men nå skal man altså slippe å lære den ene tingen. Slike mikrojusteringer i styring og balansering av kroppen gjør nok hjernen mye bedre og automatisk, enn å sitte på sykkelen som et dumt slakt og la en servo gjøre jobben.

Lenke til kommentar

Ikke glem at folk blir mer og mer evneveike for tiden. Nå er det jo flere enn noen gang som ikke evner å ta lappen på manuelt gir f.eks.

Handler nok om noe annet enn at de er "evneveike". Det er mer og mer vanlig for at familie-bilen man jo da øvelseskjører med er automatgir kontra for 10-20 år siden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...